הוועדה הבוחנת של בחינות ההסמכה של לשכת עוה"ד התפטרה

זאת בעקבות "המחטף בכנסת שמוביל להעניק פקטור למתמחים" • לדברי הוועדה, המהלך להעניק פקטור למתמחים שומט את הבסיס המקצועי של עבודתה

בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: אלון רון
בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: אלון רון

הוועדה הבוחנת של בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין הודיעה הערב (ב) על התפטרותה, בעקבות מה שהיא מכנה "המחטף בכנסת שמוביל להעניק פקטור למתמחים".

בעקבות תקנות לשכת עורכי הדין (סדרי בחינות), שמסמיכות את הוועדה הבוחנת להעניק תוספת ניקוד על-פי מדדים שונים, התכנסה היום הוועדה הבוחנת (ועדה מקצועית המורכבת מ-3 שופטים מכהנים ובראשם יו"ר הוועדה שהינו סגן נשיא בית משפט מחוזי, אנשי אקדמיה ופרקליטים בכירים), על-מנת לדון במשמעויות התיקון האמור ובהשלכותיו .

לפי הודעת הוועדה, "לקראת התכנסות הוועדה ובמהלך הישיבה עודכנו חבריה בהליכי חקיקה המתבצעים בכנסת, שעברו בקריאה טרומית, שמטרתם לכפות תוספת ניקוד - פקטור - על דרך הורדת ציון המעבר בבחינה באופן גורף ואף רטרואקטיבי ביחס לבחינות עבר".

לדברי הוועדה, במהלך זה, שהוועדה הופתעה ממנו ולא הייתה שותפה לו כלל, יש כדי להשמיט את הבסיס המקצועי של עבודתה. "כמי שאמונה על עריכת בחינת ההסמכה ורמתה המקצועית, שמטרתה להבטיח את איכות הבאים בשערי המקצוע והעוסקים בו, הוועדה רואה במהלך זה הבעת אי-אמון בעבודתה. אי לכך מגישה בזאת הוועדה את התפטרותה".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "לשכת עורכי הדין מגבה לחלוטין את הוועדה הבוחנת בהחלטתה על התפטרותה. לאחר פיזורה של הכנסת נעשה היום מחטף שטרם נראה כדוגמתו, בלחץ מתמחים שטוענים כי התפקדו למפלגות הגדולות. מספר חברי כנסת בכירים, ובהם יושבי-ראש ועדות, פעלו במהלך כל היום לאשר בקריאה טרומית הצעת חוק, תוך התעלמות בוטה וחסרת תקדים מכל הליך חקיקה ראוי ותקין.

"חברי הכנסת, המונעים אך ורק משיקולי פריימריז פוליטיים, בחרו לעצום עיניים ולהתעלם מפסיקות משפטיות חד-משמעיות וברורות שניתנו בבתי המשפט המחוזי, העליון ובג"ץ. כל הערכאות המשפטיות המכובדות הללו דחו על הסף את דרישות המתמחים לקבלת פקטור, אך חברי הכנסת מבצעי המחטף בחרו להתעלם מפסיקותיהם המנומקות של השופטים.

"לא ייתכן ולא יעלה על הדעת שלאחר ששרת המשפטים, בשיתוף הלשכה והוועדה הבוחנת, ניסחו שורת הקלות לנבחנים, ולאחר התייחסותן של 3 ערכאות משפטיות לסוגיית הפקטור, יבוצע מחטף לאחר פיזור הכנסת, מחטף המונע משיקולים זרים ופסולים לחלוטין. למען הסר ספק - לשכת עורכי הדין לא תכיר בחקיקה זו, גם אם תעבור בכנסת ותעביר את העניין להכרעתו של בג"ץ. התראה ברוח זו הועברה על-ידי הלשכה לגורמים הרלוונטיים".

שרת המשפטים איילת שקד מסרה בתגובה: "בחודשים האחרונים הענקתי הקלות משמעותיות לנבחני לשכת עורכי הדין, כולל ביטול גזירת השליש והחזרת 'הטבת ה-60', הארכת משך זמן הבחינה ומתן סמכות לוועדה הבוחנת לתת פקטור. אלא שחברי כנסת מבצעים מחטף. הם מבקשים לקדם חקיקה, בלי שעברה אישור ועדת השרים לחקיקה, באופן שמוריד משמעותית את רף הבחינה. גם לפופוליזם זול צריך להיות גבול. אני קוראת ליו"ר הכנסת לגלות אחריות ולבלום את קידום החקיקה הבעייתית".

ח"כ אמיר אוחנה, יוזם חוק הפקטור וכנס המתמחים, מסר בתגובה להודעה של לשכת עורכי הדין לאחר התפטרות הוועדה הבוחנת: "תגובתה שלוחת הרסן של לשכת עורכי הדין, לפיה לא תכבד את חוקי הכנסת, מעידה כי בראש הגילדה יושבים גורמים שיכורי כוח המאמינים בעליונותם המוחלטת. ניתן רק לדמיין באיזה אופן פעלו אותם גורמים בבואם למנות את שופטי ישראל, ואולי הגיעה העת לחקיקה שתוציא את לשכת עורכי הדין ממעגל קבלת ההחלטות בעניין זה. אולי יואילו אותם גורמים לא רק לגבות את הוועדה הבוחנת בהחלטתה להתפטר מתפקידה - אלא גם ללכת בדרכה. פעלתי ואמשיך לפעול לתיקון העוול שנעשה למתמחים, לקץ שלטון המשפטנים ולהשבת הדמוקרטיה הישראלית על כנה".

חברי הוועדה הבוחנת

שופטים: סגן נשיא בית משפט מחוזי תל-אביב, השופט שאול שוחט; השופט גרשון גונטובניק מהמחוזי תל-אביב; השופטת מיכל הירשפלד מבית משפט שלום ירושלים.

אחר: פרופ' גבריאל הלוי מהקריה האקדמית אונו; ד"ר רביע עאסי מאוניברסיטת חיפה; עו"ד שירלי אנגלרד, פרקליטת מחוז מרכז אזרחי; עו"ד אבי וסרמן מפרקליטות המדינה; עו"ד עזריאל רוטמן ממשרד נשיץ-ברנדס. עו"ד דורון תמיר, שותף במשרד יגאל ארנון ושות'.