גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנצח תום כהן: "להגיע מכאן לבריסל קל יותר מלהגיע לפעמים מתל-אביב לבאר-שבע"

תום כהן רק בן 35, אבל עם רזומה שכולל ניצוח וניהול אמנותי של תזמורות מאשדוד ואשקלון ועד לקנדה ומרוקו וכעת גם בירושלים ● בראיון מיוחד בין החזרה למופע עם מירי מסיקה לטיסה חזרה למשפחתו בבריסל, הוא מספר איך עומדים בקצב

תום כהן / צילום: כפיר זיו
תום כהן / צילום: כפיר זיו

כשהוריו של תום כהן נפרדו, הוא היה בן שמונה ולאחיו הצעיר מלאו חמש. אביו, עיתונאי במקצועו, עבר לתל-אביב, ואמא שלו, שעבדה בשתי עבודות ולמדה במקביל לתואר שני, נשארה איתם בבאר-שבע. את השיחה הגורלית שעשתה איתו ומשפיעה עליו עד היום, לא ישכח. "בגלל המצב החדש, לא אוכל להיות פה כמו שאני צריכה", אמרה לו. "אתה ילד גדול, ומהיום אתה אחראי על עצמך ועל אחיך הקטן. אם תעשה טעות פעם אחת, לא אכעס עליך. אבל אם תחזור עליה שוב, זאת תהיה בעיה שלך, כי אתה תצטרך להתמודד עם התוצאות".

המילים הקשות לעיכול לילד צעיר כל-כך, הצמיחו לכהן, המנהל האמנותי והמנצח הראשי של תזמורת ירושלים מזרח ומערב, כנפיים שאיתן המריא לגבהים מוזיקליים בינלאומיים, כמייסד ומנהל מוזיקלי של תזמורות ברוח אנדלוסית בקנדה, בבלגיה, בצרפת ובמרוקו, ביניהן הוא מדלג בלו"ז שנראה בלתי אפשרי. "הייתה לי ילדות נהדרת", הוא מנסה לרכך את הכאב והחמלה על הילד שהופך בעל כורחו הורה לאחיו הצעיר. "אחי הקטן הוא החבר הכי טוב שלי, ואני ביחסים מעולים עם אבא ואמא, שאני מאוד אוהב".

עכשיו, כשהוא חוגג עשור לתזמורת שלו, בסדרת קונצרטים חגיגית עם מירי מסיקה וגוסטו, הוא יכול להישען לרגע אחורה ולעשות חשבון נפש. את הילדות שלו אפשר היה ללוות בפס הקול שכתב כהן לסדרה "זגורי אימפריה". מוזיקה מסולסלת, פורטת על מיתרי הנשמה, כמו המוזיקה שבקעה מהטרנזיסטור של סבא שלו, שניגן קלאסיקות מצריות, מלווה בכינורות מהמוזיקה הקלאסית של אמא, שמוצאה פולני-אנגלי, עם נגיעות של להקות הרוק שאהב בנעוריו. שילוב של מזרח ומערב, התפיסה המוזיקלית שהוא מביא לתזמורות שעליהן הוא מנצח, שילוב שלא תמיד התקבל יפה על-ידי אלה שרצו לשמר את הקלאסיקות הצפון אפריקאיות של פעם ולא הבינו למה צריך ללכלך אותן עם הצלילים של האשכנזים.

כשבשכונה ג' בבאר-שבע, שם עברה עליו רוב ילדותו, האזינו לאייל גולן ולמוזיקה טורקית, כהן רצה בכלל להיות סלאש מ"גאנס אנד רוזס" וביקש ללמוד לנגן על גיטרה חשמלית. בגלל כפות ידיו הקטנות נשלח לנגן מנדולינה בקונסרבטוריון העירוני, ומהר מאוד בלט והפך לאחד מכוכביו. כשבצה"ל זיהו את הכישרון שלו והכירו בו כמוזיקאי מצטיין, חייו השתנו.

כהן נשלח ללמוד באקדמיה למוזיקה בירושלים והרגיש זר. מצד אחד ציית למוסכמה האקדמית הנהוגה, שלפיה המוזיקה המערבית עליונה על המזרחית, שלא לומר מתנגשת בה, והיה סטודנט מסור ומצטיין, אבל שנא כל רגע. הוא לא רצה לבחור, אלא להיות גם וגם, להתבטא בדרכו, ולכן פרח בקורס למוזיקה בלקנית, שהצליח להוציא ממנו את התשוקה שכל-כך חסרה לו.

ההגדרה "מוזיקה קלאסית" מרגיזה אותו. "אני מסתייג מההגדרה - יש מוזיקאים קלאסיים מערביים ומזרחיים, לא כל מה שנכתב במערב הוא קלאסי, גם אם הוא מנוגן בכלים קלאסיים, כמו שלא כל מה שנכתב במזרח הוא שורשי או אותנטי".

אתה עדיין נתקל באמירות גזעניות או מתנשאות?

"דעות קדומות וסטריאוטיפים מגיעים במגוון רחב של צורות, גם מכאלה שרוצים להיות חיוביים. לשמחתי, בשנים האחרונות אנחנו מקבלים יותר ויותר פרגון ותמיכה מכל קצוות הקשת המוזיקלית בארץ ובעולם והעבודה היסודית שאנחנו עושים חילחלה".

בין אשדוד לבריסל

בגיל 19, תוך כדי השירות הצבאי והלימודים, כהן הצטרף לתזמורת האנדלוסית של אשדוד. תפקידו הראשון היה לכתוב תווים מהקלטות ישנות, אחר כך היה אחראי על העיבודים, ואז שמואל אלבז, המנהל המוזיקלי, מינה אותו לאסיסטנט שלו ולמנצח הראשי. בגיל 25 מצא את עצמו כהן בלי עבודה לאחר שהתזמורת נקלעה לגירעון תקציבי קשה ופורקה. בתושייה, הוא חבר לעופר אמסלם, מנכ"ל התזמורת שנסגרה, ויחד הקימו תזמורת חדשה, שהמשיכה את דרכה המוזיקלית של האנדלוסית ובמשך כמעט שנתיים, עד שמצאו בית באשקלון, עבדו בחינם ובקושי שרדו. "האנדלוסית החדשה", בניהולו האמנותי של כהן, החלה להתבסס כלכלית מספיק כדי שהוא יחוש בטוח לעבור לגור בבריסל עם אשתו הבלגית ממוצא לבנוני, שם נולד לפני שנתיים וחצי בנם אדם.

אלא שגם באשקלון האידיליה הסתיימה כעבור שנים ספורות, לאחר שראש העיר דאז קיצץ משמעותית במימון. כהן ואמסלם הבינו שהסרט הרע מאשדוד חוזר על עצמו והחליטו לחתוך. "בישיבה הראשונה שעופר ואני עשינו, כשהבנו שאין לנו לאן להמשיך, ביררנו אם יש לנו את כוחות הנפש להיכנס למאבק כזה שוב", הוא מספר. "המזל שלנו, שבכל פעם שקיבלנו בעיטה בתחת, משבר שעמד לחסל אותנו, הבעיטה לא רק שלא פגעה בנו, היא העיפה אותנו קדימה. ובכל פעם באו אנשים טובים ועזרו לנו".

איך ניהלת את המשבר הזה מבריסל?

"הנגנים והעובדים של התזמורת, שהם כמו משפחה, הראו במעשים שהם מוכנים לצאת שוב לדרך חדשה אם צריך. התחלתי לפנות לעיריות, לגשש מי ירצה לקחת אותנו, וגילינו ששמנו הולך לפנינו. לשמחתי, זאת הייתה מלחמה קצרה מהמערכה הארוכה והמתישה של אשדוד, כי היו לנו קבלות, הופעות עם אמנים ידועים ודיסק מצליח עם כנסיית השכל. המאבק היה כלכלי, קשה וקריטי, אבל פחות רגשי".

את הפרידה מהקהל האשקלוני וההודעה הדרמטית שהתזמורת עוברת לירושלים, בחר כהן לעשות, באופן צורם משהו, בערב התרמה לתושבת העיר שהזדקקה להשתלת כליה. "פוליטית, לא היה נכון לעשות את זה ככה", הוא מודה, "הייתי צריך להחזיק את הקלפים קרוב לחזה, אבל האהבה לקהל הכניעה אותי. ההיכל באשקלון היה מלא מפה לפה, אני יודע שזו ההופעה האחרונה שלנו כתזמורת אשקלונית, ורציתי להגיד שאנחנו לא עוזבים מרצון, אלא חייבים לעשות את זה. זאת לא הייתה בקשה לקהל של ‘תלחצו על פרנסי העיר בשבילנו'".

נשברת? הקול שלך רעד כשדיברת אליהם?

"לא, מגיל צעיר הפחד שלי הוא מרוגע. אני מעדיף לחוות, לחיות בווליום הכי גבוה. אין סם חזק יותר מאדרנלין. עמדתי שם במקום של אבא, שאחראי לפרנסה של 50 משפחות. גם אם אני עושה החלטה לא נכונה, אני עושה אותה בפוקוס מלא. אחרי ההופעה הלכתי עם דוד שלי למסעדה וכמות האהבה שקיבלתי לא השאירה בי ספק. טרם זכיתי להישבר".

"מוצא שקט במטוסים"

כיום, כשהתזמורת חוגגת עשור לפעילותה, עם בסיס כלכלי, 105 קונצרטים בשנה ושמות גדולים שאיתם שיתפה פעולה במהלך השנים, הוא חונך עם הזמרת מירי מסיקה והיוצר הירושלמי גוסטו את סדרת הקונצרטים "דיאלנא", שפירושה במרוקאית "משלנו".

זה קונצרט קלאסי לשיווק בחו"ל.

"הלוואי, אבל זה לא תלוי בי. מירי מסיקה היא אמנית גדולה, ו-11 ההופעות שנקבעו כאן בקושי שובצו בין שאר הפעילויות שלה".

סיימת את ההופעה הראשונה ביבנה ב-11 בלילה, ובאחת כבר היית על מטוס לבריסל.

"ובבוקר לקחתי את אדם לגן. להגיע מכאן לבריסל קל יותר מלהגיע לפעמים מתל-אביב לבאר-שבע. בניגוד למנצחים קלאסיים, כמו עומר ולבר למשל, שלמד שנתיים מעליי בקונסרבטוריון בבאר-שבע, שיש להם קריירה מובנית עם סוכן שקובע להם הופעות בכל העולם, אני בונה את השביל שאני צועד בו תוך כדי. במקום שיזמינו אותי לנצח על תזמורת, מזמינים אותי להקים תזמורות, כמו בקנדה, בבריסל או במרוקו. אין שם את מספר ההופעות של התזמורת בארץ, אלא אנחנו מתכנסים כמה פעמים בשנה לקונצרטים גדולים. בצרפת התזמורת הוקמה אד הוק ואז התפרקה".

איך אתה מנהל פיזית את התזמורת מחו"ל? הנוכחות לא חשובה?

"יש לי צוות של שישה מנצחים שאני סומך עליהם לגמרי, אבל אם חודש ברציפות אני לא בארץ, אני מתחיל להרגיש שזה קריטי, כמו בני זוג שצברו יותר מדי חוויות נפרדות וקשה להם להתחבר. עופר אמסלם, המנכ"ל, שם והאסיסטנט שלי, מנצח הבית, מתן יונה, שהוא ה'אני השני שלי', שמוביל קונצרטים. מערכת משומנת שעובדת היטב ובזכותה המצב הכלכלי שלנו הוא הכי טוב שהיה אי פעם".

קל לגלות גדלות רוח כשאתה מוזמן להופעות ברחבי העולם והקונצרטים שלך נמכרים מראש. מיד אחרי הסדרה של מסיקה וגוסטו, תארח התזמורת את הכוכב היווני דימיטריס באסיס שיופיע איתה בסדרה באופרה הישראלית, אחריו שיתוף פעולה עם יסמין לוי, נסיעה למרוקו, קונצרטים עם שריף, והלו"ז עמוס.

"את השקט שלי", אומר כהן, "אני מוצא במטוסים. פעם הייתי שם את הראש ונרדם כמו מילואימניק וקם עם ריר. מאז שאדם נולד, אני לא מצליח להירדם טוב, אז לפחות אני קורא".

תום כהן | אישי: 35, נשוי + 1, מתגורר בבריסל | אקטואלי: בימים אלה עולה ברחבי הארץ סדרת הקונצרטים "דיאלנא" של תזמורת ירושלים מזרח ומערב

עוד כתבות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?