בגלל חובות נטענים של כ-4.5 מיליון שקל: בקשה לפירוק תאגיד המים בקריית גת

במסגרת בקשת הפירוק טענה חברת שטאנג בנייה והנדסה בע"מ כי כספי תאגיד המים נוצלו ע"י גורמים שונים הקשורים בעיריית קריית גת בקשר עם מערכת הבחירות האחרונה לרשות המקומית

ברז מים / צילום: shutterstock
ברז מים / צילום: shutterstock

לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע הוגשה אתמול (ד') על-ידי חברת שטאנג בנייה והנדסה בע"מ בקשה לפירוק מי ק. גת (2008) - תאגיד המים של העיר קריית גת - אשר צבר חובות נטענים כלפי החברה בסך כ-5 מיליון שקל, הנעוצים, בין השאר, בציוד אותו סיפקה שטאנג לתאגיד ובכך ששטאנג תפעלה עבור התאגיד את המתקן המקומי לטיהור שפכים. במקביל להגשת בקשת הפירוק, הגישו באי-כוחה של שטאנג בקשה דחופה למינוי עו"ד אמיר פלמר למפרק הזמני של תאגיד המים.

במסגרת בקשת הפירוק טוענת חברת שטאנג, בין השאר, כי קופת תאגיד המים התרוקנה במהלך השנה האחרונה. זאת, משום שכספי התאגיד נוצלו על-ידי גורמים שונים הקשורים בעיריית קריית גת בקשר עם מערכת הבחירות האחרונה.

לפי הנטען בבקשה, הפרטים הללו - שעלולים להרעיד את אמות הסיפים בעירייה (אם יתבררו כנכונים) - נמסרו למנכ"ל שטאנג, עמרי כוכבא, במהלך פגישה שקיים עם עמי אביטן, מ"מ מנכ"ל תאגיד המים. במסגרת הפגישה הצהיר האחרון כי "קופת החברה (תאגיד המים - מ' ש') התרוקנה במהלך השנה האחרונה", וכי "כספים של התאגיד הועברו כנטען לידי גורמים שונים הקשורים בעיריית קריית גת בקשר עם מערכת הבחירות לרשויות המקומיות".

לדברי שטאנג, המיוצגת בידי עורכי הדין אסף שובינסקי ואוהד דונגי ממשרד יוסי לוי ושות', הגורם הבכיר בתאגיד המים מסר לה כי "הסיבה לחדלות הפירעון כרוכה, בין היתר, בהתנהלות פסולה הנוגעת למערכת הבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימה לפני מספר שבועות, בגדרה נעשה שימוש בכספי החברה לצרכים שאינם נוגעים לפעילות החברה, לשון עדינה", נכתב בבקשה.

לפי הנטען, במסגרת אותה פגישה ציין אביטן כי קופת החברה התרוקנה במהלך השנה האחרונה. לדבריו, אם חשבונה הסופי של המבקשת היה ניתן לה שנה קודם לכן, כנראה החברה הייתה פורעת את חובותיה, ואולם השנה החולפת הייתה שנת בחירות, וכספים של התאגיד הועברו כנטען לידיהם של גורמים שונים הקשורים בעיריית קריית גת בקשר עם מערכת הבחירות לרשויות המקומיות (ממש כך!). אלה המה דבריו של מנהל החברה", נכתב בבקשה.

עוד מוסיפה שטאנג ומדגישה בבקשתה כי הסכום שתאגיד המים חייב לה "אינו שנוי במחלוקת" ואף "אושר על-ידי כל הגורמים הרלוונטיים בעלי הסמכות בהתאם להסכם".

כחיזוק לטענה זו צירפה שטאנג לבקשת הפירוק העתק מסיכום הפגישה שהתקיימה בין אביטן לכוכבא בחודש נובמבר 2018, עליה חתום הראשון, ובגדרו אישר אביטן בכתב את דבר קיומו של החוב ואת היקפו, תוך שהוא מצהיר כאמור באוזניו של כוכבא כי אין לתאגיד יכולת לפרוע את החוב במיידי, אלא הוא מבקש לפרוס אותו לתשלומים.

סכסוך חוזי או תגיד המצוי בסביבת חדלות הפירעון?

"ברגיל", מודה שטאנג, דרך המלך להשבת החוב היא בפנייה לבית המשפט "בתביעה המתאימה ובהליכים נוספים שמטרתם למצות את מלא זכויותיה של המבקשת ולהגן עליהן". אולם לטענתה, "התחוור לה" כי "הסיבה היחידה בגינה לא נפרע חוב זה היא חוסר יכולת לשלמו". וזאת, כפי שמסרו מנהלי התאגיד, אשר ציינו באוזני נציגי חברת שטאנג "כי החברה אינה מסוגלת לשלם בשלב זה את חובה, ואין לה את האמצעים ולא את המקורות כדי לפרוע ולשלם את יתרת התשלום העצומה".

לפי הנטען, חברת שטאנג, שהיא אחת מחברות הפיתוח והבנייה הוותיקות בישראל, הציעה במסגרת הפגישה עם אביטן לפרוס את חוב התאגיד, כך שסך של מיליון שקל יועבר בתשלום אחד, ואת היתר תפרוס החברה ל-24 תשלומים שווים.

אולם לאחר שממלא-מקום מנכ"ל תאגיד המים הבטיח לשוב אל החברה עם תשובה סופית בתוך כ-24 שעות, הוא "לא חזר, ומאז הוא התחמק מפניות חוזרות ונשנות מצד המבקשת", נכתב בבקשה.

אם לא די בכך, חרף פניות נוספות הוסיף תאגיד המים להתחמק ממתן תשובה ברורה לגבי אופן התשלום, ולצורך כך אף "הועלה תירוץ חדש ויצירתי - כי בכוונת הדירקטוריון 'לפתוח' את חשבונה הסופי של המבקשת ובכך למשוך ולמשוך עוד זמן ולדחות את קץ התשלום", נטען בבקשה.

על כן, כצעד אחרון, ובטרם הגישה את בקשת הפירוק, פנתה שטאנג, באמצעות באי-כוחה, אל הגורמים הרלוונטיים בתאגיד המים ובעיריית קריית גת (באמצעות ראש העיר) בדרישה לפרוע את החוב, אך לטענת החברה, גם ניסיון זה לא צלח.

במקביל להגשת בקשת הפירוק, באי-כוחה של שטאנג הגישו כאמור בקשה דחופה למינויו של עו"ד אמיר פלמר למפרק הזמני של החברה, במסגרתה התבקש בית המשפט המחוזי להעניק למפרק שימונה סמכויות נרחבות, ובהן, בין השאר: סמכות לחלוקת נכסיה וכספיה של החברה; לתפוס ולקבל לידיו, להחזיק, להשגיח, לשמור ולנהל, בין בעצמו ובין באמצעות אחרים, את כל נכסי החברה מכל מין וסוג שהוא; ועוד.

אז האם הבחירות לראשות העיר קריית גת רוקנו את קופת תאגיד המים העירוני, כנטען? מוקדם לקבוע מסמרות בדבר, וכעת עובר הכדור לבית המשפט, שיידרש להכריע בשאלה: האם לפנינו סכסוך על חוב עסקי או תאגיד מים שפשט את הרגל עקב ניצול כספיו במסגרת מערכת הבחירות האחרונה בעיר.

מחברת מי ק. גת נמסר: "החברה מכחישה מכל וכל את טענות חברת שטאנג בנייה והנדסה, והדברים יתבהרו בבית המשפט. החוב המדובר מקורו בדרישת תשלום שנויה במחלוקת אשר נמצאת בבדיקה אצל התאגיד, וזאת לאחר שהתאגיד שילם לחברה מעל ל-18 מיליון שקל עבור הפרויקט. ההליכים המשפטיים שנקטה שטאנג הם ניסיון לא ראוי להפעיל על התאגיד לחץ פסול לשלם לה כספי ציבור".