מכרז תחנות הכוח החלומי שהשאיר בחוץ את כל היצרניות, חוץ משתי ספקיות של חברת החשמל

החלטת ממשלה קבעה תנאים מוקדמים להקמת תחנות כוח בהיקף 2 מיליארד דולר שאף ספק בעולם לא היה יכול לעמוד בהם • אלא שפרשנות של חברת החשמל לתנאים אפשרה לשתי ספקיות ותיקות של החברה להתמודד במכרז ודחקה החוצה את היצרן הגדול בעולם, שכעת מאיים לתבוע • חברת החשמל: "כל ניסיון לצבוע את המהלך כמגמתי הוא ציני ואולי אפילו פוליטי"

תנאי תמוה שהוכנס למכרז בהיקף של 2 מיליארד דולר לטורבינות גז, מונע מיצרנית הטורבינות הגדולה בעולם מלהתמודד בו, ומותיר את המכרז בידי שתי מציעות בלבד, שתיהן ספקיות ותיקות של חברת החשמל.

לפי החלטת הממשלה מיוני האחרון תוכל חברת החשמל להקים שתי תחנות כוח חדישות שמופעלות בגז טבעי במקום תחנת הכוח הפחמית הישנה בחדרה (יחידות 1-4) שתיסגר ב-2022. כדי להקים את התחנות פרסמה חברת החשמל מכרז בינלאומי שהיקפו הכספי מוערך בכ-2 מיליארד דולר: כמיליארד דולר עלות הציוד ומיליארד נוספים עלות שירותי התחזוקה ל-12 שנה שחברת החשמל מתחייבת לרכוש מהזוכה.

ההיקף הענקי של המכרז, ובמיוחד בהסכם התחזוקה, הופכים אותו לאחד המעניינים ביותר בעולם השנה, מכרז שהיצרנים הגדולים בעולם יהיו מוכנים להילחם עליו. אלא שהמכרז נולד פגום: תנאי תמוה ושרירותי שהוכנס לתוכו מונע מיצרנית הטורבינות הגדולה בעולם, מיצובישי היפנית, מלהתמודד בו. מאחר ורק שלושה ספקים בעולם מייצרים טורבינות מהסוג המבוקש במכרז, נשארה חברת החשמל עם שני מתמודדים בלבד - מצב לא בריא משום שהוא מגדיל מאוד את הסיכון לתיאום מחירים בין המתמודדים. שניהם אגב יכולים להיחשב לספקי הבית של החברה בתחום הטורבינות.

המכרז לתחנות כוח יוצא לדרך ברגל שמאל
 המכרז לתחנות כוח יוצא לדרך ברגל שמאל

ההגדרות המיוחדות של חברת החשמל

ב-3 ביוני החליטה ממשלת ישראל לאשר את תוכנית הרפורמה בחברת החשמל, בהתאם להסכם שאליו הגיעה המדינה עם ועד עובדי חברת החשמל וההסתדרות. הפסקה לגבי הקמת שתי תחנות הכוח החדשות נכללת בהחלטת הממשלה ויש לקרוא אותה בשבע עיניים - לא רק שלניסוח קדמו ויכוחים גדולים בין המדינה להנהלת חברת החשמל, אלא שיש לו גם משמעות כספית אדירה: חברת החשמל, נאמר שם, תוכל להקים "שני מחז"מים (תחנות כוח מופעלות בגז טבעי) באתר אורות רבין (בחדרה) בהספק מותקן כולל של כ-1,200 מגה-ואט (סטייה כלפי מעלה של 5% לא תיחשב סטייה מהספק זה)". בהמשך נכתב כי "שני המחז"מים יהיו בטכנולוגיית H לפחות, בהתאם למוצרים הקיימים בשוק" וכן כי המחז"ם הראשון יחל לפעול עד חודש יוני 2022 והקמתו של השני תחל רק לאחר שחברת החשמל תמכור את תחנות הכוח הישנה שלה באלון תבור.

"1,200 מגה-ואט" - הנתון הזה שמגדיר מראש מה יהיה ההספק של שתי התחנות החדשות, קופץ מיד לעיניו של כל מי שמבין משהו בתחנות כוח. ראשית, כיון שבמכרזים להקמת תחנות כוח לא נהוג לנקוב במספר מדויק אלא בטווח של הספקים, מהסיבה הפשוטה שלכל טורבינה (או מנוע) של יצרן מסוים יש הספק משלה, כשם שלכל מנוע של מכונית יש הספק משלו. אבל זה רק החלק הקטן בסיפור. החלק הגדול בסיפור הוא שהמספר הזה הוא, איך נאמר זאת בעדינות, הוא "פייק" מספר.

דור H הוא הדור המתקדם ביותר של תחנות כוח מופעלות בגז, מסוג מחז"ם. רק שלוש יצרניות בעולם מייצרות תחנות כוח כאלה - סימנס מגרמניה, ג'נרל אלקטריק (GE) מארה"ב ומיצובישי-היטאצ'י (MHPS) מיפן. כשמתקינים טורבינות של סימנס או של GE ההספק הכולל של המחז"ם (כולל טורבינה משלימה נוספת) מגיע ל-660-665 מגה-וואט. הטורבינה של מיצובישי גדולה יותר, וכשמתקינים אותה מקבלים תחנת כוח בהספק כולל של 717 מגה-ואט. חשבון של כיתה א' מראה שלחברת החשמל אין אפשרות מעשית להקים את שתי תחנות הכוח שלה כך שיעמדו בדרישה של הממשלה.

אלא שבחברת החשמל לא חשבו כך. כשהתפרסם המכרז הבינלאומי בספטמבר התברר כי החברה השתמשה בהגדרות שמאפשרות לחלק מהיצרנים להיכנס לתוך דרישת ה-1,200 מגה-ואט של הממשלה. חשוב להבין שההספק של טורבינת גז מושפע מאוד מהטמפרטורה החיצונית בסביבה שבה היא מותקנת ומופעלת. כלל האצבע קובע שכל עלייה של 10 מעלות צלזיוס בטמפרטורת הסביבה החיצונית, מפחיתה 5% מההספק של הטורבינה. הטמפרטורה בתקן הבינלאומי (ISO) היא 15 מעלות. במכרז שפרסמה חברת החשמל ההספק נמדד לפי 26 מעלות צלזיוס, שהיא הטמפרטורה השנתית הממוצעת באזור חדרה. וראה איזה פלא: כאשר מודדים את ההספק בהתאם לטמפרטורת סביבה של 26 מעלות (ולא 15 לפי התקן הבינלאומי) מצליחים שני יצרני טורבינות - סימנס ו-GE - להיכנס בדיוק לתוך התחום שנקבע בהחלטת הממשלה - 1,200 מגה-ואט עם סטייה של עד 5%. היצרנית השלישית, מיצובישי, לא מצליחה להיכנס לתוך ההגדרה הזו ונשארת בחוץ. הטמפרטורה היחידה שמאפשרת את השתתפותן של שלוש המתחרות היא 35 מעלות צלסיוס - גבוהה משמעותית מהממוצע בחדרה.

מדוע דווקא 1,200 מגה-ואט?

במיצובישי ניסו לשכנע את חברת החשמל לאפשר להם להתמודד במכרז. שגרירות יפן בישראל הצטרפה למאמצים ושיגרה מכתב ליו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל. "כידוע לכם", נכתב בפניית השגרירות היפנית, "מיצובישי היטאצ'י היא המובילה העולמית בתחום ייצור טורבינות הגז והיא מעוניינת מאוד להשתתף בפרויקט. אנו תומכים בכל תוקף ברצונה של החברה (מיצובישי) להבין את הסיבות והרקע לקביעת התנאי המיוחד הזה במכרז. עד כה לא ניתנו כל הסברים".

חברת החשמל סרבה לשנות את התנאים ומיצובישי החליטה לא להגיש הצעה למכרז, שנסגר באוקטובר. ואולם מאוחר יותר, ולאחר שהחליפה את הסוכן שלה בארץ, שינתה החברה קו, והחלה לדרוש מחברת החשמל הסברים וכן העלתה הצעות שיאפשרו את השתתפותה במכרז. לאחר שגם הניסיונות האלה לא נחלו הצלחה איימה הסוכנת של מיצובישי, חברת לוגיה הישראלית, לפתוח בהליכים משפטיים נגד חברת החשמל בטענה כי הציגה למתמודדים במכרז מצג שווא: הדרישות שהציגה חברת החשמל, טוענים בלוגיה, שונות מהותית מאלה שנקבעו בהחלטת הממשלה, גם אם משמעות הדבר היא שאף יצרן אינו יכול להתמודד במכרז.

חשוב לציין ברקע כי כמעט כל הטורבינות שחברת החשמל רכשה עד היום היו מתוצרת סימנס ו-GE (ספק נוסף, אלסטום, נרכש מאוחר יותר על-ידי GE). מיצובישי לעומת זאת, לא הצליחה לזכות עד היום במכרזים של חברת החשמל, אך סיפקה את המחז"ם הפרטי הראשון שהופעל בישראל - של החברה לישראל במישור רותם. גם בחברת החשמל מודים כי החברה ביצעה במישור רותם עבודה מקצועית ואיכותית במיוחד.

מדוע הוחלט על 1,200 - על השאלה הזו אין תשובה ברורה. שתי תחנות הכוח החדישות אמורות להיבנות במקום ארבע יחידות ייצור מיושנות בפחם שייסגרו. היחידות שייסגרו הן בהספק כולל של 1,440 מגה-ואט, כך שהגיוני היה להחליט על הספק של 1,400 מגה-ואט ולא 1,200. ההסבר הקונספירטיווי גורס שהמספר הזה הושתל לתוך ההסכם במטרה למנוע מראש את השתתפותה של מיצובישי, אבל יש גם הסברים אחרים. גורמים שהיו מעורבים במשא ומתן על הרפורמה טוענים כי המדינה ביקשה לצמצם ככל הניתן את ההספק - כדי "לפנות" כמה שיותר מגה-ואט לטובת היצרנים הפרטיים. "בחברת החשמל ירקו דם בניסיון לשכנע את המדינה להעלות את התקרה לכיוון ה-1,300 מגה-ואט אבל לא היה עם מי לדבר" אמרו ל"גלובס" גורמים שהיו מעורבים בגיבוש ההסכם.

גורמי מקצוע המקורבים לחברת החשמל דוחים את הטענה ומכנים אותה מניפולציה. לדבריהם חברת החשמל תכננה תמיד את תחנות הכוח שלה בהתאם לתנאי האתר - וכל המכרזים והרישיונות לכל תחנות הכוח שהחברה בנתה עד היום נוסחו ללא ISO. "אם המכרז הזה היה מתפרסם לפי תקן ISO אף מציע לא היה יכול להתמודד במכרז", אומרים אותם גורמים.

לגבי הטענה שחברת החשמל סטתה מהתקן הבינלאומי בכך שקבעה שההספק יהיה בהתאם לטמפרטורת הסביבה בחדרה מציינים אותם גורמים כי "בהחלטת הממשלה לא נכתב שההספק יהיה לפי ISO ולא הגיוני לתת פרשנות כזאת שמייתרת למעשה את כל החלטת הממשלה". לדבריהם "ISO זה כלי טכני שנועד להשוות בין יזמים אבל כשחברת החשמל בונה תחנת כוח מה שמעניין אותה זה כמה הספק התחנה תייצר ו-ISO לא רלוונטי מבחינתה. לא מעניין אותה מה ההספק בטמפרטורה של 15 מעלות ששוררת באתר בחדרה אולי חמישה ימים בשנה". לדברי אותם גורמים, חברת החשמל "התחננה בפני מיצובישי שתשתתף ואפילו שיגרה ליפן משלחת גדולה. יכול להיות שמיצובישי נרדמה קצת שהחליטה לא לגשת. זה נכון שהציוד שלהם גדול מדי ולא עומד בתנאי הסף אבל בסוף זו המגבלה ששמו על חברת החשמל וחברת החשמל מנהלת את המכרז ולא הספקים. עכשיו החליפו סוכן והם רוצים לחזור למכרז ומנסים בעצם להביא לבטל אותו. אם זה היה מכרז בלי לוחות זמנים כאלה שנקבעו בהחלטת ממשלה - יכול להיות שחברת החשמל הייתה יכולה לגלות יותר גמישות. אבל אם המכרז ייעצר עכשיו - חברת החשמל לא תעמוד בלוחות הזמנים לפרויקט הקמת תחנות הכוח". ומה באשר לחשש מקרטל כתוצאה מכך שבמכרז נותרו רק שני מתמודדים? לטענת גורמי המקצוע "גם שלושה מתמודדים יכולים לתאם ביניהם מחירים ובכלל, זו לא אמורה להיות הנחת המוצא של חברת החשמל שינסו לעשות עבירות. הגורמים מציינים בהקשר זה כי סימנס רק עכשיו קיבלו פסק דין על קרטל במאות מיליוני שקלים.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה מחויבת לחלוטין למתווה הרפורמה כפי שעוגן בהחלטת הממשלה ובחוק. במסגרת זו, נוסחו תנאי המכרז הפומבי הבינלאומי והמפרטים הטכניים לרכישת שני המחז"מים המיועדים להקמה באתר "אורות רבין", בהספקים שהוגבלו על ידי המדינה, בטכנולוגיה ועל פי המוצרים הקיימים בשוק ובאופן שיוכלו להוות תחליף אמין ליחידות הפחמיות 1-4, בהתאם לקבוע בהחלטת הממשלה. 

"מיצובישי החליטה שלא להגיש הצעה למכרז, משיקולים השמורים עמה, לאחר שלבקשתו ועוד לפני פרסום המכרז, החברה הבהירה כי תנאי המכרז, מבוססים על החלטת הממשלה.

"חברת החשמל מצרה על ניסיונותיו של הספק להביא בדרכים שונות לשינוי תנאי המכרז כך שיתאימו לצרכיו. המכרז מצוי בשלבים מתקדמים וחברת החשמל נחושה לסיימו בלוחות הזמנים הקבועים במתווה הרפורמה, לטובת משק החשמל, תוך עמידה במחויבות החברה לבחירה בספק הזוכה לאחר השלמת כל הבדיקות הנדרשות, על פי אמות מידה המקצועיות הרלוונטיות.

"כל ניסיון לצבוע את המהלך כמגמתי ומופעל משיקולים זרים ובכך להרוויח עוד זמן על מנת להביא לשינוי תנאי המכרז ולדחות את ביצוע הפרויקט מהווה לתפיסתנו מהלך ציני ואולי אפילו פוליטי".

מחברת לוגיה, המייצגת את מיצובישי במכרז נמסר כי "המניפולציה שביצעה חברת חשמל להחלטת הממשלה הובילה לכך שהאינטרס הציבורי נרמס והמכרז שמנוהל להתקנת טורבינות במתחם אורות רבין הינו מוטה עבור שתי חברות , ומטעה עבור תאגיד מיצובישי, שנדחק מחוצה לו.

"בהתנהלותה התמוהה, הטעתה חברת חשמל את מיצובישי, ומנעה ממנה להגיש הצעה לאורך כל התהליך בטענה שמדובר בהחלטת ממשלה, כאשר בפועל הייתה זאת מניפולציה חד צדדית שביצעה חברת החשמל בהחלטת הממשלה וגרמה לכך שבמכרז עתק בהיקף כספי של כ-2 מיליארד דולר יתמודדו שני שחקנים בלבד והותירה מחוצה לו את החברה המובילה בעולם בתחום טורבינות החשמל בטכנולוגיה המתקדמת שנהנית ממוניטין מוכח. כך שבמקום להגדיל את התחרות חברת החשמל צמצמה את התחרות ונשארה עם שני מציעים בלבד להליך רכש עתיר הון.

"מבדיקה שקיימה חברת מיצובישי, והובאה לידיעת מנהלי המכרז בחברת חשמל, עולה כי התקנת טורבינות של מיצובישי תחסוך לחברת חשמל סכום של כחצי מיליארד דולר בפרק זמן של 20 שנה. חברת החשמל התעלמה מפניות מיצובישי ושגרירות יפן שאף הזהירה כי המהלך יגרור פגיעה ביחסים בין המדינות.

"אנו קוראים לגורמים המוסמכים לבדוק באופן רציני ומעמיק את אופן ניהול המכרז על ידי חברת החשמל, להגדיל את התחרות ולהגן על האינטרס הציבורי על ידי ביצוע הליכי רכש תקינים והגברת התחרות בשוק הנשלט בידי דואפול מובהק מזה 25 שנה".