בקרוב: רשות ההגבלים העסקיים תשנה את שמה ל"רשות התחרות"

ברשות ההגבלים אמרו היום כי מתכונתו החדשה של החוק שאושר היום בקריאה שנייה ושלישית מתאימה את הדין לשינויים המשמעותיים שחלו בכלכלה הישראלית מאז שחוק ההגבלים העסקיים חוקק - לפני כ-30 שנה

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: תמר מצפי
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: תמר מצפי

הכנסת אישרה היום (ג') בקריאה שנייה ושלישית את תיקון חוק ההגבלים העסקיים באופן שיאפשר את קידום התחרות במשק, לצד צמצום הנטל הרגולטורי. עם אישורו בכנסת, החוק החדש צפוי להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, ורשות ההגבלים העסקיים תשנה את שמה ל"רשות התחרות".

את שינוי החוק הובילו במהלך השנה וחצי האחרונות שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן והממונה על ההגבלים, מיכל הלפרין. לפי החוק החדש, שהכנתו הושלמה בימים האחרונים בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל, מונופול יוגדר כמי שיש לו כוח שוק משמעותי וזאת גם אם נתח השוק שלו נמוך מ-50%; מיזוגים של חברות שמנהלות מחזור כספי בהיקף של עד 360 מיליון שקל ואינן מונופולין לא ידרשו אישור מוקדם מצד הרשות; כלל העסקים יהיו נתונים לרף עיצומים בשיעור של עד 8% מהמחזור שלהם, ובתקרה של 100 מיליון שקל וזאת לעומת עיצום מרבי של 24.5 מיליון שקל עד כה; ההליכים הקשורים בבקשות פטור להסדרים כובלים יקוצרו באופן משמעותי מ-90 יום ל-30 יום ועוד.

ברשות ההגבלים אמרו היום כי מתכונתו החדשה של החוק מתאימה את הדין לשינויים המשמעותיים שחלו בכלכלה הישראלית מאז שחוק ההגבלים העסקיים חוקק - לפני כ-30 שנה. כך, ברשות אומרים כי בנוסחו העדכני, החוק מקרב את הדין הישראלי לדין המקובל בעולם המערבי בתחום ההגבלים העסקיים.

לדברי שר הכלכלה כהן "הרפורמה תאפשר לרשות ההגבלים העסקיים, שתיקרא מהיום 'רשות התחרות', להגביר את פעילות האכיפה האפקטיבית שלה ולהפנות את משאביה לקידום התחרות ולחיזוק ההרתעה נגד מונופולים וגופים אחרים שפוגעים בתחרות".

הממונה על ההגבלים הלפרין אמרה כי "במתכונתו החדשה, החוק יחייב בעלי עסקים לנהוג באחריות תחרותית, בד בבד עם הפחתת הנטל הרגולטורי והקלה לעסקים הקטנים והבינוניים".