חיות: "במערכת המשפט אין שופטים 'ימניים' או שופטים 'שמאלניים'"

נשיאת העליון נשאה דברים בכנס העמותה למשפט ציבורי ומתחה ביקורת מרומזת על שרת המשפטים, איילת שקד, כשציינה: "כשם שחזקה על השופטים המתמנים כי ידעו לנתק את 'חבל הטבור' בינם ובין מי שתמכו במועמדותם - כך יש לצפות מאותם התומכים כי ינתקו גם הם את אותו החבל"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל

"הניסיונות לגרור את מערכת בתי המשפט ושופטיה אל השדה הפוליטי, וכמוהם הניסיונות של גורמים שונים 'לנכס' לעצמם שופטים כאלה ואחרים, חותרים תחת עקרונות היסוד של עצמאות ואי-תלות, שהם נשמת אפה של הרשות השופטת" - כך אמרה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, במושב הפתיחה של כנס העמותה למשפט ציבורי שהנערך הערב (ה') בחיפה.

"במערכת המשפט בישראל אין שופטים 'ימניים' או שופטים 'שמאלניים'", אמרה חיות. "אין שופטים 'שמרניים' בכל עניין ועניין, ואין שופטים 'אקטיביסטיים' בכל עניין ועניין - אנו השופטות והשופטים פועלים במסירות ובמקצועיות ומשתדלים כמיטב יכולתנו לפסוק בכל סוגיה המונחת לפתחנו על-פי הדין ולגופו של כל עניין, מתוך דבקות בעקרונות היסוד של שיטת המשפט שלנו ובראשם שלטון החוק והגנה על זכויות אדם", הוסיפה.

חיות התייחסה במרומז לדבריה של שרת המשפטים, איילת שקד, אשר צייצה בחשבון הטוויטר שלה לפני מספר ימים - "אמשיך בפעילות החשובה למערכת משפט שמרנית יותר".

"יש כאלה המנסים להתהדר במינויים של שופטים כאלה ואחרים ובהטיית נתיב 'הספינה' של בתי המשפט", אמרה חיות. "ברצוני לומר כי ממש כשם שחזקה על השופטים המתמנים כי ידעו לנתק את 'חבל הטבור' בינם ובין מי שתמכו במועמדותם - כך יש לצפות מאותם התומכים כי ינתקו גם הם את אותו החבל בקצה שלהם ויאפשרו למערכת בתי המשפט ולשופטי ישראל לעשות את מלאכתם במקצועיות ובאופן ענייני על-פי הדין ללא מורא וללא משוא-פנים, כדרכם של השופטים מאז ומעולם," הוסיפה.

עוד ציינה חיות בהקשר זה: "בניגוד למה שמנסים לצרוב בימים אלה בתודעה הציבורית, מגוון הדעות במערכת בתי המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט לא נולד היום. הוא מאפיין את המערכת שלנו מאז ומתמיד, ויעידו על כך עשרות אלפי פסקי דין שניתנו לאורך השנים ובהם ניתן למצוא השתקפות יפה ומגוונת של דעות ותפיסות עולם. כל הצופה ובוחן את בציר פסקי הדין של הרשות השופטת בישראל לאורך השנים יוכל למצוא בו צורות וצבעים שונים ומגוונים החוברים יחד למראה יפה אחד המרכיב את הסימטריה במשפט ואת יציבות הספינה שעליה דיברתי".

חיות התייחסה גם למערכת הבחירות שבפתח, ואמרה: "ימי תקופת הבחירות הם ימי חג לדמוקרטיה, אך בהם, יותר מאשר בכל תקופה אחרת, מן הראוי להקדיש תשומת-לב מיוחדת ולהקפיד הקפדה יתרה על תוכנו ורמתו של השיח בסוגיות שעל סדר היום הציבורי".

עוד אמרה חיות בהקשר זה: "לא בכדי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית הוא על-פי חוק שופט של בית המשפט העליון. תפקיד זה ניתן בידי שופטי בית המשפט העליון לדורותיהם, מתוך הבנה כי מן הראוי שיכהן בו מי שאמון על ניטרליות, עצמאות מחשבתית ואי-תלות פוליטית. מאותם טעמים ועל-מנת לשמר ולהבטיח את קווי המתאר החשובים והבסיסיים של מערכת בתי המשפט כמערכת עצמאית ובלתי תלויה, מן הראוי להותיר אותה מחוץ למשחק הפוליטי".

בנוסף התייחסה הנשיאה חיות לאתגרים העומדים בפני מערכת המשפט וציינה: "הכנס השנה נערך תחת הכותרת 'דמוקרטיה, זכויות אדם ושווקים: המשפט הציבורי בצומת אתגרים'. אינני יודעת אם הכותרת מכוונת להצביע על כך שהשנה יותר מבעבר מצוי המשפט הציבורי בישראל בצומת של אתגרים. לגישתי, הוא מצוי בצומת של אתגרים בכל יום מחדש מאז הקמת המדינה".