ליצמן: צעדים משמעתיים נגד רופא שאמר שיסרב לטפל בנתניהו

סגן שר הבריאות הורה לבחון צעדים משמעתיים נגד ד"ר ירון ריבר מביה"ח הלל יפה, בעקבות התבטאות שלו כי יש להפיל את נתניהו, וכי יסרב לטפל בו אם יובא לאשפוז בבית החולים • ליצמן: "אם זה נכון, הוא לא יכול להיות עוד יום אחד רופא" • הלל יפה: "ד"ר ריבר לעולם ייתן טיפול רפואי לכל אדם באשר הוא; כל אמירה אחרת מגוחכת והוצאה מהקשרה"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הורה לאנשי משרדו לבחון צעדים משמעתיים נגד ד"ר ירון ריבר מבית החולים הלל יפה בחדרה, בעקבות התבטאות שלו כי יש להפיל את ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכי יסרב לטפל בו אם יובא לאשפוז בבית החולים.

ההתבטאות פורסמה הבוקר (ג') בעיתון "ישראל היום", ולפיה ד"ר ריבר, המשמש מנהל המחלקה הנוירוכירורגית בבבית החולים, אמר בפורום של רופאים ואחיות כי "צריך להעיף אותו - צריך להוריד אותו", בהתכוונו לנתניהו, והוסיף כי יסרב לטפל בו אם יובא לבית החולים הלל יפה הסמוך למקום מגוריו של נתניהו בקיסריה.

ליצמן גינה את ההתבטאות וציין כי זוהי אמירה מקוממת שאין לעבור עליה לסדר היום, וכי רופא במדינת ישראל אינו יכול לקחת את החוק לידיים ולהודיע על טיפול סלקטיבי, לא נגד ראש ממשלה ולא נגד אף אדם. "חצוף שכמוך; אם זה נכון, הוא לא יכול להיות ולו עוד יום אחד רופא!", אמר ליצמן ביחס לד"ר ריבר. 

ד"ר תמי קרני, יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, אומרת כי דבריו של ריבר מנוגדים לכללי האתיקה הרפואית, הקובעים כי טיפול רפואי יינתן ללא משוא-פנים ועל-פי אמות-מידה מקצועיות, כמעוגן בהצהרת הרופא של ההסתדרות הרפואית העולמית: "לא אתן לשיקולים של גיל, מחלה או מוגבלות, אמונה, מוצא אתני, מין, לאום, השתייכות פוליטית, גזע, נטייה מינית, מעמד חברתי או כל גורם אחר - להשפיע על מחויבותי למטופל".

עם זאת, ד"ר קרני אמרה כי לכל רופא עומדת זכותו לחופש ביטוי, וכי על כל רופא להתבטא באיפוק בכל מסגרת הקשורה למקצועו או למקום עבודתו.

מבית החולים הלל יפה נמסר בתגובה: "המרכז הרפואי שירת לאורך השנים במסירות רבה אישי ציבור רבים, ביניהם ראשי ממשלות, נשיאים, ראשי מועצות ועיריות המתגוררים או שהתגוררו באזור, לרבות את ראש הממשלה הנוכחי, כשהיה צורך בכך (כך גם פורסם בעבר בהרחבה בכלי התקשורת). ד"ר ריבר הוא רופא משכמו ומעלה ואינו איש פוליטי. דעותיו האישיות לכאן ולכאן - אין בהן עניין או דבר למול העובדה שהוא מסור למטופליו ולעולם ייתן טיפול רפואי לכל אדם באשר הוא. כל אמירה אחרת מגוחכת והוצאה מהקשרה".