דיוני ועדת הטייקונים הסתיימו: מה השלב הבא של ח"כ כבל

מתי יתפרסם דו"ח מסקנות הוועדה? האם יהיו המלצות לתיקוני חקיקה נרחבים? כל מה שצריך לדעת על המשך התהליך של ועדת הטייקונים בראשות ח"כ כבל

ח''כ איתן כבל ולאה ורון, מנהלת ועדת הכלכלה / צילום: אוריה תדמור
ח''כ איתן כבל ולאה ורון, מנהלת ועדת הכלכלה / צילום: אוריה תדמור

ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים שבראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום את שני דיוניה האחרונים עם בכירי כלל ביטוח ועם יו"רית רשות ניירות ערך ענת גואטה. בשל ביטול הדיון הבא, עם בית ההשקעות היחידי שתוכנן להגיע לדיון בפניה - פסגות - מסיימת היום הוועדה את דיוניה, כשלושה חודשים לפני הבחירות.

לדברי יו"ר הוועדה השלב הבא הוא "להיפגש בינינו ולהתחיל את הכנת הדו"ח". בוועדה מציינים כי יהיו המלצות לתיקוני חקיקה, ובהם "הקמת ועדת משנה חסויה לוועדות הכלכלה והכספים שתוכל להיות חשופה למסמכים סודיים, בדומה לנעשה בוועדת חוץ ובטחון". בסביבת הוועדה סירבו לספק מועד לפרסום דוח המסקנות.

מהגופים המוסדיים הופיעו בפני הוועדה רק מגדל וכלל ביטוח בעוד שהמתחרות העיקריות לא הופיעו: הראל, הפניקס ומנורה מבטחים. גם עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, שכפופות למדינה, לא הגיעו, על אף שמדובר בגוף מוסדי דומיננטי בשוק.

בבתי ההשקעות התמונה עוד יותר חד משמעית: רק בית ההשקעות פסגות הוזמן הגם שבחלוף הזמן הדיון עם מנהליו בוטל. מתחריו הגדולים, כגון מיטב דש, אלטשולר שחם וילין לפידות, בכלל לא הוזמנו. 

ברמת הבנקים הופיעו בפני הוועדה הפועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי. בנקים שלא הופיעו בפני הוועדה הם המזרחי-טפחות ובנק איגוד.

ברמת גופי הרגולציה הופיעו הפיקוח על הבנקים, שבראשות ד"ר חדוה בר, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שבראשות ד"ר משה ברקת (ולאחר שבישיבה מוקדמת יותר בוטלה במפתיע הגעתה של קודמתו, דורית סלינגר), רשות ההגבלים העסקיים, שבראשות עו"ד מיכל הלפרין, ורשות ניירות ערך שבראשות גואטה.

במסגרת הדיונים היום אמר יו"ר כלל ביטוח, השר והח"כ לשעבר דני נוה, כי מניות השליטה בכלל ביטוח מוחזקות על ידי נאמן מטעם הפיקוח על הביטוח, "ולכן בפועל כלל ביטוח מתנהלת בפועל בחמש השנים האחרונות כמעין קבוצה בלי גרעין שליטה". שמנכ"ל החברה יורם נוה, ציין כי "כל בקשת אשראי של מי שעשה תספורת בעבר תיבדק עשר פעמים לפני שניתן לו שוב אשראי".

עוד קודם אמר ח"כ כבל כי "גם אם לא היינו מגיעים למצב שבו היינו נדרשים לזמן גופים מוסדיים, כלל ביטוח בכל מקרה הייתה מגיעה לכאן. חלק מרכזי מכל המערכת שעוסק בשאלות בגינן הוקמה ועדות החקירה הזו, קוראים לו נוחי דנקנר (שבעבר שלט בכלל ביטוח, באמצעות קונצרן אי.די.בי - ר"ש), וגם כשעסקנו בבנקים ובגופים אחרים, השם דני דנקנר (בן דודו של נוחי דנקנר - ר"ש) ריחף פה כל הזמן".

במושב שסגר את דיוני הוועדה, אמרה גואטה כי הרשות "אינה מביעה את דעתה באשר לכדאיות ההשקעה ורכישת אג"ח אלא מוודאת כי בפני ציבור המשקיעים מונח כל המידע הרלוונטי על מנת שיוכל לקבל החלטת השקעה מושכלת. במובן הזה, אין חוב לא טוב, יש ריבית לא מספיק גבוהה ושאלת כדאיות הסיכון הכרוך בהשקעה, נותרת לשיקול דעתו של כל משקיע. על אף כל שכבות ההגנה (של הרשות - ר"ש), מטבע הדברים, כל השקעה כרוכה בסיכון".

גואטה הוסיפה כי שוק החוב הקונצרני הסחיר "התרחב מאוד מאז תחילת שנות האלפיים, עד שנוצר בישראל שוק ער ופעיל, התורם רבות לצמיחה ולפעילות במשק", והוסיפה כי "מערכת הבנקאות הישראלית מתאפיינת בריכוזיות גבוהה", ולכן, "שוק הון פעיל ומפותח, מהווה מקור זמין לגיוס אשראי, תוך הסרת חסמים ועידוד הצמיחה במשק".

ביחס להתנהלות הרשות, וחקירות שהיא מנהלת, גואטה הוסיפה ואמרה כי "הרשות באופן מסורתי לא עושה הנחות לאף אחד, כפי שרואים בתיקים בהם אנו מטפלים. לאורך השנים הטיפול של הרשות היה מאוד שוויוני ובהתאם לחוקים".