תספורת? בנק השקעות שוויצרי קירב את אינטרנט זהב להסדר חוב

ל"גלובס" נודע כי ההחלטה של בנק ההשקעות השוויצרי הפרטי PICTEC שהחזיק ביותר מ–1.5% ממניות בזק למכור את מניות החברה, הובילה את גל הנפילות האחרון במניה • היום אמנם המניה התאוששה מעט, אבל הקריסה של בעלת השליטה אינטרנט זהב נמשכת ומעלה חשש כי לא יהיה מנוס - מחזיקי האג"ח עומדים בפני תספורת של מאות מיליוני שקלים

לקראת תספורת של מאות מיליוני שקלים בבעלת השליטה בבזק , חברת אינטרנט זהב? השבוע הסוער של בזק והחברות ששולטות בה (בי קומיונקיישנס  ואינטרנט זהב ) נמשך גם היום עם מסחר הפכפך, לאחר שאתמול צנחה מניית בזק ב-4.4%. מה שהחל היום בירידות חדות במנייה, עבר לקראת סוף היום לעליות במחזור ענק. עם זאת, בשנה האחרונה נפלה המניה בכ-30%, לשווי חברה של כ-9 מיליארד שקל.

מבנה השליטה בבזק
 מבנה השליטה בבזק

הדרמה עברה היום לניירות הערך של חברות ההחזקה שבמעלה הפירמידה, אשר החזר החוב שלהן למחזיקי האג"ח נשען על קבלת דיבידנדים מבזק שצפויה להיעצר בשנתיים הקרובות. במניות בי קומיוניקיישנס (ביקום) ובעלת השליטה בה אינטרנט זהב - נרשמת היום קריסה. אינטרנט זהב ירדה ב-23%, ביקום נפלה בכ-9% במהלך יום המסחר. אג"ח אינטרנט זהב נפלו היום בעד 10%, משקפות תשואות דו ותלת ספרתיות, המנבאות תספורת של בהיקף של מאות מיליוני שקלים על חוב האג"ח של החברה, העומד על כ-700 מיליון שקל.

המסחר ההפכפך מתאר את אי הוודאות המוחלטת סביב בזק. החשש המרכזי של המשקיעים בחברה נובע מההערכות  לפיהן בזק לא תחלק בשנים הקרובות דיבידנדים לבעלי המניות שלה, בשל הפחתות ענק של מאות מיליוני שקלים משווי החברות שבבעלותה והפרשות לפרישה מוקדמת של עובדים שיכווצו משמעותית את רווחיה. כל זאת כשברקע ההכרעה הצפויה בימים הקרובים על מכירת גרעין השליטה בבזק, באמצעות מכירת מניות ביקום המוחזקות על-ידי אינטרנט זהב ׁׁ(הנשלטת כיום ע"י מפרקי יורוקום של שאול אלוביץׂׂ).

הערפל סביב המכירה מעלה את השאלה הגדולה ביותר: האם ובאיזה מחיר תוכל אינטרנט זהב למכור את ההחזקות שלה בביקום. ובמידה ולא - האם תיאלץ להגיע להסדר חוב. הליך הגשת ההצעות אמור להיסגר הלילה (ראה מסגרת). במידה והמחירים שיתקבלו בהצעות המכרז יהיו נמוכים מהצפוי, יש סיכוי סביר שאינטרנט זהב תיאלץ לעבור הליך של הסדר חוב שבו יספגו המחזיקים תספורת משמעותית של מאות מיליוני שקלים.

בעלי מניות בולטים בבזק
 בעלי מניות בולטים בבזק

PICTEC "זורקת סחורה" ופותחת מחול שדים

המשקיע שהחל את המפולת במניות בזק אתמול היא קרן ההשקעות Pictet, כך טוענים גורמים בשוק ההון. הקרן מושקעת בבזק זמן רב והיא ידועה ומוכרת כשחקנית דיבידנד בולטת, כלומר משקיעה בחברות עם מדיניות דיבידנדים. נכון לסוף נובמבר 2018, החזיקה Pictet כ-1.5% ממניות בזק.

מניית בזק
 מניית בזק

הדיווחים של בזק אודות הפרשות ענק שיאפסו את רווחיה השנה, כתוצאה ממחיקות בשווי הפעילויות שבבעלותה וכן ההפרשות לפרישת עובדים, הובילו לתחזיות אנליסטים שהצביעו על כך שבזק לא תחלק דיבידנדים בזמן הקרוב, והביאו ככל הנראה  את הקרן הזרה להחלטה "לזרוק סחורה לשוק", כדברי אחד הסוחרים.

לדברי גורמים בשוק - המכירות עכשיו הן טכניות. "כלומר, אלו שחקני דיבידנד שמוכרים. בעולם האמיתי לא קרה בעצם כלום. אלו ניכיונות חשבונאיים, וזה לא שיש איזו הרעה חדשה ולא ידועה בפעילות בזק. הפעולות החשבונאיות משפיעות על הרווח ולכן גם על הדיבידנד בטווח הקצר".

Pictet, בנק השקעות פרטי שווייצרי, מנהלת נכסים בהיקף 512 מיליארד פרנקים שווייצרים. היא עוסקת בניהול נכסים, ניהול הון ושירותי נכסים. בין היתר היא מחזיקה משרדים בתל אביב. המהלך של Pictet מזכיר נשכחות. המשקיעים הזרים בשוק התקשורת נטשו את השוק בשנים האחרונות, בעיקר בגלל הרגולציה. על פי הערכות, המשקיעים הזרים נטשו לגמרי את מניות סלקום ופרטנר ומיעוטם נשאר בבזק. אלו שנשארים מבינים שנדרשת מהם סבלנות רבה עד להתבהרות העניינים בחברה. אלא שהאירועים האחרונים שמעיבים על חלוקת הדיבידנד הם אלו שככל הנראה גורמים להם לשקול מחדש את הפוזיציה, ובתוכם גם ההחלטה של Pictet לצאת.

פאניקה בבזק? "אירועים חשבונאיים בלבד"

בבזק בשלב הזה, כפי שמעידים הפעולות בדירקטוריון, הן של העדפת הטיפול הפנימי בקבוצה ופחות מתן דגש על הטיפול במשקיעים. למה? בעיקר מתוך הבנה שכרגע זה הדבר הנכון לעשותו. זו הסיבה שבבזק מנסים לשדר כל הזמן שאלו שמשקיעים לטווח הארוך, הסבלניים, יקטפו את הפירות בסופו של דבר. ההסבר של בזק וניסיונות ההרגעה מתמקדים בכך שכל מה שקורה כרגע הוא תוצאה של אירועים חשבונאיים בעיקרם, ולא אירועים חדשים שליליים שהתגלו לפתע בחברה.

היום בערב אמורות קרן יורק וקרן סרצ'לייט להגיש הצעות מחייבות לרכישת ביקום. לאחר הגשת ההצעות ייפתח מו"מ כדי לשפר את ההצעות. לאור המפולת במניה קשה להעריך בשלב הזה מה יקרה והאם אינטרנט זהב שמחזיקה בביקום תעדיף ללכת להסדר חוב או שתנסה למכור את ביקום גם במחיר מופחת.

אינטרנט זהב שולטת בביקום, בעלת השליטה בקבוצת התקשורת בזק. נכון לסוף הרבעון השלישי, חובותיה של אינטרנט זהב למחזיקי האג"ח שלה הסתכמו ב-728 מיליון שקל, בשתי סדרות אג"ח: סדרה ג' המיועדת לפירעון בחודש מארס הקרוב; וסדרה ד' שמיועדת לפירעון ב-2022.

במצגת שפרסמה אינטרנט זהב לפני כחודשיים, החברה הציגה בחינה של יכולת שירות החוב שלה ממקורותיה הנוכחיים בלבד. הנחות העבודה של החברה כללו שלא תקבל דיבידנדים מהחברה הבת ביקום, שלא תרחיב את סדרות האג"ח שלה ולא תמחזר חוב. באינטרנט זהב העריכו כי החברה תוכל לשרת את החוב שלה עד ספטמבר 2020 - זה היה כאשר מחיר המניה עמד על כ-30 שקל. אלא שכיום מחזיקה אינטרנט זהב בכ-64.8% ממניות ביקום, שהמחיר שלהן בבורסה מגיע לכ-17 שקל.

כך שגם אם תמכור את מלוא ההחזקה שלה בפרמיה נאה, על מנת להגיע לסכום שיאפשר לה החזר של כל החוב שלה - היא תידרש למכור את המניות במחיר של כ-31 שקל למניה.

בהנחה שלא תצליח למכור את המניות בשווי כזה, החברה תיאלץ כאמור להתחיל ולשקול אפשרות של הסדר חוב. ככל הידוע, לפי שעה לא מתקיימים מגעים ודיונים בנושא.

החודש הסוער של בזק
 החודש הסוער של בזק

המוסדיים שלכודים בסבך האג"ח

בדירקטוריון אינטרנט זהב יושבים כיום גם נציגים של הבנקים, נושי חברת יורוקום - החברה הפרטית שעמדה בראש הפירמידה ובאמצעותה שלט בזמנו שאול אלוביץ' בבזק. על פי נתוני אתר stocker.co.il, המחזיק העיקרי באג"ח מסדרה ד' הוא בית ההשקעות מיטב דש, עם החזקה של 8.8%. גם מגדל (4.7%) והראל (4.4%) בין המחזיקים העיקריים בסדרה ד'. בהחזקות על ידי מנהלי החיסכון לטווח ארוך (נכון לספטמבר), ההחזקה הבולטת בסדרה ד' היא של אינפיניטי (2.7%) והפניקס (1.7%).

בסדרה ג', ההחזקות המרכזיות הן של הלמן אלדובי בחיסכון ארוך הטווח (5.8%). איגרות החוב של אינטרנט זהב מדורגות על ידי מידרוג ברמת "אג"ח זבל", אשר במידרוג ציינו בעת הפחתת הדירוג לפני כשלושה חודשים כי "לאור האי ודאות באשר ליכולת החברה להשלים את עסקת מכירת ביקום בחודשים הקרובים, עלתה הסבירות לכשל פירעון".