אנליסטים חוששים כי חברת אפל נוהגת בחוסר שקיפות

הדיווח של אפל - כי תחזית ההכנסות של חטיבת השירותים שלהם מעל לתחזיות השוק - הצליח לבלבל את האנליסטים • זאת מכיוון שאפל חישבה את ההכנסות לפי חוקי החשבונאות החדשים, אך לא ציינה זאת במכתבה למשקיעים • לפי כללי החשבונאות הישנים, תחזית ההכנסות דווקא מתחת לציפיות

מנכ"ל אפל טים קוק/ Shannon Stapleton , צילום: רויטרס
מנכ"ל אפל טים קוק/ Shannon Stapleton , צילום: רויטרס

החודש, במסגרת המכתב של אפל למשקיעים שבו חתכה את תחזיות ההכנסות שלה לרבעון הראשון של 2019, החברה ציינה גם כי חטיבת השירותים שלה (הכוללת מכירות מחנות האפליקציות, תשלומים במובייל ומנויים לשירות הזרמת המוזיקה) צפויה להכניס 10.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון - מעל לתחזיות האנליסטים. אלא שאותו פרט, שבאפל הדגישו כהוכחה לחוזק של החטיבה, גרם לבלבול בקרב משקיעים ואנליסטים, כך לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". זאת מכיוון שאפל חישבה את ההכנסות לפי חוקי החשבונאות החדשים, אך לא ציינה זאת במכתב למשקיעים.

הדבר יצר בלבול מאחר שחלק מהאנליסטים הניחו שהחישוב נעשה לפי הכללים הישנים. אך אם אכן היה נעשה לפי הכללים הישנים, ההכנסות היו עומדות קרוב יותר ל-10.2 מיליארד דולר - מתחת לציפיות האנליסטים. התמונה הפכה ברורה רק יומיים לאחר מכן, כשהחברה פירטה באתר שלה איך הכללים החדשים ישפיעו על ההכנסות הרבעוניות שלה בשנה שעברה. האנליסט ג'פרי קבל מחברת Nomura Group אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" לגבי הכנסות חטיבת השירותים כי "מה שהיה נראה כמו 300 מיליון דולר מעל התחזיות, נראה עכשיו כמו 300 מיליון דולר מתחת לתחזיות". האנליסט טוני סקונגי מחברת AllianceBernstein אמר כי יצר קשר עם אפל בעקבות המכתב וביקש אישור כי החישוב נעשה תחת החוקים החדשים, והשוואה לנתונים מלפני שנה תחת אותם חישובים, אך אפל סירבה.

במהלך שיחת המשקיעים שערכה החברה בנובמבר ובדו"ח השנתי של 2018 אפל אמנם אמרה כי תתחיל לדווח תחת החוקים החדשים ברבעון הראשון של השנה הפיסקלית 2019, וחלק מהאנליסטים זכרו זאת, אך עדיין אנליסטים אמרו כי ציפו לתזכורת במכתב שאפל שחררה החודש, שהייתה מונעת את הבלבול שנוצר. ההשפעה המלאה של שינוי החוקים על ההכנסות מהחטיבה תתבהר רק ב-29 בחודש, כשאפל תפרסם את הדו"ח הכספי שלה לרבעון הראשון.

אנליסטים מתעניינים מאוד בנתוני חטיבת השירותים בגלל הסטגנציה במכירות האייפונים. לפי מורגן סטנלי החטיבה עתידה להוות 60% מהצמיחה בהכנסות של החברה במהלך חמש השנים הבאות. אך חוסר הבהירות סביב אופן החישוב של הכנסות החטיבה העלו דאגות בנוגע לחוסר שקיפות בחברת הענק, שמצטרפים לחששות שעלו מהודעת החברה כי תפסיק לדווח על נתוני מכירות לפי יחידות מכשירים. באפל סירבו להגיב לידיעה ב"וול סטריט ג'ורנל".