הזמן לקיפול הפירמידה אוזל למשפחת שנידמן: ביטוח ישיר שוב עומדת למחיקה, ואדגר תעלה קומה בקבוצה

במקביל לתוכנית למחיקת מניות ביטוח ישיר מהבורסה, צור שמיר בוחנת חלוקה בעין של מניות השליטה באדגר, המוחזקות כיום בידי ביטוח ישיר, לידי צור שמיר - מהלך שיקטין משמעותית את שוויה של ביטוח ישיר ואת הסכום שתידרש צור שמיר לשלם עבור מניות המיעוט

מוקי שנידמן / צילום: יוסי כהן
מוקי שנידמן / צילום: יוסי כהן

בעוד שעון החול הולך ואוזל לקראת תום המועד לקיפול השכבות הציבוריות במסגרת חוק הריכוזיות, משפחת שנידמן מקדמת, לא בפעם הראשונה, תוכנית למחיקת מניות ביטוח ישיר  מהמסחר בבורסה.

נכון להיום, הציבור מחזיק ב-20.3% ממניות ביטוח ישיר, ששוויין בבורסה עומד על כ-460 מיליון שקל. קבוצת הפיננסים והנדל"ן צור שמיר מחויבת לקפל קומה בפירמידה הציבורית שלה עד סוף שנה זו. כיום יש לקבוצה שלוש קומות ציבוריות: צור שמיר, ביטוח ישיר ומתחתיה החברות-הבנות אדגר ואיי.די.איי ביטוח.

בד-בבד בוחנת החברה-האם צור שמיר את העלאת החברה-הבת אדגר , זרוע הנדל"ן של הקבוצה, במעלה הפירמידה, באמצעות חלוקה בעין של מניות השליטה בה, המוחזקות כיום בידי ביטוח ישיר לידי צור שמיר (שבשליטה ובניהול של מוקי ודורון שנידמן). ביטוח ישיר מחזיקה בכ-51.2% ממניות אדגר, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-694 מיליון שקל. מהלך שכזה יקטין משמעותית את שוויה של ביטוח ישיר וכתוצאה מכך את הסכום שתידרש צור שמיר לשלם עבור מניות המיעוט.

צור שמיר, הנסחרת בשווי של יותר מ-900 מיליון שקל, הודיעה לבורסה כי היא בוחנת בימים אלה מהלך נוסף למחיקת ביטוח ישיר - שנסחרת בשווי שוק של כ-2.25 מיליארד שקל - לאחר שבעבר כשלה במהלך זה בדיוק, בגלל עליית ערך החברה-הבת (נסיקה של כ-90% בשלוש השנים האחרונות). מציאות זו ייקרה לאורך השנים את המהלך מצד אחד, ומצד שני הפחיתה מהאטרקטיביות של היענות להצעת הרכש מצד המשקיעים שמחזיקים במניות המיעוט בביטוח ישיר.

על פי הדיווח מאתמול (ג'), בוחנת הקבוצה מתווה לרכישת כלל מניות ביטוח ישיר על-ידי צור שמיר, וזאת למעט המניות המוחזקות על-ידי בנק לאומי (באמצעות לאומי פרטנרס). לאחרונה ביצעו משפחת שנידמן ובנק לאומי עסקה שבה הומרו החזקות לאומי פרטרנס בחברה הנכדה מימון ישיר בהחזקות בחברה-הבת ביטוח ישיר. קבוצת צור שמיר מדווחת בהקשר זה, בין היתר, כי "אין ודאות שהעסקה הנבחנת תצא אל הפועל, וכי השלמת הליך קיפול שכבה בקבוצה עשויה להתממש בדרך אחרת או בתנאים אחרים".

בד-בבד הודיעה הקבוצה של משפחת שנידמן, כי בכוונתה לממן את השלמת מהלך קיפול השכבה ממקורותיה העצמיים, או באמצעות מימוש חלק מהחזקותיה, או על-ידי הכנסת משקיע נוסף לחברה. כמו כן, היא גילתה בהקשר זה, כי "הקבוצה בוחנת ביצוע חלוקה בעין של מניות אדגר המוחזקות ישירות על-ידי ביטוח ישיר".

ביטוח ישיר היא חברת החזקות, שכפופה לחברת ההחזקות צור שמיר, ושבאמצעותה שולטת המשפחה בשלוש חברות תפעוליות: איי.די.איי ביטוח - חברת הביטוח הישירה שמוכרת בציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", חברת מימון ישיר - חברת אשראי צרכני חוץ-בנקאי פרטית, וחברת הנדל"ן המניב אדגר. ההחזקה המרכזית של ביטוח ישיר היא השליטה בחברה-הבת איי.די.איי ביטוח, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-2.9 מיליארד שקל.