התחדשה מחאת האפודים הצהובים בצרפת: יותר מ-50 אלף איש יצאו שוב לרחובות

השבוע השמיני של ההפגנות, שדעכו לקראת חג המולד והשנה החדשה, רשם שיא של אלימות, כשהמפגינים קוראים לקיצוצים נוספים במסים ואף להתפטרותו של הנשיא מקרון

הפגנה במרסיי/  , צילום: רויטרס  Jean-Paul Pelissier
הפגנה במרסיי/ , צילום: רויטרס Jean-Paul Pelissier

שנת 2019 נפתחה בצרפת בהתלקחות מחודשת ואלימה של מחאת "האפודים הצהובים", כשיותר מ-50 אלף בני אדם יצאו לרחובות, חסמו כבישים מהירים וכיכרות והתעמתו עם השוטרים בערים מרכזיות ברחבי המדינה. למרות הבטחות נשיא צרפת עמנואל מקרון לפני חג המולד לנקוט שורת צעדים בעבור השכבות החלשות - כולל ביטול המס על הדלק, העלאת שכר המינימום והגדלת הפנסיות - השבוע השמיני של המחאה רשם שיא של אלימות, שכלל התקפות ישירות על שוטרים שהפכו לוויראליות ברשתות החברתיות וניסיון פריצה למשרד ממשלתי.

בתמונות שהופצו בכלי התקשורת בצרפת נראו דלתות העץ המרוסקות של המשרד הממשלתי שממנו נאלץ לברוח אמש דובר הממשלה בנימין גריבו, המקורב מאוד למקרון ומכהן במעמד של שר. גריבו יצא בחריפות בשבוע האחרון נגד המוחים, ואמר כי הם מנסים לבצע "הפיכה שלטונית".

הספינה הועלתה באש

אתמול אחרי הצהריים פרצו כמה עשרות מפגינים באמצעות מלגזה את דלתות המשרד הממשלתי שלו, כחלק מהמחאה שכללה התנגשויות אלימות בין אלפי מוחים בפריז לבין כוחות משטרה. גריבו נאלץ לברוח מהמקום מחשש לביצוע לינץ'. "קצין הביטחון שלי הגיע ואמר שפרצו את הדלתות ושחייבים להסתלק", סיפר אתמול לתקשורת, "אני לא רואה בזאת מתקפה רק נגדי, אלא על הרפובליקה כולה". וידיאו של האירוע הופץ בטוויטר.

גם ספינה-מסעדה שעוגנת דרך קבע על גדות הסיין הועלתה באש על ידי המפגינים, והשוטרים מנעו באמצעות גז מדמיע ונוכחות מוגברת ניסיון הסתערות של קבוצה מבין המוחים על האסיפה הלאומית. בווידיאו שהפך לוויראלי נראה אחד מהמוחים כשהוא מכה בידיו את השוטרים המנסים להגן על גשר על הסיין. האיש, מתאגרף מקצועי, נעצר אתמול בערב.

מקרון גינה את "האלימות החריפה" שנרשמה אתמול וקרא לדיאלוג. "פעם נוספת, אלימות קיצונית הופנתה נגד הרפובליקה - נציגיה, שומריה וסמליה", כתב הנשיא הצרפתי בטוויטר, "הצדק חייב להישמר, על כולם לכבד אותו ולפנות לדרך של דיאלוג ודיון".

מקרון נאבק כעת להביא לרגיעת המחאה, שבשיאה בנובמבר רשמה קרוב ל-300 אלף מפגינים ברחבי צרפת. בדצמבר הודיע הנשיא הצרפתי על תוכנית בשווי מיליארדי אירו לעידוד השכבות החלשות, כולל העלאת שכר המינימום, ביטול מסים על שעות נוספות והגדלת הפנסיות לפנסיונרים.

הפגנות נגד התקשורת

כעת, לפי הדיווחים בתקשורת הצרפתית, קוראים המפגינים לקיצוצים נוספים במסים ואף להתפטרותו של מקרון. רבים מוחים נגד נאום השנה החדשה שנשא בשבוע שעבר, ובו הזהיר מפני "קיצונים" והבטיח להמשיך ברפורמות הכלכליות "שהעם בחר בי כדי ליישם". גם מעצרו בשבוע שעבר של נהג משאית שנחשב לאחד ממנהיגי המחאה, בחשד שקרא להפגנה לא-חוקית, הצית מחדש את הזעם הציבורי.

ההפגנות בסוף השבוע סימנו בפעם הראשונה גם באופן ספציפי את התקשורת הממלכתית בצרפת. יותר מאלף מוחים התכנסו מול משרדי סוכנות הידיעות הצרפתית (AFP) וצעקו סיסמאות נגד מה שהם תופסים כסיקור שלילי של המחאה העממית. כלי התקשורת בצרפת היו תמימי דעים הבוקר, כי אירועי אתמול מסמלים התחדשות של ההפגנות, שדעכו לקראת חג המולד והשנה החדשה, וכי הם מציפים שוב את הבעיות הכלכליות והחברתיות שחווה צרפת תחת הרפורמות הכלכליות שמבצע מקרון. הנשיא הצרפתי הגביל את ההגנה על פיטורים והעניק העדפות מס לחברות טכנולוגיה, בניסיון לעודד את תעשיית החדשנות בארצו.

תחזיות עגומות גם בגרמניה

גם בגרמניה השכנה נפתחה השנה עם תחזיות כלכליות עגומות לשנה הקרובה. שר האוצר אולף שולץ העניק ראיון לעיתון "בילד אם זונטג", שבו אמר כי תם זמנן של "השנים השמנות" שחוותה גרמניה, וכי הממשל הגרמני מתכונן לכך שלא יירשם יותר עודף גביית מסים בכלכלה הגרמנית, כפי שנרשם בעקביות בשנים האחרונות. "הזמנים הטובים שבהם הממשלה הגרמנית גובה עוד ועוד מסים הולכים להסתיים" אמר שולץ.