בדרך לאינטרנט מצונזר? חוק הפורנו עבר בקריאה ראשונה

התיקון לחוק התקשורת (בזק ושידורים), שיחייב את ספקיות האינטרנט להציע ללקוחותיהן שירותי חסימת תכנים בסבסוד המדינה, עבר במליאת הכנסת ברוב של 18 תומכים מול 12 מתנגדים • עפ"י הנוסח שעבר בהצבעה, הסבסוד לא יעלה על 5 מיליון שקל לשנה עבור כל הספקיות

חבר הכנסת מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת
חבר הכנסת מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת

לאחר שבועות ארוכים של דיונים סוערים בוועדת המדע של הכנסת ולאחר מכן בוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת המדע והטכנולוגיה, עבר היום (ג') אחר-הצהריים בקריאה ראשונה ברוב של 18 תומכים מול 12 מתנגדים "חוק התקשורת (בזק ושידורים) הגנה על קטינים מפני תכנים פוגעניים באינטרנט", המכונה גם "חוק הפורנו", שהוגש על-ידי חברי הכנסת מיקי זוהר (ליכוד) ושולי מועלם (הימין החדש).

חוק הפורנו יחייב את ספקיות האינטרנט להציע לכל לקוחותיהן שירותי חסימת תכנים, במימון המדינה. לנוסח האחרון שעבר בוועדה המיוחדת ב-12 בדצמבר, ואשר עמד להצבעה היום, התווסף סעיף הקובע כי הרף העליון של סבסוד המדינה לשירותי הסינון יעמוד על 5 מיליון שקל לשנה עבור על ספקיות האינטרנט.

מרבית הסעיפים השנויים במחלוקת הוסרו מהצעת החוק כבר לקראת ההצבעה בוועדת הכנסת בחודש שעבר, וזאת בעקבות פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מוביל הצעת החוק, ח"כ זוהר. קודם לפגישתם אמר נתניהו בישיבת שרי הליכוד כי הוא מתנגד לכל רגולציה על האינטרנט.

הגרסה שעברה היום עוסקת רק בפורנו, תוך שהוסרה ממנה הדרישה לחסום תכני הימורים, הסתה וגזענות ומשחקי אלימות. כמו כן הוסר מהחוק המנגנון שקובע שעל ספקיות האינטרנט לפנות למשתמשים בשאלה האם הם מעוניינים בשירותי חסימה ואם לא ישיבו תוך פרק זמן מסוים תתבצע חסימה של החיבור לאינטרנט. על-פי ההצעה הנוכחית, לא תחסם הגלישה עבור משתמשים שלא ישיבו לפניות הספק.

כמו כן, כפי שהתחייב חבר הכנסת זוהר בשיחה עם "גלובס" לאחר שהגיש את הגרסה המרוככת, בגרסה שעברה היום נקבע כי הסינון יהיה מקומי - באמצעות תוכנה המותקנת על מכשירי הקצה, ולא באמצעות מה שמכונה "סינון רשתי". בכך נענה זוהר לשינוי משמעותי נוסף בהצעת החוק אותו דרשו המתנגדים.

עם זאת לטענתם, אין מדובר בסוף פסוק. לדברי סמנכ"לית איגוד האינטרנט הישראלי, עו"ד מיטל גרייבר-שוורץ, שליוותה את הדיונים בהצעת החוק, עדיין קיימת הסכנה שלקראת קריאה שנייה ושלישית ישונה החוק, כך שהגלישה של לקוח שלא ישיב לפניית הספקית תסונן בברירת מחדל.

לדברי גרייבר-שוורץ, "בדיון האחרון בוועדה אמר ח"כ זוהר שהסוגיה שנותרה פתוחה היא השאלה מה יקרה עם מי שלא ענה לספק האינטרנט גם אחרי 3 נדנודים. הבעיה היא שברור שרוב הציבור, ובוודאי הילדים, יתעלמו מהודעות. כלומר, האופציה לחסימה כברירת מחדל, או לחסימת האינטרנט לגמרי, נותרה כאפשרות שעלולה לעלות מחדש בפתיחת הכנסת הבאה". 

בעקבות אישור "חוק הפורנו" בקריאה ראשונה בכנסת, מאיגוד האינטרנט הישראלי נמסר: "הנוסח הנוכחי של הצעת חוק סינון התכנים עדיין אינו נותן מענה מספק לשאלה איך ינהגו הספקיות מול משתמש שלא משיב לפניותיהן. מצב זה עלול לאפשר בהמשך צנזורה של הרשת לאותם משתמשים או אפילו חסימה מוחלטת של החיבור לרשת, כפי שכבר הוצע בגרסאות קודמות. איגוד האינטרנט הישראלי ימשיך לפעול על-מנת לוודא שחסימות שכאלה לא יופיע בהצעת החוק כשהיא תידון בוועדה במושב הבא של הכנסת.

"גם בדיונים הבאים, ימשיך האיגוד לוודא שנוסח הצעת החוק לא מחזיר את האפשרות של סינון תכנים מרכזי כברירת מחדל, ויקפיד שהסינון יתבצע רק בתוכנות מקומיות במחשבי הילדים. כל חלופה אחרת תפגע בחופש הרשת, תאיים על פרטיות המשתמשים ותסכן את התשתית הטכנולוגית של האינטרנט בישראל".