"67% ממחיר הבנזין בישראל הוא מס. זו פשוט שערורייה"

כך אמר בשיחה עם "גלובס" מנכ"ל מכון האנרגיה, יוסי אריה • הירידה החדה במחיר הדלק - של כמעט 70 אגורות בחודשיים האחרונים - תקזז את השפעת עליית מחיר החשמל על תקציב המשפחה הממוצעת • מחלקת המחקר של הכנסת: מחיר הבנזין בישראל נמוך בכ-11% ממדינות אירופה

למרות העלאת תעריף החשמל החל מהיום, השנה האזרחית החדשה שנכנסה אמש נפתחה בבשורה צרכנית, לפחות מבחינת הוצאות סל האנרגיה לחודש הקרוב. הירידה החדה במחיר הדלק - של כמעט 70 אגורות בחודשיים האחרונים - תקזז את השפעת עליית מחיר החשמל על תקציב המשפחה הממוצעת ואף תתרום להוזלת סל האנרגיה שלה.

הוזלת מחיר הדלק שתכנס לתוקף הלילה נבעה בעיקר מהירידה המתמשכת במחירי הנפט בעולם והיא תתרום לחסכון ממוצע של כ-200 שקל למשק בית בשנה. ואילו ההתייקרות של תעריף החשמל בכ-2.9% תוביל לתוספת של כ-100 שקל בתקציב השנתי. כלומר, בחישוב כולל, לפחות בחודש הקרוב משפחה ממוצעת צפויה לחסוך 100 שקל בחשבון האנרגיה שלה. כך עולה מהניתוח שערך חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO. בבסיס חישוביו נתונים הבאים: בישראל 3 מיליון רכבים ו-2.5 מיליון משפחות, כלומר בבעלות משפחה ממוצעת כ-1.2 רכבים.

"בעיית יוקר המחיה בישראל לא נובעת ממחירי האנרגיה. למעשה - תחום האנרגיה הינו אחד התחומים היחידים שבהם הצרכן הישראלי לא סובל מיוקר מחיה עודף ביחס לצרכנים באירופה. לישראל יתרון יחסי בתחום האנרגיה - בזכות מקורות יצור עצמיים ולא מזהמים - הגז הטבעי והאנרגיות המתחדשות. יש להאיץ את סגירת התחנות הפחמיות המזהמות, וכך לתרום גם להקטנת זיהום האוויר וגם להוזלת מחירי החשמל", מוסיף הרצוג.

נציין כי ההוצאה על אנרגיה מהווה חלק קטן יחסית בסל ההוצאה של משקי הבית בישראל - מדובר בכ-6% מסך ההוצאה על תצרוכת של משפחה בישראל, לעומת 16% משקל ההוצאה על מזון, ו-25% משקל ההוצאה על דיור. בעוד שמחירי האנרגיה בישראל דומים או נמוכים ביחס למקובל במדינות אירופה, הרי שמחירי הדיור ומחירי המזון בישראל, גבוהים יחסית.

מחיר הבנזין בישראל נמוך בכ-11% ממדינות אירופה

כדי להמחיש את נושא מחירי האנרגיה בישראל בהשוואה בינלאומית כדאי לעיין במחקר האחרון של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא מחיר הבנזין בישראל ובמדינות אירופה. המחקר פורסם בנובמבר השנה והוא מתייחס לנתוני מאי של השנה. נכון לחודש זה, מחיר הבנזין במונחי כוח קנייה נמוך בישראל בכ-10.9% לעומת הממוצע ב-15 מדינות מערב אירופה - המחיר בישראל עומד על כ-1.5 אירו (נכון לחודש מאי) ואילו הממוצע האירופאי עמד בתאוצה תקופה על 1.7 אירו לליטר.

למרות המחיר הזול יחסית של ליטר בנזין, שיעור המסים בישראל גבוה יותר מהממוצע באירופה - מדובר בכ-1 אירו לכל ליטר בנזין (נכון לחודש מאי) לעומת 0.9 אירו - באירופה. כיוון שגובה המיסים על הדלק בישראל נקבע במונחים אבסולוטיים, הרי שהחל ממחר כאשר ירד מחיר הדלק, שיעור המסים יעלה אף יותר - לכ-67% מסך מחיר הבנזין.

"67% ממחיר הבנזין בישראל הוא מס. זו פשוט שערורייה. רכיב המסים במחיר הדלק בישראל גבוה במיוחד, על אף שהוא לא מתגלגל להשקעה ציבורית בתשתיות או לקידום מערך התחבורה. רק החודש, שיעור רכיבי המס מתוך מחיר הדלק קפץ לרמה של קרוב ל- 67.2% שהיא הרמה הגבוהה מאז חודש אוגוסט 2016 ולאורך כל השנה הוא לא ירד את ה-60%.", אומר יוסי אריה, מנכ"ל מכון האנרגיה בשיחה עם "גלובס".

נתון מעניין נוסף שניתן למצוא במחקר של מחלקת המדע של הכנסת הוא שמחירי הבנזין בישראל ירדו ב-10% מתחילת העשור (ינואר 2011). ירידה זו קשורה בעיקר לירידה במחיר הנפט העולמי וכן לייסוף השקל.

בנוסף בתקופה המדוברת ירד מרווח השיווק בלא פחות מ-25% - וזאת בעקבות ההפחתות היזומות של שנעשו על ידי ועדת המחירים המשותפת של משרד האוצר ומשרד האנרגיה. מרווחה השיווק מהווה מקור פרנסה של תחנות הדלק, הוא נחשב נמוך יחסית לממוצע באירופה. הירידה של מרווח השיווק בשנים האחרונות אמנם תרם להוזלת מחיר הדלק לציבור המתדלקים, אולם חברות הדלק, בעיקר הקטנות שבהן, מלינות על כך שהפחתה משמעותית במרווח השיווק שוחקת את רווחיותן. הסיבה העיקרית לכך היא גידול בהוצאות של תחנות דלק - העלאת שכר המינימום ומחיר השכירות.

"מרווח השיווק שניתן לחברות הדלק נשחק בחמש שנים האחרונות בעשרות אחוזים ואינו מאפשר להתמודד עם ים של רגולוציה המוטלת עליהם", כך אריה.