אושרו תקנות בינ"ל לחילופי מידע בין רשויות מס על בעלי חשבונות זרים

(עדכון) - ועדת הכספים של הכנסת אישרה את תקנות CRS הקובעות כי גופים פיננסים יידרשו להעביר מידע אודות חשבונות של תושבים זרים לצורך אכיפת מס

משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אחרי עיכובים של שנה, ישראל מצטרפת למערכת חילופי המידע בין רשויות המס: ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ד') את תקנות מס הכנסה (יישום תקן אחיד לדיווח ולבדיקת נאותות של מידע על חשבונות פיננסיים), התשע"ט-2019 (תקנות CRS). תקנות CRS הן השלב השני והאחרון בדרך להטמעה בדין הפנימי של ההתחייבויות הבינלאומיות לחילופי מידע אוטומטיים שישראל לקחה על עצמה ואימוץ התקן הבינלאומי לחלופי מידע - COMMON STANDARD ON REPORTING AND DUE DILIGENCE FOR FINANCIAL ACCOUNT INFORMATION (להלן - תקן CRS). 

תקן CRS פותח על הארגון לשיתוף-פעולה כלכלי (OECD) לצורך קיום חילופי מידע אוטומטיים על בסיס שנתי למטרות סיוע הדדי באכיפת מס בין מדינות. על פי תקן CRS, ייאסף מידע על ידי המוסדות הפיננסיים אודות חשבונות פיננסיים של תושבי מדינה זרה - יחידים וישויות. המידע יועבר לרשות המוסמכת במדינה (בישראל - רשות המסים), לצורך העברתו למדינת המושב של בעל החשבון.

לאחר אישור תקנות CRS על ידי ועדת הכספים של הכנסת, מוסדות פיננסיים יידרשו ליישם את תקן CRS, כפי שנקבע בתקנות. המוסדות הפיננסים שיידרשו להעביר מידע לרשות המסים כוללים גופים העוסקים בקבלת פיקדונות, בניהול נכסים פיננסיים, בהחזקה של נכסים פיננסים עבור אחרים ובהשקעה בהם (כגון - בנקים, חברות ביטוח, קרנות השקעה ועוד).

המידע שיימסר יכלול פרטים אודות החשבונות הפיננסיים ויכלול את פרטי בעלי החשבונות, היתרות בחשבון והכנסות פיננסיות שנתקבלו בחשבון. המידע יועבר באמצעות מערכת ממוחשבת שאותה פיתחה רשות המסים. 

מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר הוביל את התהליך של אימוץ תקן CRS והתקנת תקנות CRS, בשיתוף-פעולה עם רשות המסים. הרשות, בהובלת מר ערן יעקב, נערכה מראש ליישום התקנות, לרבות היערכות טכנולוגית הנדרשת לצורך קבלת המידע מהמוסדות הפיננסיים ולהעברתו לרשויות המס במדינות הזרות. 

פרידה ישראלי, המשנה לממונה על הכנסות המדינה, אשר הובילה את התהליך, בירכה: "עם השלמת התקנות, מקיימת מדינת ישראל את התחייבותה ומצטרפת לכל שאר מדינות ה-OECD, ועשרות מדינות נוספות אשר מחויבות לסטנדרטים בינלאומיים של שקיפות וחילופי מידע לגבי חשבונות פיננסיים, כחלק מהמאבק בהעלמות מס. אישור התקנות הבטיח כי מדינת ישראל לא תכנס ל"רשימות שחורות" של ארגונים בינלאומיים או מדינות זרות, ובכך נמנעו סנקציות והגבלות אשר עלולות היו להכביד על כלכלת ישראל בכלל ועל המערכת הפיננסית בפרט". 

התקנות יפורסמו ברשומות בימים הקרובים.