השנה הקשה של קרנות הנאמנות: השוק הצטמק ב-10%, מי הפודים הגדולים ומי הצליחו לגייס

את השנה החולפת כמעט כל מנהלי קרנות הנאמנות בישראל ישמחו לשכוח • בעקבות המפולת של דצמבר, סיימו רוב הקרנות את השנה עם תשואות שליליות, כשחלק ניכר ממנהלי הקרנות גם רשמו פדיונות ניכרים • בין הנפגעות הגדולות - קרנות אילים, אלטשולר שחם וילין לפידות

מימין: יאיר לפידות, אמיר איל, גלעד אלטשולר  / צילום: איל יצהר, אוריה תדמור
מימין: יאיר לפידות, אמיר איל, גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר, אוריה תדמור

את שנת 2018 כמעט כל מנהלי קרנות הנאמנות בישראל ישמחו לשכוח. בעקבות המפולת בשוקי המניות והאג"ח בדצמבר, ובעיקר בחלקו השני של החודש, סיימו רוב הקרנות את השנה החולפת עם תשואות שליליות, כשחלק ניכר ממנהלי הקרנות גם רשם פדיונות ניכרים, שהצטרפו לפדיונות שנרשמו ב-2017. 

שנה גרועה במיוחד חוו מספר דמויות בולטים בשוק ניהול הכספים המקומי. הפודים הגדולים בשוק קרנות הנאמנות ב-2018 הם דב ילין ויאיר לפידות, שייסדו ומנהלים את ילין-לפידות; קובי שגב ואמיר איל מאילים; קובי נימקובסקי מאלומות; נועם ברורמן מאיילון קרנות נאמנות; וגילעד אלטשולר ורן שחם מאלטשולר שחם. 

מבחינה לעומק של הפדיונות והגיוסים בשנתיים האחרונות (2018 ו-2017 יחדיו) עולה כי מול חמישה גופים שגייסו בשנתיים הללו - מיטב דש, הראל פיא, אי.בי.אי, מגדל שוקי הון ופורסט, ישנם כמה גופים שמציגים פדיונות עתק חריגים, ובראשם בית ההשקעות אילים, שבניהול שגב ושבבעלות איל, שהקרנות שלו רשמו בשנתיים האחרונות פדיונות מצטברים של 8.3 מיליארד שקל, ואלטשולר שחם, שפדה בשנתיים האחרונות יותר מ-5.7 מיליארד שקל.

המספרים השליליים של שני הגופים האלה לא מספרים את כל התמונה הבעייתית. נתחיל מאלטשולר שחם: במהלך הרבעון הראשון של 2017 רכש בית ההשקעות בעסקת מניות קרנות נאמנות בהיקף של כ-7 מיליארד שקל ממנורה מבטחים, שסייעו לו לשמר על מעמדו כאחד הגופים הגדולים בשוק קרנות הנאמנות, ולהימנות על המנהלים המעטים שמנהלים יותר מ-20 מיליארד שקל.

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
 גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

בדיעבד, הרכישה האמורה רק סייעה לדחות את הירידה מהרף האמור, כשכיום מנהל אלטשולר שחם כ-17.5 מיליארד שקל והוא השחקן השישי בגודלו בשוק. נציין כי בסוף נובמבר דיווח אלטשולר שחם כי ניהל בקרנות כ-19.2 מיליארד שקל, כך שבשקלול פדיונות של יותר ממיליארד שקל בדצמבר הרי שקרנות אלטשולר שחם השילו יותר מ-600 מיליון שקל בגין התשואות - מה שמצביע על תשואה ממוצעת שלילית לא זניחה עבור בית ההשקעות.

הסיפור הכי גדול, שלא בטובתו, בשוק הקרנות בשנה וחצי האחרונות הוא אילים. ביולי 2012 השלים אמיר איל, בעלי ויו"ר בית ההשקעות אינפיניטי, את רכישת קרנות הנאמנות של יובנק, מקבוצת הבנק הבינלאומי, תמורת כ-10 מיליון שקל. במועד הרכישה נוהלו בקרנות, שהפכו לאחר רכישתן לחברת אילים, נכסים בהיקף של כ-468 מיליון שקל. כיום מדובר בחברת הקרנות העצמאית הכי קטנה בשוק, והיא מנהלת כ-1.22 מיליארד שקל.

על פניו מדובר בגידול ניכר בהיקף הנכסים מאז שהקרנות נרכשו. אך לא זה המצב. בסוף המחצית הראשונה של 2017 נרשמה רמת שיא של כ-10.8 מיליארד שקל בנכסי הקרנות המנוהלות על ידי אילים, כך שמאז ועד היום החברה רשמה פדיונות של יותר מ-9 מיליארד שקל.

אגב, הקושי של אילים ניבט גם מחישוב שיעור הפדיונות שרשמה בשנה החולפת ביחס לצבירה הממוצעת בקרנות שלה, כשבגלל הירידה החדה בהיקף הקרנות שלה היא למעשה פדתה יותר מאשר הנכסים הממוצעים שלה לאורך השנה.

שוק-הקרנות-ב-2018-השנה-שרוב-השחקנים-ירצו-לשכוח
 שוק-הקרנות-ב-2018-השנה-שרוב-השחקנים-ירצו-לשכוח

חישוב זה, שמספק מעין "פדיונות ריאליים", מלמד כי נוסף על אילים שנחתך הכי הרבה ביחס להיקף פעילותו בתחום, בלטו לרעה בשנה החולפת גם אילון קרנות נאמנות (שאינן קשורות לקבוצת הביטוח שנושאת את אותו שם), אפסילון ואנליסט. הפדיונות האבסולוטיים הגדולים ביותר ב-2018 נרשמו בקרנות ילין לפידות, שפדו יותר מ-4 מיליארד שקל.

מהצד השני, ישנה חברה אחת שמסמנת את 2018 עם "וי" גדול: מיטב דש קרנות נאמנות, שגייסה הכי הרבה בשקלים - יותר מ-4.6 מיליארד שקל, כשעימה נמצאות בקרב המגייסות המצטיינות בשנה החולפת גם קרנות מודלים, תמיר פישמן, פורסט, אי.בי.אי, מגדל שוקי הון והראל פיא - שממשיכה השנה בשינוי הכיוון החיובי והניכר.

אילן רביב / צלם: איל יצהר
 אילן רביב / צלם: איל יצהר

אין חשיפה לדולר, אין תשואה

כל שוק הקרנות רשם ב-2018 פדיונות מצרפיים של כ-9.4 מיליארד שקל, לאחר שבדצמבר לבדו - שהיה חודש של מפולת בשווקי המניות והאג"ח - רשמו הקרנות פדיונות מצרפיים של כ-7.7 מיליארד שקל. הפדיונות נבעו מהקרנות המסורתיות, כשבניגוד להן הקרנות הכספיות דווקא רשמו גיוסים בשנה החולפת.

הפדיונות ב-2018 מגיעים לאחר שבשנת 2017 נרשמו בשוק קרנות הנאמנות גיוסים מצרפיים של כמעט 18 מיליארד שקל - לאחר פדיונות בהיקף דומה ב-2016 ופדיונות גדולים אף יותר של 30 מיליארד שקל שנרשמו ב-2015, בצל קריסת הקרנות הכספיות שאיבדו שיעור אדיר מנכסיהן בגלל התזוזות בריביות ואובדן התשואה הפוטנציאלית באפיק השקעה זה.

בסוף שנת 2017 נוהלו באמצעות קרנות הנאמנות ותעודות הסל נכסים בשווי כולל של כ-340 מיליארד שקל, ואילו בסוף דצמבר 2018 עמד שווי הנכסים מצרפי על כ-306 מיליארד שקל "בלבד", מהם כ-171 מיליארד שקל נוהלו בקרנות מסורתיות ועוד 27 מיליארד שקל בקרנות מחקות (קיטון של כ-14% ושל 10% בהתאמה לעומת 2017).

כאמור מעלה, רוב קרנות הנאמנות רשמו בשנה החולפת תשואה שלילית, לא מעט בגלל התשואות הגרועות במיוחד שנרשמו במחצית השנייה של דצמבר בעקבות המפולת שהתרחשה בשווקים בשבועיים האחרונים של השנה החולפת. גורם בשוק מספר היום כי "מלבד הקרנות בעלות חשיפה גבוהה לדולר, כל שאר האפיקים רשמו ירידות".

עוד הוא מוסיף כי "נוסף על התשואות השליליות, יועצי ההשקעות (ערוץ ההפצה המשמעותי ביותר בקרנות, ר"ש) התקשו השנה גם בשל התנודתיות החדה שנרשמה לאורך השנה, לאור עליית הריבית בארה"ב וסביבת המאקרו שהושפעה ממלחמת הסחר בין ארה"ב וסין, שינויים קיצוניים במחיר הנפט, תהליך הברקזיט ועוד".

אמיר אייל / צלם: תמר מצפי
 אמיר אייל / צלם: תמר מצפי

בשנה החולפת רוב החברות המנהלות קרנות נאמנות פדו במהלך דצמבר, כשרק שמונה גופים רשמו גיוסים, מהם שישה גופים גייסו יותר ממיליארד שקל כל אחד: מיטב דש, מגדל שוקי הון, תמיר פישמן, הראל פיא, אי.בי.אי (שהובילה את הגיוסים בתחילת 2018, אך באחרונה סובלת משינוי חד במגמה) ומודלים. מנגד, בשנה החולפת היו שבעה גופים שפדו יותר ממיליארד שקל כל אחד: מור, אלטשולר שחם, איילון בית השקעות, אנליסט, אלומות, אילים וילין לפידות.

המספרים-של-2018-בשוק-הקרנות
 המספרים-של-2018-בשוק-הקרנות

כאמור, חודש דצמבר של השנה החולפת היה צורם במיוחד, עם הכפלת הפדיונות בקרנות המסורתיות ב-11 החודשים הראשונים ב-2018. "דצמבר האחרון הוא אחד החודשים הגרועים בתעשיית הקרנות בעשור האחרון", אומר לנו גורם בשוק. עם זאת, הוא מסייג כי "חשוב לציין כי תעשיית הקרנות (יחד עם תעודות הסל לשעבר) עדיין מנהלת מעל 300 מיליארד שקל.

"כלומר, היקף הפדיונות בחודש דצמבר לבדו הוא בשיעור של כ-5% בלבד מסך נכסי התעשייה, כשרוב הפדיונות היו ממש בדקה ה-90, בשבועיים האחרונים של 2018", הוא אומר ומוסיף, בניסיון להרגיע: "בהסתכלות אחרת ומפוקחת, ניתן להגיד כי מעל ל-95% מהכסף והמשקיעים בתעשיית הקרנות, לא ביצעו שינויים משמעותיים בתיקי ההשקעות בירידות החדות של דצמבר ולכן נהנו מהתאוששות שאיפיינה את השבוע האחרון, כאשר מדד ת"א 125 עלה בשיעור של כ-5% ומדד תל בונד לא צמודות עלה בכ-3.5%".