לאחר שנסק בקרנות הנאמנות: מור נכנס לתחום הברוקראז' עם הברוקרים רון סירני ויואן קדוש

יחד עם הכניסה באחרונה לתחום החיסכון לטווח ארוך, בית ההשקעות מור מסמן שווקים לצמיחה, ולצד זה מתחייב להשקעות במטרה להניב לעצמו מנועי הכנסה יציבים נוספים • מור חתם על הסכם לרכישת השליטה במגנה אסט מנג'מנט באמצעות "העמדת מימון למגנה והשקעה" בהיקף של 2.5-3.5 מיליון שקל

יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות / צילום :איל יצהר
יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות / צילום :איל יצהר

מור בית השקעות מבין שלא מספיק להיות שחקן שנסמך כמעט לגמרי על שוק קרנות נאמנות (וקצת על תחום התיקים המנוהלים) - פעילות שנחשבת לתנודתית מאוד ותלויה ישירות במה שקורה בשווקים - ונכנס לתחום הברוקראז', בשותפות עם הברוקרים המוכרים רון סירני ויואן קדוש.

בית ההשקעות שבניהול יוסי לוי עושה את זה זמן קצר לאחר שנכנס גם לתחום החיסכון לטווח ארוך, באמצעות הפלטפורמה הקטנה מאוד של אינטרגמל, כשבשני מהלכים אלה הוא אמנם מסמן שווקים לצמיחה, אך גם מתחייב להשקעות, בעיקר בגמל, במטרה להניב לעצמו מנועי הכנסה יציבים ונוספים.

בית ההשקעות מור , שנסחר בבורסה לפי שווי של כ-284 מיליון שקל, דיווח היום על כך שחתם על הסכם לרכישת השליטה ב"מגנה אסט מנג'מנט", שפועלת בתחום הברוקראז', באמצעות "העמדת מימון למגנה והשקעה", בהיקף של 2.5-3.5 מיליון שקל. בשלב ראשון לעסקה יעמיד מור למגנה הלוואת בעלים בהיקף 1.8 מיליון שקל, ש-300 אלף שקל מתוכם ישמשו להחזר הלוואת בעלים שהבעלים קדוש העמיד לחברה. אגב, לפי שעה ישנו עיקול על מניות מגנה בשל עימות בין קדוש לבין הבעלים הקודם של מגנה, שלגביו הושגה לאחרונה פשרה בהיקף 1.1 מיליון שקל, שתמומן מכספי ההלוואה כאמור של מור.

עם השלמת העסקה יחזיק מור, מבתי ההשקעות הצומחים ביותר בשוק, בכ-52% ממניות מגנה, כשלצידו מי שיכהן כיו"ר חברת הברוקראז' של מור, יואן קדוש, יחזיק ב-10%, ומנכ"ל החברה המיועד, רון סירני, יחזיק ב-12% ממניות החברה. יתר המניות יוקצו לעובדים שיצטרפו לברוקר החדש.

הכניסה של מור בית השקעות לתחום הברוקראז' נעשית בניגוד למגמה בשוק ההון, לאחר שנים בהם שחקנים חוץ-בנקאיים יצאו מהמגרש הזה, שנשלט ביד רמה על ידי הברוקרים של הבנקים. עם זאת, ישנם כמה ברוקרים חוץ-בנקאיים שעדיין בולטים בשוק ההון המקומי: בית ההשקעות אי.בי.אי (שמגדל שוקי הון מחזיק במניות מיעוט בו), בית ההשקעות מיטב דש, בית ההשקעות אקסלנס, בית ההשקעות פסגות ולידר שוקי הון.

בניגוד לתחום הגמל וההשתלמות, שדורש השקעות ניכרות והתחברות למפיצים שעובדים עבור עמלות, הרי שתחום הברוקראז' מתאפיין בכך שהוא עסק שנסמך על פרסונות, שמביאים עימם את ההיכרויות שיצרו לאורך השנים. כך, סירני וקדוש הינם ברוקרים מוכרים ובעלי שם, ובעבר היו בין היתר במיטב דש ואקסלנס. סירני נחשב לבעל היכרויות נרחבות בשוק המוסדי המקומי וקדוש, בעל השליטה במגנה ערב העסקה, מקושר לשחקנים זרים.

יו"ר חדש, רווח גבוה ופדיונות בקרנות

בית ההשקעות, שהוקם ב-2006, הפך לציבורי ביולי 2017 ומאז הוסיף 12% לערכו בתיאום דיבידנדים. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 הוא צבר רווח נקי של כ-30.5 מיליון שקל, המהווה עלייה של כ-135% ביחס לרווח שרשם בשלושת הרבעונים הראשונים אשתקד, דבר אשר היווה סימן קריאה נוסף על כך שמור הינו בית השקעות צומח, שמציג גידול בהכנסותיו הכוללות, גם ביחס למתחרים ותיקים וגדולים יותר. אגב, למור יש מדיניות דיבידנדים, כשבסוף 2018 הוא גם הודיע על הקצאת אופציות ל-3.7% ממניות בית ההשקעות ל-54 עובדים בבית ההשקעות - כלל העובדים, להוציא אלה שהינם בעלי שליטה וקרוביהם.

נכון לסוף הרבעון השלישי של 2018, בית ההשקעות ניהל נכסים בהיקף כולל של כ-21.1 מיליארד שקל, שבעיקרם בשוק קרנות הנאמנות, ומיעוטם בתיקים מנוהלים ובקרן גידור קטנה שבבעלותו. בשלושת החודשים שעברו מאז פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי פדו קרנות מור כ-700 מיליון שקל, בצל מגמה פדיונות בכלל השוק.

אגב, עם פרסום הדוחות הכספיים האחרונים מסר בית ההשקעות תחזיות שלפיהן הוא צופה כי יסיים את 2018 עם רווח נקי של כ-37-40 מיליון שקל, על הכנסות של כ-167-171 מיליון שקל, ועם שיעור הוצאות של כ-64% מההכנסות.

בד בבד הודיע לאחרונה בית ההשקעות מור על שינוי בצמרת החברה, כשממלא מקום היו"ר, מאיר גרידיש, מונה ליו"ר החברה במקומו של בנימין מאירוב, שנמנה על בעלי המניות בבית ההשקעות ושימשיך לכהן כדירקטור בחברה. גם גרידיש נמנה על בעלי המניות במור.