הצינון קוצר: "הלוביסט מס' 1" של הבנקים ייכנס לתפקידו בפברואר

אלון בכר יחל לנהל את איגוד הבנקים ב–17 בפברואר, לאחר שהצינון שלו קוצר משנה ל–9 חודשים, שאת רובם השלים תוך כדי המשך כהונתו בשירות המדינה, ב"צינון פנימי"

אלון בכר / צילום: שרון דרעי
אלון בכר / צילום: שרון דרעי

מנכ"ל איגוד הבנקים החדש, אלון בכר, ייכנס לתפקיד ב-17 בפברואר בתום תקופת צינון מקוצרת, כפי שאישר ביהמ"ש. בכר, שיימלא את התפקיד לאחר פרישת קודמו, משה פרל, יגיע לתפקיד "הלוביסט מס' 1" של הבנקים מתפקיד ראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים. הוא יכהן תחת יו"ר איגוד הבנקים, יו"ר בנק לאומי דוד ברודט, שבעצמו צפוי לפרוש מתפקידו בבנק מאוחר יותר השנה.

בכר נבחר לתפקיד באמצע נובמבר האחרון בתום הליך איתור רווי מאבקים, שנמשך חודשים רבים, ושסבל מאי-הסכמה בין ראשי המערכת הבנקאית. עם זאת, הוועד הפועל של איגוד הבנקים עיכב את ההודעה הרשמית על מינויו של בכר בשל אי-ודאות הנוגעת לחובת הצינון שלו. עתה מינויו יתאפשר סופית, לאחר שביהמ"ש המחוזי בירושלים התיר לו להצטרף לאיגוד הבנקים החל מאמצע פברואר.

בכר היה מחויב בתקופת צינון של שנה, מתוקף תפקידו הבכיר בשירות הציבורי. עם זאת, על פי הנחיית היועמ"ש שקובעת כי "נקודת המוצא לגבי עובדים בדרג של המבקש היא תקופת צינון של 12 חודשים, העשויה להתקצר בנסיבות מתאימות".

על רקע זה, בכר ביקש מביהמ"ש שיותר לו להתחיל בכהונת מנכ"ל איגוד הבנקים כבר ב-20 בינואר, כשלטענתו הוא החל ב"צינון פנימי" כבר במהלך חודש מאי 2018, כאשר הגיעה אליו "פניה מקדמית בקשר למשרה המבוקשת וכי הוא עדכן את מנהלת המחלקה המשפטית ברשות בדבר הפניה האמורה והוחלט כי הוא יימנע מלטפל בעניינים הקשורים באיגוד".

עוד הוא פירט בפניה לביהמ"ש כי "בהמשך הדרך ועם התקדמות הליכי המיון (במהלך אוגוסט 2018), הועלתה החלטה זו על הכתב", כשהוא גם הודיע כי הוא "מתעתד לסיים את העסקתו בשירות המדינה בתחילת חודש ינואר 2019".

בכל אופן, בכר טען בפני ביהמ"ש כי "בהינתן שלא עסק כלל בתחום המגזר הבנקאי החל מחודש מאי 2018 והעובדה שהוא נמצא לקראת סיום כהונתו הקצובה, מוצדק לקצר את תקופת הצינון הקבועה". נציין כי גם על פי תפיסתו של בכר, עולה כי הוא ביקש שיחילו עליו תקופת צינון (כולל פנימית) שלא עולה על שמונה חודשים, שאותם הוא העביר בתפקידו הבכיר בשירות הציבורי.

נציבות שירות המדינה ביקשה מנגד כי "כניסתו לתפקיד תהיה לפחות חודש לאחר פרישתו מן השירות". לבסוף הכריע ביהמ"ש כי תקופת הצינון תקוצר, כאשר הצינון הפנימי יילקח בחשבון והוא גם ימתין חודש נוסף מעבר לבקשתו - ולאחר פרישתו מהשירות הציבורי - כך שתקופת הצינון שלו תימשך תשעה חודשים, רובה המכריע בצינון פנימי.

בתפקידו האחרון בכר שימש כראש הרשות להגנת הפרטיות החל מ-9 באוקטובר 2013, לכהונה מוגבלת של שש שנים, עד ה-8 באוקטובר השנה. ביהמ"ש מפרט בהקשר זה כי "למבקש לא היו ממשקים ישירים עם האיגוד במסגרת תפקידו האחרון בשירות הציבורי".