בחירות 2019 | בלעדי

מעבר נדיר: התובע במשפט נוחי דנקנר עוזב את הפרקליטות ומתמודד לכנסת

עו"ד עמית בכר, המכהן כפרקליט בכיר בפרקליטות מחוז ת"א מיסוי וכלכלה המנהלת את תיקי רה"מ נתניהו, שואף לחזק את עצמאות מערכת אכיפת החוק מהזירה הפוליטית • טרם ידוע באיזו פלטפורמה בכר מתכוון להתמודד

עו"ד עמית בכר / צילום: שלומי יוסף
עו"ד עמית בכר / צילום: שלומי יוסף

צעד חריג וכמעט חסר תקדים של פרקליט בכיר: ל"גלובס" נודע כי עו"ד עמית בכר - פרקליט בפרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה (היחידה שמנהלת את תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו) והתובע במשפטו של נוחי דנקנר - הודיע לאחרונה על התפטרותו מהפרקליטות. טרם ידוע באיזו פלטפורמה בכר מתכוון להתמודד.

לפי המידע שבידינו, עו"ד בכר מתכוון להתמודד על מקום בכנסת הקרובה כדי לנסות להיאבק על עמדותיו לחיזוק עצמאות מערכת המשפט ואכיפת החוק בזירה הפוליטית. המעבר הנדיר של עו"ד בכר מהפרקליטות לפוליטיקה מתרחש בתקופה שבה מערכת האכיפה נמצאת תחת מתקפה של חלק מהפוליטיקאים, החל מהמשטרה, דרך הפרקליטות ועד לבתי המשפט. אם עד היום נאבק עו"ד בכר בשחיתות הציבורית ובשחיתות במגזר הפיננסי מתוך הפרקליטות - מהיום הוא יעשה זאת בזירה הפוליטית.

יצוין כי בשל העובדה שעו"ד בכר הוא בכיר בפרקליטות ובשירות הציבורי, לפי החוק הוא חייב היה להתפטר מעבודתו עד 10 ימים אחרי ההודעה על פיזור הכנסת והליכה לבחירות ב-9 באפריל. כפרקליט במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד בכר היה שותף בשנים האחרונות לניהול כמה מהתיקים החשובים ביותר שניהלה המדינה בתחום.

עו"ד בכר עבד במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה ב-11 השנים האחרונות. הוא בעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל-אביב ותואר שני במינהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד. עו"ד בכר שהה בהרווארד לצורך הלימודים במהלך השנה שעברה ושב לארץ בחודש אוגוסט האחרון.

ביחד עם הפרקליטה הוותיקה עו"ד חנה קורין, הוביל בכר את צוות התביעה שניהל את משפט ההוכחות שניהלה הפרקליטות נגד יו"ר קונצרן חברת אי.די.בי לשעבר נוחי דנקנר ומנהל ההשקעות איתי שטרום. המשפט - שהוא אולי החשוב ביותר שניהלה מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה - הסתיים בהרשעתם של דנקנר ושטרום על-ידי שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב.

ב-29 באוגוסט 2018 דחו שופטי בית המשפט העליון, ניל הנדל, ג'ורג' קרא, ודוד מינץ, את הערעורים שהגישו דנקנר ושטרום על הרשעתם ועל גזרי דינם. השופטים אימצו באופן מלא ושלם את העמדה של הפרקליטות שיוצגה בערעור על-ידי עורכי הדין חנה קורין ויוני לבני - בכר שהה בתקופה זאת בהרווארד - ואף החמירו משמעותית בעונשים של דנקנר ושטרום. עונשו של דנקנר הוחמר משנתיים ל-3 שנות מאסר בפועל, ועונשו של שטרום הוחמר משנה לשנתיים מאסר. דנקנר מרצה בימים אלה את מאסרו בכלא מעשיהו.

תיק נוחי דנקנר הוא המוכר ביותר והמתוקשר ביותר שניהל עו"ד בכר, אבל הוא היה שותף בשנים האחרונות לניהול תיקים רבים וחשובים שעסקו בעבירות של הרצת מניות, שימוש אסור במידע פנים ותרמיות אחרות שפוגעות בשוק ההון. בין היתר נמנה בכר עם צוות הפרקליטים שמטפל בתיק פרשת הונאת הנוסטרו בפסגות. ביולי 2013 הגיעה הפרקליטות להסדר טיעון עם מנכ"ל פסגות לשעבר רועי ורמוס, שלפיו ישלם ורמוס למדינה חצי מיליון שקל ולא יועמד לדין פלילי. שני הנאשמים המרכזיים, דוד אדרי ושי בן-דוד, הורשעו בעבירות, וערעורם נדון בימים אלה בבית המשפט העליון.

עו"ד בכר ייצג את המדינה גם במשפט שהיא ניהלה נגד מנהל התיקים לשעבר מיכאל (מייקל) גביש, שהורשע כי מעל בתיקי לקוחותיו, ובראשם איש העסקים דב לאוטמן (המנוח), בהיקף של מיליוני שקלים; בכר שימש גם כתובע בתיק של מנהל ההשקעות שלום קופרמן, שהורשע בגניבת כספי משקיעים, רובם חרדים, ונשלח ל-57 חודשי מאסר בפועל.

תיק חשוב נוסף שהוביל בכר היה תיק תרמית האג"ח בחברת מליסרון. ב-2013 הרשיע השופט חאלד כבוב את גולן מדר, מנהל כספים בחברת עופר השקעות, ואת אלי העליון, שהיה סוחר אג"ח בחדר המסחר של פועלים סהר, וכן חברות בקבוצת עופר - בעבירות תרמית בניירות ערך ובעבירות דיווח שביצעו בקשר עם הרחבת סדרת האג"ח של חברת מליסרון ב-2009. בית המשפט זיכה באותו המקרה את מנכ"ל מליסרון, אבי לוי, ואת החברה עצמה.

בתקופת לימודיו הוא שימש כנשיא אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל-אביב. את ההתמחות בעריכת דין הוא עשה במשרד עורכי הדין צלרמאיר-פילוסוף והתמקד דווקא בתחום ההייטק. אחרי ההתמחות עבד כעורך דין בכמה משרדים וכעוזר פרלמנטרי של מזכ"ל מפלגת העבודה לשעבר, אופיר פינס.

בדצמבר 2013 נבחר עו"ד עמית בכר על-ידי "גלובס" לאחד מ-40 הצעירים המבטיחים של ישראל. בראיון שנתן בכר למוסף G של "גלובס" לרגל הבחירה בו, הוא אמר על העבודה במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) כי "העבודה בתחום משלבת את שתי האהבות שלי - משפטים וכלכלה. העיסוק שלנו הוא כמו שחלמתי כשראיתי את 'פרקליטי L.A' כשהייתי ילד. התיקים האלה מאוד מאתגרים מקצועית ומחשבתית, ואני מתמודד נגד הסנגורים הכי טובים בארץ. יש ממי ללמוד. אין תיק שאני לא חושב עליו בלילות, בין השאר בגלל ההשפעה על גורל הנאשמים. מצד שני, אני מרגיש תחושת שליחות בהגנה על שוק ההון".

בכר נשוי לעו"ד נועה גלזר-בכר, שהיא שותפה במשרד ש. הורוביץ ועוסקת בתחום המסחרי ונדל"ן. בראיון שנתן ל"גלובס" ב-2013 סיפר עו"ד בכר כי הוא ורעייתו עובדים במרחק של כ-100 מטרים זה מזה, אך למרות הקרבה הגאוגרפית הם מגיעים מפתח-תקווה לתל-אביב במכוניות נפרדות. "שנינו עובדים הרבה שעות, וכדי שהילדים שלנו לא יגדלו עם מטפלות, החלטנו שיום אחד אני אחזור מוקדם הביתה, יומיים נועה מגיעה מוקדם, ועוד יומיים הם נמצאים עם הסבים", אמר עו"ד בכר. הוא גם העיד שהוא מקדיש את רוב זמנו לעבודה ולמשפחה, ושאין לו הרבה זמן לתחביבים.