כלל ביטוח בוועדת הטייקונים: "כל בקשת אשראי של מי שעשה תספורת בעבר תיבדק 10 פעמים"

בכירי חברת כלל ביטוח השתתפו הבוקר הבוקר בדיון של ועדת הטייקונים בכנסת, בראשותו של ח"כ איתן כבל • בוטל הדיון המתוכנן עם בית ההשקעות פסגות

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: תמר מצפי
יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: תמר מצפי

רגע לפני שהכנסת תעסוק כמעט אך ורק בבחירות שיתקיימו באפריל, ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים, שבראשות היו"ר ח"כ איתן כבל, קיימה היום (א') שני מושבים: עם בכירי כלל ביטוח, מהגופים המוסדיים הגדולים במשק, ועם בכירי רשות ניירות ערך, שאותה מובילה ענת גואטה. כמו כן, הוועדה ביטלה את הדיון הבא שתוכנן לה, עם בית ההשקעות היחידי שתוכנן להגיע לדיון בפניה - פסגות, כשהיא מסיימת היום את דיוניה.

בפתח הדיון היום אמר כבל כי "גם אם לא היינו מגיעים למצב שבו היינו נדרשים לזמן גופים מוסדיים, כלל ביטוח בכל מקרה הייתה מגיעה לכאן. חלק מרכזי מכל המערכת שעוסק בשאלות בגינן הוקמה ועדות החקירה הזו, קוראים לו נוחי דנקנר (שבעבר שלט בכלל ביטוח, באמצעות קונצרן אי.די.בי, ר"ש), וגם כשעסקנו בבנקים ובגופים אחרים, השם דני דנקנר (בן דודו של נוחי דנקנר, ר"ש) ריחף פה כל הזמן".

יו"ר כלל ביטוח, השר והח"כ לשעבר דני נוה, פתח וסיפר כי מניות השליטה בכלל ביטוח מוחזקות על ידי נאמן מטעם הפיקוח על הביטוח, ולכן בפועל כלל ביטוח מתנהלת בפועל בחמש השנים האחרונות כמעין קבוצה בלי גרעין שליטה. ביחס לניהול ההשקעות אמר היו"ר דני נוה כי "יש לנו חובה אחת - להשיא תשואות למבוטחים ולעמיתים", ו"חלק מזה הוא תחום האשראי, שכולנו מצפים שהמוסדיים יהיו חלק מכך, בכפוף להשאת התשואה לעמיתים. אנו עושים זאת באמצעות מערך מאוד מנוסה, עם אנשים שבאו עם שנות ניסיון מהמערכת הבנקאית, ותחת כללים שהרגולטורים קבעו וגם רגולציות פנימיות שהחלנו על עצמנו".

אחריו דיבר יורם נוה, מנכ"ל הקבוצה בחצי השנה האחרונה, וקודם לכן משנה למנכ"ל בקבוצה, כשבעברו היה גם בכיר ברשות ניירות ערך וגם מנכ"ל בית ההשקעות כלל פיננסים. לדברי המנכ"ל נוה, לכלל ביטוח 1.8 מיליון לקוחות, כאשר "האשראי העסקי מהווה כ-25% מהתיק הכולל, כשההלוואות המותאמות מהוות רק כ-5% מהתיק של הקבוצה". מחצית מההלוואות הפרטיות של כלל ביטוח הינה "לא בהלוואות לבעלי שליטה", אלא "בתשתיות לאומיות, כגון כבישים, מתקני התפלה, ומקומות אחרים שהמדינה רוצה שנתמוך בהם". עוד אמר כי "כל בקשת אשראי של מי שעשה תספורת בעבר תיבדק עשר פעמים לפני שניתן לו שוב אשראי".

לדברי נוה, "ישראל מובילה בראייה בינלאומית, על פי נתוני ה-OECD, בתשואות הריאליות שהמוסדיים מציגים", כשאמר כי מציאות זו היא "לאחר הפסדי האשראי, שהיו פרומיל אחד בלבד, נמוך יותר מאשר במערכת הבנקאית".

עוד אמר היו"ר נוה כי "נוחי דנקנר אינו בעל השליטה בכלל ביטוח מזה למעלה מחמש שנים וחצי, ובאופן טבעי אין לו שום מעורבות, השפעה וקשר לעסקי כלל ביטוח. למעשה, מניות אי.די.בי מוחזקות היום בידי נאמן, והדירקטוריון שונה מזה שהיה לפני שש שנים". או אז אמר כבל כי נוחי דנקנר נהג לשכור את הרגולטורים שפיקחו עליו, ולכך השיב היו"ר נוה כי "המחוקק קבע מגבלות לאחר פרישה, ואיני מכיר מקרים אנשים שמונו בכלל ביטוח, ואיני מכיר בקבוצת אי.די.בי, של מינוי אנשים שלא עמדו בכללים ובתקופות הצינון שקבעה המדינה".

כבל המשיך והתמקד בקרן ההשקעות שהוביל היו"ר דני נוה, ושאלה כיצד ההשקעה התפתחה עבור מבוטחי כלל. לדברי דני נוה, "ההשקעה נעשתה שנים לפני מינויי לתפקיד. כלל השקיעה ב-150 קרנות השקעה בכל התחומים והסוגים, בישראל ובעולם. זה לא חריג לכלל ביטוח. איני קשור לקרן ואיני מקבל ממנה דמי ניהול".

או אז הקשה כבל, כשהתייחס להשקעה של כלל ביטוח בקרן של קרדיט סוויס מ-2010, כשלנוחי דנקנר היו אינטרסים משלו בהתחברות עם הבנק השוויצרי. "מה התשואה על ההשקעה הזאת", אמר כבל ולכך השיב המנכ"ל נוה כי "איני חושב שהתשואה בדיעבד מעידה בהכרח על ההשקעה מלכתחילה. יש לבחון עוד נסיבות, ולא ערכתי בדיקה כזאת. ולכן בסופו של דבר, אין לי תשובה על השאלה. איני יודע לומר את התשובה המורכבת האם ההשקעה הייתה טובה או לא". בכלליות אמר המנכ"ל נוה כי "השקעות מהקבוצה עברו תהליכים ארוכים של אישורים, וזה חריג קטן של ההשקעות, שנבחן בקפידה והממשל התאגידי לגביו שונה".

חברי הוועדה שאלו גם על האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות, והאם יש לתת להן אשראי. על כך השיב המנכ"ל נוה כי "יש לשקול זאת בתוך מכלול השיקולים, ולעתים יש פה חולשה של ממשל תאגידי ומקום ההתאגדות, וזו נקודה לחומרה".

סוגיה אחרת שבה התמקדה הוועדה הוא היקף רכיב המזומן בתיקי כלל ביטוח, ולמעשה בכל הגופים המוסדיים, ושעליו "ניתנת למוסדיים ריבית אפסית". חברי הוועדה תהו אם זה לא מוגזם ומדוע הריביות אפסיות עבור החוסכים לפנסיה בעוד שהבנקים מקבלים על אשראי אלה הכנסה כלשהי. מנהל ההשקעות הראשי של כלל ביטוח, יוסי דורי, ציין רכיב המזומן "הוא חלק אינטגרלי מתיק ההשקעות".