בריינסוויי הגישה תשקיף להנפקה בארה"ב: מתכננת לגייס לפחות 30 מיליון דולר

חברת המכשור הרפואי, שפיתחה קסדה מגנטית לטיפול במחלות נפש ומוח, תלויה בסיום השבתת הממשל בארה"ב כדי להוציא לדרך את הנפקת המניות בוול סטריט לפי דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של 2018 • למדריך השקעה במניות

יעקב מיכלין, מנכ"ל בריינסוויי / צילום: איל יצהר
יעקב מיכלין, מנכ"ל בריינסוויי / צילום: איל יצהר

חברת המכשור הרפואי בריינסוויי  הגישה תשקיף פומבי להנפקה בארה"ב, ממנו עולה כי תפעל לגייס לפחות 30 מיליון דולר. חברות הנסחרות בתל אביב לרוב מגייסות הון לפי שווי דומה לזה שבו הן נסחרות כאן. ברינסוויי נסחרת לפי שווי 357 מיליון שקל, אך בעקבות ההודעה על התשקיף מנייתה ירדה הבוקר 3%.

בריינסוויי פיתחה ומשווקת קסדה מגנטית לטיפול במחלות נפש ומוח, על ידי גירוי מגנטי של עומק המוח. המוצר מאושר לשיווק ונמכר זה מספר שנים לטיפול בדיכאון, ובשנה האחרונה אושר גם לטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD), באמצעות אותו מכשיר.

בימים אלה נמצאת ממשלת ארה"ב בתקופה של עיצומים, וכדי לצאת להנפקה בריינסוויי תלויה באישור של רשות ני"ע האמריקאית, אשר אינו יכול להתקבל בתקופת ההשבתה. עם זאת, מרגע הגשת התשקיף מתחילים להיספר 15 יום שאחריהם היא יכולה לצאת לרוד שואו, כך שאם במהלך תקופה זו יסתיימו העיצומים, לא יחול עיכוב בתוכניות שלה.

החברה תוכל להנפיק לפי דוחות הרבעון השלישי עד ה-11 בפברואר, ואם לא תצא עד אז, תוכל לעדכן את התשקיף כך שיכלול גם את הדוחות לרבעון השני ולשנה כולה, ואז לצאת להנפקה על בסיס התשקיף המחודש. סוף ינואר נחשבת לתקופה נוחה להנפקה של חברות בתחום הבריאות, ולכן כדאי היה לחברה להגיש את התשקיף כבר עכשיו, כדי לנצל את ההזדמנות במקרה שהעיצומים יסתיימו. זו הייתה ההעדפה גם של חברת אנקיאנו, שהגישה את התשקיף שלה להנפקה לפני כשבועיים, וכנראה גם של איתמר מדיקל, שהכריזה לאחרונה על כך שהיא נערכת להנפקה בארה"ב. שלוש החברות הללו נסחרות כבר כיום בתל אביב.

ניסיון הנפקה שני

ברינסוויי, הנסחרת בתל אביב מ-2010, כבר ניסתה להנפיק פעם אחת בארה"ב (ב-2011), אך ויתרה על התוכניות הללו לאחר שלא הצליחה להשיג את שווי השוק שביקשה. הניסיון הקודם נערך עוד לפני שהחברה הייתה מסחרית וכן תחת הנהלה אחרת, ונראה כי בדיעבד ניתן לראות בהחלטה הזו בחירה נכונה. בתקופה שעברה בין 2011 להיום, החברה קיבלה אישור שיווק, ניסתה לחדור לשוק האמריקאי, אך גמגמה בשלב הראשון, החליפה כמה מנהלים וכמה מודלים עסקיים, ורק לאחרונה החלה להתבסס מסחרית (כך נראה מן הדוחות).

נראה כי עדיף שעברה תקופה זו בשוק ההון הישראלי, כך שלשוק האמריקאי היא מגיעה בשלה יותר. כיום בקופתה 10 מיליון דולר, והיא שורפת כמיליון דולר ברבעון, כך שאם מצב השוק לא יאפשר הנפקה בסופו של דבר, היא תוכל להחזיק מעמד הלאה גם בשוק המקומי.

בתשעת החודשים הראשונים של 2018 רשמה בריינסוויי הכנסות של 11.62 מיליון דולר, גידול של 54% לעומת התקופה המקבילה - שמיוחס לשינוי במודל העסקי בהובלתו של מנכ"ל החברה, יעקב מיכלין, שנכנס לתפקידו בתחילת 2017. מיכלין שינה את המודל העסקי ממודל של מכירת מכונות המניב הכנסות מיידיות מהירות, למודל שמבוסס בעיקר על החכרת מערכות ודמי שימוש קבועים, ומניב הכנסות נמוכות יותר בטוח המיידי, אך רבות יותר לאורך השנים. לאחר תקופה של ירידה בהכנסות בעקבות יישום המודל, שבו ההכנסות לעלות והגיעו מעבר להיקפן לפני שינוי המודל. כעת יש לחברה גם צבר הכנסות צפויות גבוה יותר להמשך.

הרווחיות הגולמית של החברה עומדת על 78%, גם ברבעון השלישי של 2018 וגם בכל תשעת החודשים הראשונים של השנה שחלפה. בריינסוויי עדיין רושמת הפסד תפעולי, שצומצם ברבעון השלישי מ-1.2 מיליון דולר ל-900 אלף דולר, וב-9 החודשים מ-4.5 מיליון דולר ב-2017 ל-3.4 מיליון דולר השנה. ההפסד הנקי היה 4.3 מיליון דולר בתשעה החודשים, לעומת 4.2 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. בהשוואה רבעונית ההפסד צומצם מ-1.8 מיליון דולר ל-1.4 מיליון דולר.

מעבר לפעילותה בתחום הדיכאון ובתחום הטיפול ב-OCD, בריינסוויי מפתחת את המוצר שלה גם למספר אינדיקציות נוספות בתחום המוח, והיא עורכת בימים אלה ניסוי בקסדה שלה לצורך טיפולי גמילה מעישון.