סיכום הניודים בסלולר ל-2018: מצבן של החברות השתפר, למעט פרטנר והוט מובייל

נתוני הניודים בשוק, שהגיעו לידי “גלובס”, חושפים כי פרטנר איבדה השנה 63 אלף לקוחות שהתניידו לחברות מתחרות, יותר מכל חברה אחרת • החברה שגייסה הכי הרבה מנויים - כ–92 אלף - היא We4G שהצטרפה השנה לשוק • וגם: כיצד השפיעו העלאות המחירים על קצב הנטישות?

משתמשי סלולר / צילום: Shutterstock
משתמשי סלולר / צילום: Shutterstock

נתוני הניידות בשוק הסלולר ל-2018, שנחשפים כאן לראשונה, מגלים כי השנה האחרונה הייתה טובה למרבית חברות הסלולר בהשוואה לשנה שעברה. יחד עם זאת, מי שנותרו מאחור הן פרטנר והוט מובייל, שעברה למאזן שלילי לאחר שהובילה את הטבלה בשנה שעברה.

פרטנר היא החברה שאיבדה הכי הרבה לקוחות גם השנה. 63 אלף לקוחות עזבו את החברה במהלך 2018 והתניידו לחברות מתחרות (לקוחות חדשים מינוס לקוחות נוטשים, וללא מצטרפים שבפעם הראשונה נכנסים לשוק, ג.פ).

מנגד, החברה שמובילה את הטבלה וקלטה הכי הרבה לקוחות בשנה החולפת היא חברת הסלולר החדשה בשוק, We4G מבית אקספון של חזי בצלאל, שסיימה את השנה עם 92 אלף מתניידים חדשים שהצטרפו אליה.

We4G מובילה את הרבעון האחרון
 We4G מובילה את הרבעון האחרון

על פניו אמנם מדובר במספר גבוה בהשוואה למתחרות, אך צריך לזכור שני דברים בהקשר שלה. ראשית, החברה נכנסה לשוק רק בחודש אפריל; ושנית, יחסית לתקופה של 2012, עת נכנסו גולן טלקום והוט מובייל לשוק, לא מדובר בהישג תקדימי. הן גייסו מספרים יותר מכפולים באותה שנה.

בפועל, קצב המעברים בשוק הסלולר בהחלט הואט, באופן טבעי, אך הלקוחות עדיין ממשיכים לחפש את החבילות האטרקטיביות והשירות הסלולרי מתקבע כסחורה (קומודיטי) די דומה בקרב כל המפעילים. הלקוחות לא חושבים שיש הבדל מהותי בשירות בין החברות, ולכן המחיר הוא עדיין פרמטר משמעותי כשבאים לבחור חברת סלולר.

המפסידה הגדולה היא כאמור חברת פרטנר. היא איבדה ב-2018 את מספר המתניידים הגבוה ביותר, בדיוק כמו בשנה שעברה. פרטנר מנסה לעצור את הניודים השליליים גם דרך עבודה זהירה מול המשווקים, בעיקר בשל העלות הכרוכה בכך. היא מעדיפה לנסות לשמור על הלקוחות דרך המותג המוזל 012 מובייל, בעזרת שימור לקוחות. יחד עם זאת, ב-2017 פרטנר רשמה ניוד שלילי של 45 אלף לקוחות, וב-2018 מגמת הנטישות החריפה והסתכמה באבדן של 63 אלף לקוחות.

במקום השני מבין החברות הכי ננטשות, עם 39 אלף מתניידים נוטשים, נמצאת הוט מובייל. האחרונה החליטה ביוני האחרון לשנות מודל ולהפסיק להתחרות על כל לקוח ולקוח בגזרת המחיר. הוט מובייל שינתה את ההצעות שלה והחלה למכור חבילות בעלות ערך מוסף גבוה יותר, במחיר גבוה יותר. את התוצאה רואים בהיקף הניודים השלילי שלה, אחרי שבשנים הקודמות היא הובילה את השוק בגדול. במקרה שלה מדובר בהיפוך מגמה, שכן ב-2017 הוט מובייל רשמה גיוס חיובי של 53 אלף לקוחות.

אחריה ברשימה נמצאת גולן טלקום. החברה אמנם שמרה על מדיניות מחירים ששואפת להיות בין הזולות בשוק, אך במקביל היא ניסתה להיות פחות אגרסיבית מבעבר. המחיר ששילמה על חוסר האגרסיביות הוא אובדן של 22 אלף מנויים ב-2018. יחד עם זאת, בשנה שעברה החברה איבדה 44 אלף, ולכן ללא ספק מדובר בשיפור.

התקלה הגדולה לא פגעה בפלאפון

פלאפון מצדה סיימה את השנה עם ניוד שלילי של כ-3,600 לקוחות, מספר שאין לו משמעות רבה בהיקפי הניודים השנתיים. נתון זה משקף את מדיניות החברה, להמשיך ולגייס מנויים במחיר תחרותי כדי להגדיל את נתח השוק שלה. המספרים של פלאפון מראים שהתקלה שחוותה החברה לפני מספר חודשים לא ממש השפיעה על הלקוחות, והיא לא איבדה מנויים עקב כך. ב-2017 החברה רשמה ניוד חיובי של 12 אלף לקוחות.

סלקום מסיימת את השנה עם כ-200 ניודים שליליים - מספר שמעיד שסלקום הצליחה לגייס בחזרה את מספר הלקוחות שנטשו אותה. ב-2017 החברה איבדה 32 אלף מנויים, כך שהשנה היא הצליחה לרדת במספר הנטישות. האם העלאת המחיר בסלקום בנובמבר השנה שינתה משהו במפת הניודים? ככל הנראה לא ממש. ספק גדול אם העלאות המחיר מצליחות להחזיק מים, ונדמה שמדובר בניסיון שלא תמיד עומד במבחן המציאות לאור העובדה שחלק מהשחקנים מסרב להצטרף למגמה. כך בעצם המחירים נשמרים ברמתן הנמוכה.

מעבר לחברות הגדולות, יש גם את המפעילים הווירטואליים. הם סיימו את השנה עם גיוס חיובי קטן, אך לא יותר מכך. רמי לוי הוסיף 14 אלף לקוחות שהתניידו אליו, לעומת 28 אלף שצירף ב-2017. 019 מובייל הוסיפה 19 אלף לקוחות מתניידים בשנה החולפת, לעומת 25 אלף ב-2017.

אין השפעה דרמטית להעלאת המחירים

מעניין לראות כיצד הניסיון של חלק מהחברות להעלות מחירים בא לידי ביטוי בטבלאות הניודים של הרבעון הרביעי של השנה. סלקום הודיעה בתחילת נובמבר על העלאת מחיר, ומיד אחריה העלתה פרטנר מחירים דרך המותג 012 מובייל. גם גולן טלקום העלתה מחיר. ואולם לא נראה שהשינויים בחבילות המוצעות השפיעו בצורה דרמטית על היקף ההתניידות.

בעוד שפרטנר איבדה ברבעון הרביעי הכי הרבה מנויים (18,500 ניודים שליליים), סלקום שהצהירה ראשונה על העלאת המחיר, לא סבלה בכלל מנטישה - להפך. היא מסיימת את הרבעון עם גיוס חיובי מינורי ולא משמעותי. האם זה אומר שסלקום בעצם בשטח לא העלתה מחיר אלא רק ברמת ההצהרה הציבורית? קשה לדעת, מאחר שנתוני הניידות מאוד מושפעים גם מהיקף הלחץ שמפעילות החברות דרך המשווקים השונים.

בכל מקרה, הפערים בין סלקום לבין פרטנר מצביעים על כך שפרטנר משלמת מחיר כבד בנטישות. יחד עם זאת, הסיבה היא לא בהכרח העלאת המחיר. סיבה אפשרית היא שהחברה משתמשת בזרוע המשווקים בצורה זהירה מאוד ומחושבת לעומת המתחרות, כפי שהצהירה לא אחת.

בנוסף, ניתן לראות שגולן טלקום איבדה ברבעון האחרון 11 אלף לקוחות מתניידים. האם זה אומר שבמקרה שלה היא כן שילמה מחיר על העלאת המחירים? ואם כן, למה אצלה יותר מאשר אצל המתחרות? כי גולן טלקום היא שחקן שהוא מאוד מוטה מחיר. החברה אף הצהירה כי תמיד תהיה הכי זולה בשוק, ולכן ככל הנראה העלאת המחיר באה לידי ביטוי בנטישה.

יתר הנתונים של הרבעון האחרון משקפים פחות או יותר את אותה מגמה שנתית. ברבעון הרביעי של השנה We4G גייסה 30 אלף לקוחות חדשים, שהתניידו אליה מחברות מתחרות, וכצפוי היא גם מובילה בגיוסים ברבעון.

החברה של חזי בצלאל ממשיכה לפרסם בקצב גבוה במסגרת עסקת פרסום שעשתה עם קשת, והתוכנית שלה של מחיר קבוע לכל החיים ב-29 שקל כולל חבילת גלישה של 40 ג'יגה, ככל הנראה מייצרת לחץ קבוע על המחירים ועל המתחרים. לכן, סביר להניח שהיא מוקד לקליטת הלקוחות המאוכזבים מהחברות המתחרות שהעלו מחירים.