עידן עופר מוכר 12% מההחזקה בקורוס ב-227 מיליון דולר

בדיוק לפני שנה קנון מכרה את השליטה במיזם הרכב • כעת מדובר בהסכם חדש • המסחר במניה חודש בשעה 13:51 וקנון מגיבה בעלייה של 10%

המסחר במנייתה של קנון הופסק על רקע ההודעה על הסכם למכירת מחצית מיתרת ההחזקות במיזם הרכב קורוס תמורת 227 מיליון דולר. מדובר ב-12% מההחזקות במיזם הרכב הסיני. בדיוק לפני שנה קנון מכרה את השליטה (51%) במיזם הרכב לידי קבוצת באוננג הסינית (Baoneng Group). כעת מדובר במסגרת הסכם נפרד עם באוננג ולא במימוש האופציה (PUT) שניתנה בזמנו לקנון במסגרת ההסכם.

המסחר בקנון  חודש בשעה 13:51 והמניה מזנקת בחדות בתגובה להודעה.

השלמת העסקה, שלאחריה תישאר קנון עם 12% ממניות קורוס, לצד באוננג (63% ) וצ'רי (25%), כפופה לאישורים שונים כולל הרגולטורים בסין.

נזכיר כי לפני כשנה מכרה מכרה קנון את השליטה בקורוס (בה החזיקה 50% מהמניות) לידי קבוצת באוננג הסינית (Baoneng Group). באוננג, חברת החזקות שבבעלות המיליארדר יאו זנאוהה, שדורג לאחרונה במקום הרביעי ברשימת עשירי סין, הזרימה כ-6.6 מיליארד יואן (כמיליארד דולר) כנגד הקצאה של 51% מההון של קורוס וקיבלה אופציה לרכישת יתרת מניות קנון בכ-3.1 מיליארד יואן למשך 3 שנים.

לצד הזרמת ההון לתוך קורוס, החזירה באוננג את הלוואות הבעלים שקורוס הייתה חייבת למייסדיה - קנון והחברה הסינית צ'רי (145 מיליון דולר כ"א), כך שהעסקה שיקפה שווי של 650 מיליון דולר לחלקה של קנון בקורוס.

קנון והחברה לישראל (שממנה פוצלה קנון לפני ארבע שנים) השקיעו בסך הכל בקורוס סכום עתק של כ-850 מיליון דולר, סכום שכמעט כולו הופחת בדוחותיהן בעבר. בעת העסקה קורוס הייתה רשומה בספרי קנון בשווי של פחות מ-100 מיליון דולר.

באוננג, שמרכזה בעיר שנזן, נוסדה ב-1992 וכיום בבעלותה כ-40 חברות בתחומי הנדל"ן והמסחר, לוגיסטיקה, מימון, חינוך והשכלה, ביטוח ובריאות. על רקע ההתפתחות המואצת של שוק הרכבים החשמליים בסין, בכוונתה להשתמש בקורוס כפלטפורמה לכניסה לתחום.

קורוס, שהקימו קנון וצ'רי בסין, עסקה בתחילת דרכה בפיתוח ובשיווק מכוניות בעלי מנועים רגילים, ולאחר מספר שנים לא מוצלחות, נכנסה לפעילות בתחום הרכבים ההיברידיים והחשמליים בשוק הסיני ובעולם. החברה צברה עד לעסקת המכירה לפני שנה הפסדים בהיקף קרוב ל-1.6 מיליארד דולר. זאת, למרות מספר ניסיונות של "שינוי כיוון" עסקי בשנים האחרונות, הצגת דגמים חדשים וכניסה לתחומי פעילות נוספים, כמו פיתוח, ייצור ושיווק רכב חשמלי.

זמן קצר לפני עסקת קורוס השלימה קנון מכירה מוצלחת מאוד של פעילות תחנות הכוח שלה באמריקה הלטינית לידי קרן התשתיות הבינלאומית I Squared Capital, תמורת כ-1.3 מיליארד דולר.

כעת, לאחר שתושלם העסקה הנוכחית, תישאר קנון עם החזקה של 32% בחברת הספנות צים, 12% בקורוס, והחזקה של 75.8% מההון של חברת או.פי.סי אנרגיה, שנסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-2.9 מיליארד שקל.

מניית קנון הגיבה בקפיצה של 10% והשלימה התקדמות של כמעט 60% בשנה האחרונה. שוויה של החברה בבורסה עומד על כ-3.5 מיליארד שקל.