תביעה: מנכ"ל חברת התרופות מונטריי זייף תוצאות של ניסוי קליני

החברה פיתחה קרם בהשראת שושנת ים לטיפול בבעיות עור וחתמה על הסכם עם לוריאל, אבל כל הסכום שהושקע בה ירד לטמיון • המשקיעים BRM ומשה מזרחי תובעים את המנכ"ל אמיר תורן, שלדבריהם הודה במעשים • תורן: "לא זייפתי תוצאות. הניסוי נכשל, והם מנסים לנער כל עץ כדי לראות מאיפה אפשר לגרד כמה גרושים" • מונטריי והמשקיעים תובעים החזר של כמיליון דולר

עדכון: התביעה הוסרה בתאריך 18.6.2019

חברת התרופות מונטריי ביי לאבס, שהוקמה בישראל והייתה מוכרת בעבר תחת השמות ננוסייט וסטרלט דרמה, תובעת את המנכ"ל שלה אמיר תורן, בטענה כי זייף תוצאות ניסוי משמעותי של החברה.

במונטריי הושקעו עד היום 10 מיליון דולר, מתוכם מעל 1.5 מיליון הושקעו על-ידי קרן BRM והמשקיע הפרטי משה מזרחי על בסיס התוצאות המזויפות. כעת למעשה רוב הכסף שהושקע בחברה מראשיתה ירד לטמיון. על בסיס זה תובעים BRM ומזרחי את תורן.

מונטריי פיתחה מוצר דרמטולוגי שמחדיר תרופות לתוך העור ביעילות, וזאת על בסיס מנגנון של מחטים מיקרוסקופיות שמקורו בשושנת ים, ומשמש את שושנת הים להגנה ותקיפה.

החברה החלה את דרכה כאמור בשם "ננוסייט" ושינתה את שמה ל"סטרלט דרמה" כשביקשה להתמקד בתחום הקוסמטיקה, אז היה לה גם הסכם פיתוח משותף עם לוריאל, אולם ב-2016 הוחלט לבצע שוב שינוי אסטרטגי בחברה ולייעד אותה מחדש לתחום התרופות, ואז שונה שמה שוב ל"מונטריי".

הניסוי שנערך היה מיועד לבחון את יעילות המוצר לטיפול באקנה. הוא נערך בפולין במעל 100 חולים, באמצעות חברת מחקרים קליני בשם Dermscan.

על-פי כתב התביעה, תורן ביקש מחברת המחקרים הקליניים להעביר רק אליו את תוצאות המחקר. תחילה התקבלו תוצאות הביניים, וכאשר הסתבר שהן אינן טובות, נכנס תורן על-פי התביעה למאגר הנתונים ששלחה החברה הפולנית ושינה את הנתונים עצמם ואחר-כך גם את דוח הניסוי, כך שהוא מציג דוח מזויף שנכתב לכאורה על-ידי החברה הפולנית. כמו כן, נטען, הוא הציג תכתובות אימייל שהגיעו אליו לכאורה מן החברה הפולנית, אולם בפועל כתב בעצמו.

לפי התביעה, הזיופים בוצעו פעם אחת לגבי תוצאות הביניים באפריל 2017 ולאחר מכן לגבי תוצאות הניסוי הסופיות, בסוף 2017.

ב-2018 נכנס לתפקידו בחברה מנכ"ל חדש, וכן מספר מנהלים בכירים נוספים אשר החלו להכין את החברה להגשת מסמכים ל-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית. לקראת הפגישה עם ה-FDA, עלו כמה שאלות אצל המנהלים לגבי הנתונים, והם פנו לחברת המחקר הפולנית, ואז התגלה כי הנתונים שהתקבלו כלל לא תואמים לנתונים שנשמרו בחברת המחקר.

החברה התעמתה על המנכ"ל, אשר לטענתה הודה במעשיו, אם כי ניסה להפחית מחשיבותם. התביעה כוללת תצהיר של עו"ד ג'ין קליינהנדלר ממשרד קליינהנדלר-גרוס-חודק, שלפיו במרץ 2018 הודה תורן בפניו כי זייף את התוצאות.

התביעה הנוכחית היא אזרחית, ומונטריי והמשקיעים תובעים החזר של כמיליון דולר, ככל הנראה, מתוך הערכה כי זה הסכום שיעלה בידו של תורן להשיב. יצוין כי זיוף של נתונים קליניים נחשב לעבירה חמורה בתחום הרפואי, שכן זיוף כזה יכול לסכן חולים ולערער את היסוד של הטיפול הרפואי. המשקיעים הגישו תלונה במשטרה, כדי שתהיה למעשים גם סנקציה פלילית. 

את התובעים מייצגות עורכות הדין חניטל בלינסון-נבון ושיר אשכול ממשרד יגאל ארנון ושות'. 

עו"ד בן ציון רזניק ממשרד רזדניק-רשף, המייצג את אמיר תורן, הגיב ואמר כי תורן מכחיש את הטענות. "היו אי-דיוקים בתוצאות הניסוי. אמיר אכן ציין את אי-הדיוקים הללו בפני עו"ד קלינהנדל, אך לטענת תורן לא נגרם נזק מן הדברים, והם נופחו מעבר לכל פרופורציה". 

אמיר תורן עצמו מסר בתגובה: "לא זייפתי תוצאות בניסוי הקליני. הניסוי נכשל, והם מנסים לנער כל עץ כדי לראות מאיפה אפשר לגרד כמה גרושים".  

בתגובה לתגובתו של תורן מסרו התובעים עוה״ד חניטל בלינסון נבון ושיר אשכול מיגאל ארנון ושות':  "תגובת תורן אינה אלא עזות מצח. זו חוליה נוספת בשרשרת של מעשי כזב ושקר. אין המדובר באי דיוקים קלים בתוצאות ניסוי אלא בזיוף מסיבי של תוצאות ניסוי שכשל אשר הוצג כ'הצלחה מסחררת'. תורן הודה במעשיו החמורים - מהם הוא מתנער כעת בתגובתו - גם בעת גילוי התרמית וגם בתצהירו לבית המשפט בהליך המתנהל. מעשיו הביאו לקריסת החברה, לפיטורי כל עובדיה ולנזקים של מיליוני דולרים רבים. התובעים נחושים למצות עימו את הדין".