חצי שנה לאחר ההנפקה: גלוברנדס צופה ירידה חדה ברווחיה; בעלת השליטה תרכוש מניות כצעד בונה אמון

יבואנית הסיגריות והממתקים מדווחת כי מ-2019 ועד ל-2024 יחול קיטון ברווח השנתי הנקי המאוחד בשיעור שנתי בטווח הנע בין 4% ל-9% • בשנת 2024 יקטן שיעור הרווח השנתי הנקי הצפוי של החברה ב-33% • המניה עברה למסחר תנודתי לאחר הצעת רכש של בעלת השליטה

מפעל גלוברנדס / צילום: אתר החברה
מפעל גלוברנדס / צילום: אתר החברה

(עדכון): לאחר התרסקות של יותר מ-30%, מניית גלוברנדס מתקנת מעלה ונופלת כעת ב-17% 'בלבד', וזאת על רקע הצעת רכש מצד בעלת השליטה, משפחת גזית אחזקות, לכ-117,600 מניות (10% מהון המניות המונפק) במחיר של 470.3 שקל למניה, ובהיקף של 55.3 מיליון שקל, כצעד של הבעת אמון בחברה.

שבעה חודשים בלבד חלפו מאז מכרו בעלי ומנהלי חברת גלוברנדס  מניות בבורסה בתל אביב תמורת מאות מיליוני שקלים, והיום הנחיתה החברה מהלומה קשה ובלתי צפויה על המשקיעים. מפיצת הסיגריות והממתקים הודיעה על הרעה בתנאי חוזה שחידשה עם אחד מספקיה המרכזיים, שצפויה לגרום לירידה ניכרת ברווחיה בשנים הקרובות, וששלחה את מניית החברה לירידה חדה שהגיעה בשעות הצהריים ל-25%.

מניית גלוברנדס השלימה צלילה של כ-35%
 מניית גלוברנדס השלימה צלילה של כ-35%

גלוברנדס עדכנה הבוקר כי הסכמות עקרוניות להארכת ההתקשרות שגובשו בינה לבין תאגיד JTI היפני (Japan Tobacco International) - שגלוברנדס מייבאת ומפיצה את מוצריו כבר 18 שנה - עלולות להקטין את רווחיה השנתיים הצפויים בשיעור שנתי של 4%-9% בין השנים 2019 ל-2024. זאת, כך שבשנת 2024 "יקטן שיעור הרווח השנתי הנקי הצפוי של החברה בכ-33%" ביחס לרווחיה ב-2017, השנה שקדמה להנפקה, ושבה הציגה החברה רווח נקי של כ-71 מיליון שקל.

גלוברנדס, שכעת מתברר כי הגיעה לבורסה בתל אביב על בסיס תוצאות שיא שאותן תתקשה לשחזר בעתיד, השלימה הנפקת מניות ראשונית (IPO) בסוף חודש מאי האחרון. במסגרת ההנפקה מכרו בעלי החברה ממניותיהם בתמורה של כ-240 מיליון שקל. מאז ועד הבוקר רשמה המניה ירידה דו-ספרתית של כ-12%, ואחרי הירידות היום השלימה צניחה של כ-35%, המשקפת לגלוברנדס שווי נוכחי של כ-420 מיליון שקל.

בראש מוכרי המניות בהנפקה עמד יו"ר ומייסד החברה ירון גזית, שמכר ממניותיו תמורת כמחצית סכום ההנפקה (כ-120 מיליון שקל), ומחזיק כיום בכ-33% מהון החברה. יתרת המניות בהצעת המכר נמכרו בעיקר על-ידי פישמן רשתות, שנותרה עם 26% מהון החברה. בכמחצית ממניות פישמן רשתות מחזיק כונס הנכסים של אליעזר פישמן, ובמחצית האחרת מחזיקים ילדיו של פישמן - ענת מניפז, אייל פישמן ורונית פישמן-אופיר. מי שעוד גרפו מיליוני שקלים לכיסיהם בהנפקה היו מנכ"ל גלוברנדס גדי נצר וסמנכ"לית הלוגיסטיקה יעל לב שניידר.

בגלוברנדס ציינו היום, כי עיקר השינוי לרעה ברווחיה "יבוא לידי ביטוי החל משנת 2021 ועד לשנת 2024, כך שעד לשנת 2020 (כולל) שיעור הקיטון השנתי לא יעלה על כ-9% ביחס לרווח השנתי הנקי בשנת 2017". בגלוברנדס לא פירטו לגבי ההבנות החדשות בינה לבין התאגיד היפני, אולם ציינו כי אלה כוללות את "עדכון התנאים המסחריים ביניהם החל משנת 2019 ואילך".

עוד הדגישו שם, כי "הערכת שיעור הקיטון כאמור ברווח השנתי הנקי הצפוי של החברה עד לשנת 2024, הינה בהתבסס על פעילות החברה והכנסותיה נכון למועד דוח זה, ואינה לוקחת בחשבון כל שינוי בפעילות החברה ככל שיהיה".

מוצריה של JTI כוללים בראשם את מותגי הסיגריות ווינסטון, כאמל, Natural American Spirit (סיגריות וטבק לגלגול) וסיגריות L.D, וגלוברנדס משמשת מאז 2001 כיבואנית ומפיצת מוצרים אלה. ההבנות שגיבשו הצדדים כעת קובעות את הארכת ההתקשרות בשש שנים נוספות, החל מחודש פברואר שנת 2021, עם תום תקופת ההסכם הנוכחי, ובסך הכול בשמונה שנים, עד פברואר שנת 2027.

בשנת 2007 הפכה גלוברנדס גם ליבואנית ומפיצה בלעדית של מוצרי BAT (British American Tobacco), שבין מותגיה נמנים סיגריות קנט, פל מל (סיגריות וטבק לגלגול), רות'מנס, ווג, לאקי סטרייק וגולדן וירג'יניה (טבק לגלגול), ומלבד זאת החברה עוסקת גם בהפצת מוצרי מתיקה, בהם שוקולד נוטלה, קינדר בואנו, מסטיק אורביט ועוד.

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018, הכנסותיה של גלוברנדס שמרו על יציבות ברמה של קרוב ל-1.7 מיליארד שקל, ההכנסות בניכוי מסי קנייה התחזקו בכ-2% ל-353 מיליון שקל והרווח הנקי עלה בשיעור דומה ועמד על כ-54 מיליון שקל.

בדרך לשורה התחתונה גלוברנדס הציגה עלייה בהוצאותיה הקשורות בעיקרן לכוח אדם והוצאות הקשורות להנפקת מניותיה, ומנגד צמצמה משמעותית את הוצאות המימון שלה, בזכות צמצום הוצאות בגין עסקאות גידור לשערי מטבע.