תאגיד מיצובישי לרשות החשמל: מכרז הטורבינות של חברת החשמל מוטה, נפעל בדרכים משפטיות לעצור אותו

"גלובס" חשף אתמול את פרטי המכרז לאספקת טורבינות בהיקף של 2 מיליארד דולר שפרסמה חברת החשמל המאפשרים רק לשני הספקים הוותיקים שלה - ג'נרל אלקטריק וסימנס - להתמודד בו • בעקבות כך הודיעה מיצובישי, חברת הטורבינות הגדולה בעולם, כי תפעל לעצירת המכרז

טורבינת רוח ברמת הגולן / צילום: שאטרסטוק
טורבינת רוח ברמת הגולן / צילום: שאטרסטוק

חברת לוגיה, המייצגת את הענקית היפנית מיצובישי בישראל, הודיעה היום (ב') כי היא מתכוונת לפעול בדרכים משפטיות על מנת לעצור את המשך ניהול המכרז הענק של חברת החשמל להקמת שתי טורבינות גז במתחם אורות רבין. מנכ"ל לוגיה, יאיר הראל, פנה היום לרשות החשמל, לרשות הגבלים עסקיים ולמשרדי האוצר והאנרגיה, בטענה כי בתנאי הסף של המכרז ישנה הטיית בהגדרת ההספק של הטורבינות "כך שיתאים רק לסימנס ולג'נרל אלקטריק, ומיצובישי-היטצ'י תישאר מחוצה לו".

אתמול נחשף ב"גלובס" כי תנאי סף מיוחדים שהוכנסו למכרז בהיקף ענק של 2 מיליארד דולר לטורבינות גז, מונע מיצרנית הטורבינות הגדולה בעולם מלהתמודד בו, ומותיר את המכרז בידי שתי מציעות בלבד, שתיהן ספקיות ותיקות של חברת החשמל.

הראל מציין בפנייתו לרשות הגבלים עסקיים כי העובדה שבשל התנהלות חברת החשמל המכרז הפך למוטה עבור שתי חברות העובדות איתה באופן קבוע, פוגע באינטרס הציבורי וצפוי לייקר את עלות הפקת החשמל מטורבינות הגז. "במקום להגדיל את התחרות, חברת החשמל והגורמים הרגולטוריים המפקחים עליה, צמצמו את התחרות ונשארו עם שני מציעים בלבד בהליך רכש בהון עתק", נכתב.

מבדיקה שקיים תאגיד מיצובישי, והובאה לידיעת מנהלי המכרז בחברת החשמל, עולה כי התקנת טורבינות של מיצובישי תחסוך לחברת החשמל סכום של כחצי מיליארד דולר בפרק זמן של 20 שנה. לטענת לוגיה, חברת החשמל התעלמה מפניות ישירות ממנהלי תאגיד מיצובישי, ושגרירות יפן בישראל שאף הזהירה כי המהלך יגרור פגיעה ביחסים הכלכליים בין המדינות.

לדברי הראל, "חברת החשמל רמסה את האינטרס הציבורי והמכרז שהיא מנהלת להתקנת טורבינות גז הפך למוטה עבור שתי חברות, ומטעה עבור תאגיד מיצובישי, שנדחק מחוצה לו. חברת החשמל הטעתה את תאגיד מיצובישי, ומנעה ממנו להגיש הצעה במכרז בטענה שמדובר בהחלטת ממשלה, כאשר בפועל הייתה זאת מניפולציה, ופרשנות עקומה וחד צדדית שביצעה חברת החשמל שגרמו לכך שבמכרז יתמודדו שני שחקנים בלבד, והחברה המובילה בעולם בתחום טורבינות החשמל בטכנולוגיה המתקדמת נדחקה מחוצה לו".

במסגרת רפורמת החשמל אשר אושרה בממשלה ביוני האחרון בתמורה להפרטת מחצית מיכולת הייצור שלה, חברת החשמל תקים שתי תחנות כוח חדישות שמופעלות בגז טבעי של דור H במקום תחנת הכוח הפחמית הישנה בחדרה (יחידות 1-4) שתיסגר ב-2022. 

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מחויבת לחלוטין למתווה הרפורמה כפי שעוגן בהחלטת הממשלה ובחוק. במסגרת זו, נוסחו תנאי המכרז הפומבי הבינלאומי והמפרטים הטכניים לרכישת שני המחז"מים המיועדים להקמה באתר "אורות רבין", בהספקים שהוגבלו עלצידי המדינה , בטכנולוגיה ועל פי המוצרים הקיימים בשוק ובאופן שיוכלו להוות תחליף אמין ליחידות הפחמיות 1-4, בהתאם לקבוע בהחלטת הממשלה.

"הספק "מיצובישי" החליט שלא להגיש הצעה למכרז, משיקולים השמורים עמו, לאחר שלבקשתו ועוד לפני פרסום המכרז, החברה הבהירה כי תנאי המכרז, מבוססים על החלטת הממשלה. חברת החשמל מצרה על ניסיונותיו של הספק להביא בדרכים שונות לשינוי תנאי המכרז כך שיתאימו לצרכיו. המכרז מצוי בשלבים מתקדמים וחברת החשמל נחושה לסיימו בלוחות הזמנים הקבועים במתווה הרפורמה, לטובת משק החשמל, תוך עמידה במחוייבות החברה לבחירה בספק הזוכה לאחר השלמת כל הבדיקות הנדרשות, על פי אמות מידה המקצועיות הרלוונטיות.

"כל ניסיון לצבוע את המהלך כמגמתי ומופעל משיקולים זרים ובכך להרוויח עוד זמן על מנת להביא לשינוי תנאי המכרז ולדחות את ביצוע הפרוייקט מהווה לתפיסתנו מהלך ציני ואולי אפילו פוליטי".