המבחן של יו"ר הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה

האם השופט משה גל ילך בעקבות קודמתו, שופטת העליון בדימוס איילה פרוקצ'יה שניסתה להצניח לתפקיד יו"ר בנק מישהו שלדעתה ראוי לתפקיד?

רקפת רוסק עמינח ודוד ברודט / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח ודוד ברודט / צילום: תמר מצפי

המבחן של השופט בדימוס משה גל, יו"ר הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה הוא האם להצניח מועמד משלו לתפקיד יו"ר בנק לאומי. השאלה היא האם גל ילך בעקבות קודמתו, שופטת העליון בדימוס איילה פרוקצ'יה שנהגה לבוא ברגע האחרון ולהצניח - יותר נכון לנסות להצניח - לתפקיד יו"ר בנק מישהו שלדעתה ראוי לתפקיד. 

פרוקצ'יה עשתה זאת פעמיים, נכשלה פעמיים ויצאה מהתפקיד כשסביבה, גם בבנק ישראל, תחושת מבוכה. פעם ביקשה להצניח ליו"ר בנק דיסקונט את ירום אריאב ובפעם שנייה ביקשה להצניח את יורם טורבוביץ' ליו"ר לאומי. אלא ששני המועמדים לא צלחו אפילו את המשוכה הראשונה של בחירתם על ידי בעלי המניות בבנק לתפקיד דירקטורים. בעלי המניות המרכזיים שהצביעו נגד המינויים הללו היו המשקיעים הזרים בשני הבנקים.

לכן השאלה היא האם הוועדה והיו"ר שלה יסתפק במועמדים שיביעו התעניינות בתפקיד, או יפנה מיוזמתו למועמד שהם רואים בו ראוי לתפקיד יו"ר.

כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", כי מי שעשוי להתמודד על התפקיד בסבב החדש בלאומי הוא יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר פרופ' שמואל האוזר. שיחות בעניין כבר התקיימו בגופי השקעות.

נציין כי הוועדה לא הייתה מחויבת לפתוח בסבב נוסף להכנסת דירקטורים חדשים בבנק, אולם היא בחרה לעשות זאת, ככל הנראה על מנת להרחיב את היצע המועמדים לתפקיד היו"ר. כיום שלושת המועמדים המרכזיים לתפקיד הם מתוך דירקטוריון הבנק: סאמר חאג' יחיא, אוהד מראני ושמואל בן צבי.

בימים אלה פועל יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל, במסלולים הפוליטיים, לשכנע את השרים לפעול בניגוד למקובל ולאשר לו להמשיך להיות יו"ר חח"י, גם אחרי 3 קדנציות, כלומר אחרי 9 שנים תמימות. אם רון טל יקבל את משאת ליבו - האם אז אפשר יהיה להמשיך גם את הקדנציה של דוד ברודט למעבר ל-9 שנים?.