לפני שמצילים את העולם: 5 גאדג'טים ביתיים לחיים יותר נוחים

מכשירי מטבח שמקושרים לסייעניות קוליות ולבינה מלאכותית ויוכלו להכין עבורכם דברים בעודכם בדרך הביתה, קערת מזון משוכללת לחיות מחמד, וגם אסלה מודרנית ב-13 אלף דולר

בימים אלה נפתחת בווגאס תערוכת CES השנתית ולצד ההכרזות הגלובליות על טכנולוגיות ומוצרים שישנו את העולם, מצאנו כמה חידושים שישפרו את איכות החיים בבית - שינויים קטנים אך מורגשים.

"אלקסה, אפי עוגיות בתנור וטחני פולי קפה"

אמריקה נמצאת כיום בטירוף של בישול ואפייה, שמוזן על ידי אין סוף תכניות ריאליטי נוסח "איירון שף" ודומותיהן. אולם בעוד שבישראל התופעה דוחפת אנשים לחזור לשורשיהם עם עבודה ידנית, האמריקנים מעדיפים להפוך לשפים בשלט רחוק. בשנים עברו כבר ראינו גל של מכשירי בישול נשלטי אפליקציות מהסמארטפון, וכיום מגיע שלב הפקודות הקוליות באמצעות הסייענים.

יצרנית עזרי המטבח Gourmia מציגה ב-CES ליין חדש של מוצרים, שנשלטים על ידי אפליקציה של החברה ומספקים מעקב אחרי תהליכי הבישול והדרכה במתכונים. את האפליקציה ניתן לתפעל אופן מלא באמצעות פקודות קוליות של סייעני בית חכם דוגמת אלקסה וגוגל אסיסטנט. המוצר הראשון בסדרה הוא תנור אידוי ואפייה באמצעות אוויר חם, שמאפשר בישול בריא ללא שומן חיצוני. עוד בסדרה תנור רב תכליתי ויש גם מכשיר להכנת עד עשר כוסות קפה, כולל טחינת פולי הקפה. את כל המכשירים הללו ניתן לתפעל מרחוק, אפילו מהרכב בדרך הביתה, באמצעות פקודות קוליות שמספקות גם היזון חוזר על שלב החימום ו/או הצלייה.

מחיר: 80 דולר למכשיר הכנת הקפה. מחיר התנור טרם פורסם.

לתבל את המטבח בבינה מלאכותית

ענקית מוצרי הבית ווירפול מוסיפה השנה לכל מוצרי המטבח החכמים שלה מהדור החדש תבלין אופנתי בדמות בינה מלאכותית. הדור החדש של מכשירי בישול מתוצרתה, שכולם מקושרים לרשת, מטמיעים בתוכם את פלטפורמת המטבח הדיגיטלי Yummly, שאחד הפיצ'רים המעניינים שלה הוא שימוש בלמידת מכונה לצורך זיהוי חזותי של מרכיבי בישול שונים - מירקות, ביצים ובשר ועד קופסאות שימורים שונות.

המערכת גם לומדת לאורך זמן את ההעדפות הקולינריות של בני הבית ובהתאם להן ולמצאי המצרכים המזוהה היא ממליצה על מתכונים, שיטות הכנה ותכנון ארוחות שלמות במשך היום או השבוע. המערכת משתכללת במהלך הזמן ככל שעוד ועוד תמונות של מרכיבי בישול שונים מועלים ומזוהים ברשת. את המתכונים המקוריים ניתן להעלות לבסיס הנתונים ברשת ולשתף עם אחרים. כל מכשירי הליין החדש גם תומכים באלקסה ובגוגל אסיסטנט ומאפשרים בין השא
ר לפקוד על הסייעניות לחמם את התנור מראש. אחד המוצרים הראשונים בליין הוא טוסר-אובן, שמזהה אוטומטית את המזון המוכנס לתוכו ומווסת את משך זמן החימום והעוצמה.

מחיר: משתנה ממוצר למוצר.

"מערכת טואלט אינטליגנטית" (כלומר, אסלה)

אם תסכימו לשלם כ-13 אלף דולר עבור אסלה ביתית, תגלו שהטכנולוגיה המודרנית יכולה לשדרג משמעותית גם את חווית הביקור בשירותים. Neorest NX2, מוצר הדגל החדש של ענקית מוצרי האמבטיה Toto, הוא לא אסלה, חלילה, אלא "מערכת טואלט אינטליגנטית" עם מערך חיישנים שמזהים תנועה, פותחים/סוגרים אוטומטית את המכסה והמושב ומחממים במהירות את המושב בהתאם לההעדפות הנלמדות של המשתמשים ולטמפרטורה החיצונית. לחלופין, ניתן לבצע את כל הנ"ל בשליטה מרחוק.

לאסלה יש כמובן גם מערכת בידה מתוחכמת עם שטיפה ויייבוש אוויר חם, מערכת דיאודורציה פנימית לנטרול ריחות אוטומטי ומערכת ניקוי וחיטוי מתקדמת, שכוללת שטיפה במים בעלי רמת חומציות גבוהה לניטרול לכלוך ועובש עם תאורת UV לחיטוי "שמעודדת פוטוקטליזה ומאיצה את הפירוק של כל החומרים האורגניים ברמה התאית". את כל זה היא אמורה להשיג עם חיסכון ניכר בחשמל ובמים, אם כי במחיר הזה ספק אם חיסכון הוא פקטור.

מחיר: 13 אלף דולר.

הקערה שתמנע מתינוקות לאכול מזון חתולים

הנטייה להוסיף בינה מלאכותית לכל דבר לא מתייחסת כיום רק לשוכני הבית האנושיים אלא גם לדיירים ההולכים על ארבע. חברת
Volt מאיטליה, למשל, משתמשת ב-AI ובראיית מכונה כדי לזהות את חיית המחמד הביתית ולפתוח עבורה את מגש האוכל/מים האוטומטי.

החיישן עושה שימוש באלגוריתמים דומים לאלה שהוטמעו בדגמי האייפון האחרונים ובסיוע מעבד עם רשת נוירונים הוא מזהה אישית את חיית המחמד ומצמד את מנגנון הפתיחה אליה כך שחיות מחמד אחרות בבית, כגון ציפורים או תינוקות, לא יוכלו לפתוח את מנגנון ההאכלה במכוון או באקראי ולשדוד אוכל.

המערכת מקושרת כמקובל לרשת, ועוקבת ומתריעה לאפליקציה בסמארטפון על מספר הפעמים שבהם חיית המחמד אכלה, מפלס האוכל שנותר ועוד. המצלמה גם מאפשרת לצפות מרחוק בחיית המחמד אוכלת ולצלם אוטומטית קליפים. המכשיר אמור לצאת לשוק בספטמבר השנה.

מחיר משוער: 180 דולר.

מערכת סיעוד וירטואלית מבוססת AI לקשישים

סיעוד ביתי וסיוע חירום לקשישים עצמאיים הוא שוק שמגלגל מיליארדי דולרים בשנה ועד לאחרונה הוא היה גם עתיר בכוח אדם. כיום נכנסות לזירה מערכות ביתיות מבוססות AI (כמובן), שמספקות "סיוע קו ראשון" למבוגרים עצמאיים שמתגוררים בביתם.

דוגמה אחת היא מערכת LifePod, שמספקת סיעוד וירטואלי: המערכת כוללת סט של רמקולים ומיקרופונים רגישים, שמגיבים לפקודות קוליות נוסח הסייענית אלקסה, ויכולים לנהל דיאלוג דו צדדי ממוכן עם הקשיש. המערכת נכנסת לפעולה במקרה של לחיצה על לחצן מצוקה או זיהוי פקודה קולית ומנהלת שיחה עם הנוכח בבית כדי לאבחן האם הוא זקוק לסיוע חירום, במקרה של אישור קולי או העדר תשובה מוזעק מוקד חירום אנושי מקובל. בנוסף מסוגל המכשיר ליצור שיחה יזומה עם הקשיש כמו למשל להעיר אותו ולתת לו תזכורת לקחת תרופות בשעות הנכונות, לנהל איתו דיאלוג בשפה אנושית וללמוד עם הזמן את העדפותיו והרגליו.

ספקית השירות שגם לקחה חלק בפיתוח, היא חברת MobileHelp, שמגבה את מערכת הסיעוד באמצעות לחצן מצוקה נישא, שמבוסס למעשה על שעון חכם מתקדם שמחובר לרשת. המכשיר אמור לצאת לשוק האמריקאי ברבעון השני.

מחיר: טרם פורסם.