בשוק המט"ח: הדולר היציג נפל 0.7% מול השקל

בנק ישראל הודיע כי הריבית תישאר ללא שינוי - 0.25% • הדולר ירד מול השקל ב-0.7% ואילו האירו התחזק מעט • הליש"ט מתחזקת מול הדולר ונחלשת מול האירו, על רקע המשך הסתבכותה של תרזה מיי בניסיון להעביר את הסכם הברקזיט • בארה"ב יפורסם היום מדד ISM למגזר הלא-יצרני לדצמבר, המהווה בין השאר אינדיקטור לחוסן הדולר • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

לחץ על השקל / אילוסטרציה: Shutterstock
לחץ על השקל / אילוסטרציה: Shutterstock

לאחר כמה שעות מתוחות במיוחד, בנק ישראל הודיע היום (ב') כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית, 0.25%. השקל ממשיך להיסחר ללא שינויים ניכרים לאחר קביעת היציג.

עוד קודם לכן נקבעו השערים היציגים מול סל המטבעות. שער האירו  איבד 0.34% ושערו היציג נקבע על 4.2274 שקלים, ואילו הדולר  ירד בכ-0.7% ושערו היציג נקבע על 3.694 שקלים - קרוב לשפל של חודשיים.

בנק ישראל פרסם היום גם את יתרות מטבע החוץ שלו לחודש דצמבר, שהסתכמו בכ-115.28 מיליארד דולר - גידול של 223 מיליון דולר לעומת סוף נובמבר 2018. היתרות מהוות 31.3% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של ישראל. לדברי הבנק, הגידול ביתרות מוסבר על ידי רכישות מטבע חוץ על ידי בנק ישראל בסך 226 מיליון דולרים, שבוצעו על פי תוכנית הרכישות שנועדה לקזז את ההשפעה מהפקת גז בישראל על שער החליפין; העברות הממשלה מחו"ל בסך כ-338 מיליון דולר; והעברות המגזר הפרטי בסך כ-17 מיליון דולר. מאידך, הקיטון קוזז על ידי שערוך יתרות מט"ח בסך כ-358 מיליון דולר.

היום ב-17:00 יתפרסם בארה"ב מדד ISM למגזר הלא-יצרני לחודש דצמבר. מדד זה הוא אינדיקטור חשוב לכלכלת ארה"ב ולחוסנו של הדולר.

בארה"ב, הדולר מאבד מערכו מול האירו , הליש"ט  והין . הדולר אינדקס (DXY) יורד כ-0.25% היום לרמת 95.89 מול סל המטבעות הנבחרים.

"נתון המשרות החדשות החזק מאוד מיום שישי האחרון רמז למשקיעים על כך שהפחדים מפני מיתון בארה"ב היו מופרכים מעט", מציין פיליפ ווי, אסטרטג מטבע ב-DBS, "כאשר רק הפד מבין כל הבנקים העולמיים מעוניין בהפסקת העלאות הריבית, ערך הדולר צפוי להיפגע מאוד". ווי הוסיף כי הוא עדיין צופה לשתי העלאות ריבית של הפד לשנת 2019 על אף האופטימיות היחסית של ג'רום פאואל היו"ר.

השטרלינג  עולה ב-0.3% לשיא של שבוע מול הדולר, לרמת 1.2754 דולר, בעוד המשקיעים מחכים להמשך הדיונים בנוגע להסכם הברקזיט של ראשת הממשלה הבריטית תרזה מיי בפרלמנט ולהצבעה על ההסכם בשבוע הבא. חוזקה של הליש"ט השבוע נבע בעיקר מחולשת הדולר אינדקס (DXY) אך גם מהחששות הגלובליים בקרב משקיעים בנוגע למלחמת סחר נוספת בין ארה"ב לסין שעלולה לפגוע בביקוש למטבע האמריקאי.

במבט לגוש האירופי, הליש"ט  יורדת היום מול האירו לרמה של 89.845 פני לאירו. השבועיים הקרובים עומדים להיות קריטיים עבור הליש"ט, הצבעת הסכם הברקזיט בפרלמנט צפויה להיערך ב-15 בינואר ומיי אמרה שהמחוקקים הבריטיים "חייבים לגבות אותו על מנת לצאת מהאיחוד בצורה מסודרת". נזכיר כי מיי דחתה הצבעה מוקדמת יותר על ההסכם מפני שהיו מתנגדים רבים מדי בפרלמנט לטיוטת ההסכם והיא חששה להפסיד. בנוסף, המגמה המעורבת בכלכלה הבריטית עשויה להשפיע על התנודות בליש"ט.

"לעת עתה, הסיכוי שהסכם הברקזיט יעבור בפרלמנט אינו גבוה יותר מהסיכוי בהצבעה המתוכננת הקודמת שנדחתה", אמר אדם קול, אסטרטג מטבע בכיר ב-RBC.

באיראן, הבנק המרכזי הציע לחתוך ארבעה אפסים מהריאל - כך מדווחות סוכנויות הידיעות המקומיות. זאת, לאחר שהמטבע התרסק בשנה האחרונה בעקבות הסנקציות האמריקאיות. הצעת חוק להסרת אותם ארבעת האפסים מהמטבע הוגשה לממשלה האיראנית אמש ונגיד הבנק המרכזי באיראן, עבדולנאסר חמאטי, אמר כי הוא שההצעה תתקבל במהרה "על מנת לחסוך בכמה שיותר דרמה בכלכלת המדינה". הצעות חוק דומות הוגשו לממשלה האיראנית מאז 2008, אבל הפכו להיות מציאותיות ודחופות יותר מאז שהמטבע המקומי איבד יותר מ-60% מערכו בשנה האחרונה, ונסחר כעת ברמת 110 אלף ריאל לדולר.