ח"כ משה גפני: להעלות את ההיטל על יבוא מלט ל-7%

זאת במקום היטל מינימאלי של 0.25% על יבוא מלט מטורקיה ומיוון, שקבע שר הכלכלה והתעשייה לפני מספר שבועות • גפני: "פתיחה בלתי מושכלת של המשק ליבוא, תהרוג את התעשייה ותפגע קשה בעובדים"

משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ועדת הכספים של הכנסת מבקשת ממשרד הכלכלה והתעשייה לקבוע היטל היצף של 7% על יבוא של מלט מטורקיה ומיוון וזאת במקום היטל מינימאלי של 0.25% שקבע שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, לפני מספר שבועות.

הוועדה, בראשות ח"כ משה גפני, דנה היום (ד') בהחלטה של כהן, שאינה מיטיבה עם היצרנית מלט הר טוב, שטוענת שהיא נפגעת מיבוא של מלט שנמכר בישראל במחירי היצף. לדברי גפני, "אני בעד שוק חופשי של תחרות הוגנת אבל בניגוד למשרד האוצר, כאן בוועדה מסתכלים על מכלול הדברים ופתיחה בלתי מושכלת של המשק ליבוא, תהרוג את התעשייה ותפגע קשה בעובדים". גפני הוסיף ואמר כי "אני אישית לא מכיר את נשיא טורקיה, ארדואן, אבל מאמין שאחרי שהוא יהיה היחיד שייצא לכאן מלט, הוא יגבה מחיר גבוה מאד".

ההחלטה של שר הכלכלה כהן להטיל היטל היצף מינימלי על מלט מיובא התקבלה חרף המלצת הממונה על היטלי הסחר במשרדו להטיל היטל משמעותי הרבה יותר, של עד 22% וזאת לאחר שחקירה ממושכת שעשה העלתה כי אכן מתקיים יבוא בהיצף, תוך הפרה של חוקי הסחר הבינלאומיים.

במלט הר טוב הזהירו כי החלטה על היטל מינימלי תוביל לסגירת פעילות היצור שהיא מקיימת ליד בית שמש ולפיטורים של כ-120 עובדי החברה.

סימנט איי אס, חברה בת של מספנות ישראל שמייבאת מלט זול מטורקיה ומיוון, הגיבה על המהלך של גפני ומסרה כי יישום המלצת ועדת הכספים מהיום תגרור הטלת מס בגובה של כחצי מיליארד שקל על הציבור: "משמעות הדברים היא התייקרות מהותית של עשרות אלפי שקלים במחיר של דירה ממוצעת, העלאת יוקר המחיה, תוספת עלות למיזמי תשתית ולבניית מבני ציבור וזאת כדי להגן על מונופול המלט".

גורמים כלכליים אמרו ל"גלובס" כי חרף הקריאה של ועדת הכספים להעלות את ההיטל על יבוא המלט ל-7%, הדבר לא נמצא בסמוכה. כך, בסמכות הוועדה לאשר או לא לאשר את המלצת שר הכלכלה כהן, להטיל היטל בגובה של 0.25% על מלט מיובא.

יש לציין כי במקרה שהוועדה תחליט לא לאשר את ההיטל המינימלי שקבע כהן, יתכן מצב שבעתיד היקף היבוא של מלט יעבור את הרף של 50% מהשוק המקומי, ואז תידרש חקירה מקיפה חדשה של משרד הכלכלה בנושא זה, שתיארך זמן רב. במצב שבו יוטל היטל מינימלי, כפי שמציע שר הכלכלה כהן, למשרד הכלכלה תהיה האפשרות להעלות את ההיטל גם בלי לפתוח בחקירה חדשה בנושא.