דודו זקן ודן מרידור מונו לדח"צים בחברת הגמל לעובדי האוני' העברית

וגם: ההייטק הישראלי מחפש עובדים לא מיומנים

דן מרידור / צילום: איל יצהר
דן מרידור / צילום: איל יצהר

שר האוצר לשעבר, דן מרידור, והמפקח על הבנקים לשעבר, דודו זקן, מונו לדח"צים בחברת הגמל לעובדי האוניברסיטה העברית, המנהלת קופות גמל בהיקף של 1.7 מיליארד שקל. השניים יחליפו את רו"ח דורון שורר, לשעבר הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון במשרד האוצר ויואב להמן, לשעבר המפקח על הבנקים, עם סיום כהונתם.

מרידור כיהן כשר אוצר בשנים 1996-1997, ומילא תפקידים ציבוריים שונים בממשלה ובכנסת. כיום הוא מכהן כיו"ר הועד המנהל בבצלאל, האקדמיה לאמנות ולעיצוב בירושלים. זקן כיהן בשנים 2011-2015 כיהן כמפקח על הבנקים. כיום הוא מכהן כחבר ועדת השקעות בקרנות הפנסיה הותיקות שבהסדר - עמיתים.

חיים בסן, יו"ר חברת הגמל, מסר עם המינוי כי "אנו משוכנעים כי דן מרידור ודודו זקן יסייעו לחברה באתגריה בשנים הקרובות, במיוחד בכל הנוגע להרחבת קהל העמיתים למוסדות נוספים להשכלה גבוהה בירושלים. אנו גם שמחים על המשך המסורת של הצטרפותן של דמויות בכירות בכלכלת ישראל לכהונה בדירקטוריון החברה".

דודו זקן  / צילום: איל יצהר
 דודו זקן / צילום: איל יצהר


חדשנות 1: ההייטק הישראלי מחפש עובדים לא מיומנים

מוזיאון תל אביב אירח השבוע את הכנס השנתי של רשות החדשנות. הכנס ליווה את השקת דוח החדשנות של הרשות לשנת 2018-2019, אשר סקר את מצבה הנוכחי של תעשיית ההייטק ואת המגמות הצפויות. 

לאחר המינגלינג, נפתח האירוע בנאומיהם של שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן; עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה; ואהרון אהרון, ומנכ"ל רשות החדשנות. בנוכחים ובנושאי הדברים בהמשך, היו: ענת גואטה, יו"ר הרשות לניירות ערך; אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה; ערן יעקב, יו"ר רשות המיסים; יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל ומנכ"ל מרכז המחקר של גוגל בישראל; עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל; שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים; אראל מרגלית, יו"ר ומייסד קרן JVP; שלי לנצמן, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל; אורי הדומי, מנכ"ל מזור רובוטיקה הפורש; ז'אן אריק פיקה, מנכ"ל המשרד לחדשנות בנציבות האירופית; ציפי עוזר-ערמון, מנכ"לית לומניס; יפה זילברשץ, יו"ר ות"ת; עודד כהן, סגן נשיא ב-IBM העולמית; רפי סווירי, נשיא  WalkMe; אלדד מניב, נשיא טאבולה; אפי כהן, מייסד דטורמה; יורם טיץ, מנכ"ל משותף ב-EY ישראל; דפנה ליפשיץ, מנכ"לית עמותת תפוח; ענת נשיץ, מייסדת-שותפה אורבימד; רוני ממלוק, מנכ"לית איילה פארמה; ורבים אחרים.

גואטה הזכירה בכנס כי: "מרבית ההשקעות בהייטק הישראלי מתבצעות על ידי חברות זרות. ההסתמכות הרבה הזו על מקורות סינים ואמריקנים עלולה להתהפך לרעתנו בעתיד הקרוב". סופר תאני הזכירה בדבריה כי היום המצב שונה מעבר. לדבריה, "כשסטארט-אפ הוקם והיו ארבעה חבר'ה במוסך, הם היו צריכים מהנדסים עם הרבה ניסיון. חברות שמעסיקות מאות עובדים צריכות לדעת לקחת בוגרי אוניברסיטה, בלי שום ניסיון, ולפתח אותם. אנחנו לא יכולים להישען רק על המהנדסים היותר מיומנים. חלק מתכניות הפיתוח שאנחנו צריכים בישראל הוא לדעת לייצר גיוון לא רק של דת, לאום ומגדר, אלא של תחומים. צריך אנשי דאטה וביזנס וסיילס, צריך יותר אנשים וכישרונות".

עדי סופר תאני וציפי עוזר־ערמון   / צילום: עודד קותי
 עדי סופר תאני וציפי עוזר־ערמון / צילום: עודד קותי

ז'אן אריק פיקה  / צילום: עודד קותי
 ז'אן אריק פיקה / צילום: עודד קותי

ז'אן אריק פיקה  / צילום: עודד קותי
 ז'אן אריק פיקה / צילום: עודד קותי

חדשנות 2: כשהשינוי הופך להיות יותר נוח

כנס חדשנות בנדל"ן שנערך השבוע בביה"ס לניהול וכלכלה באקדמית ת"א יפו, הפגיש בין נשות ואנשי נדל"ן שעסקו במגמות החדשות בענף. הכנס נערך במסגרת אירועי שנת ה-25 לאקדמית ת"א יפו, ואת המשתתפים קיבלו פרופ' שלמה בידרמן, נשיא המכללה; פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ, דיקן ביה"ס לניהול וכלכלה וד"ר רחל אזוראל כאליפא, ראש ההתמחות בשוק ההון במכללה.

בנג'י זינגר, מנכ"ל WeWork ישראל, הסביר כיצד לטעמו, משנה החברה את שוק הנדל"ן המסחרי, כאשר לדבריו "האתגר הכי גדול שלנו ולא רק של חברות הנדל"ן אלא של כל העסקים הקיימים, הוא שינוי. אנחנו צריכים להבין אותו ולהרגיש איתו בנוח". עוד הוא הסביר את הקשר שבין נדל"ן שלינויים בשוק התעסוקה, ובהקשר זה הוא אמר כי "חברות מתקשות היום לגייס עובדים ואנחנו מציעים להן שינוי בתרבות העבודה".

דרור גד, יו"ר ריט 1, התייחס לרווחיות של בניינים שבהם חללי עבודה משותפים ואמר כי "מחקר בארה"ב מצא שהרווח של בניין שכרבע ממנו מכיל חללי עבודה משותפים עולה. אולם, אם כמעט מחצית מהבניין מכיל חללי עבודה משותפים - הרווח של הנכס דווקא יורד".

עוד נכחו: פרופ' סם צ'נדן, דיקן ביה"ס לנדל"ן ב-NYU ומייסד צ'נדן אקונימיקס; אסף רוזנהיים, מנהל השקעות ב-PROFIMEX ופרופ' כרמלה יעקובי-וולק, מנכ"לית חברת המחקר SNE-IP.

בנג'י זינגר, סם צ'נדן, רחל אזוראל כאליפא ואסף רוזנהיים / צילום: ניצן הופנר
 בנג'י זינגר, סם צ'נדן, רחל אזוראל כאליפא ואסף רוזנהיים / צילום: ניצן הופנר

חדשנות 3: רקפת רוסק עמינח ושריל סנדברג מחדשות במינכן

ועוד בענייני חדשנות - אל כנס החדשנות והטכנולוגיה DLD, המתקיים בימים אלה במינכן גרמניה, הגיעה השבוע גם רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי.

רוסק עמינח הציגה בכנס את פפר, הבנק הדיגיטלי של לאומי. היא טענה כי "בנקים בכל רחבי העולם השיקו אפליקציות בנקאיות חדשניות, אבל זו רק עטיפה דיגיטלית שמכסה על מערכות ליבה מיושנות". מנכ"לית לאומי גם ניצלה את הכנס, למפגש עם שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, כאשר לשתיים היכרות מוקדמת. רוסק עמינח אף כתבה המלצה במהדורה העברית של הספר לפרוץ קדימה (במקור: Lean In), אותו כתבה סנדברג.

עוד הגיעו לקדם חדשנות במינכן הקרירה: היזם סקוט גאלוואי; שטפי צ'רני, מייסדת ומנכ"לית DLD גרמניה; וורנר ווגלס, מנהל הטכנולוגיה של אמזון; היזם והמשקיע יוסי ורדי, העומד בראש כנסי DLD בישראל; ואחרים.

שטפי צ'רני, שריל סנדברג ורקפת רוסק עמינח / צילום: DLD
 שטפי צ'רני, שריל סנדברג ורקפת רוסק עמינח / צילום: DLD

עולים בסולם הדרגות: מידרוג מחדשת את שדרת הניהול

שי מרום (38) מונה למנהל העסקים הראשי בחברת הדירוג "מידרוג" מקבוצת Moody’s העולמית. במסגרת תפקידו יהיה אחראי על הפיתוח העסקי של החברה, השיווק, הקשר עם לקוחותיה וטכנולוגיות חדשות.

מרום עובד במידרוג כ-9 שנים, ושימש כראש צוות בתחום המוסדות הפיננסיים, הפרויקטים והתשתיות, המימון המובנה והמכשירים הפיננסיים, ובהמשך ניהל את הקשרים המסחריים של החברה. טרם הצטרפותו למידרוג עבד בסיטי בנק בתחום מימון והשקעות. מרום הוא בוגר תואר ראשון במימון מאוניברסיטת Baruch בניו-יורק ותואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר -אילן.

לצד מרום, מונו שני סמנכ"לים חדשים במידרוג: אבי בן נון כסמנכ"ל לתחום המוסדות הפיננסיים וישי טריגר כסמנכ"ל תחום התשתיות והמימון המובנה.

בן נון (36) עובד במידרוג כ-8.5 שנים, ובין היתר ניהל בשנתיים וחצי האחרונות את מחלקת מוסדות פיננסיים. במסגרת תפקידו החדש כסמנכ"ל יהיה אחראי על דירוגי הבנקים, חברות הביטוח, חברות כרטיסי אשראי, בתי השקעות וחברות מימון חוץ בנקאי. לבן נון תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים ו-MBA מהאוניברסיטה העברית בירושלים .

טריגר (36) יהיה אחראי בתפקידו על דירוג מכשירים פיננסיים, פרויקטים, תשתיות וחברות מימון חוץ בנקאי. הוא נמצא במידרוג כבר כ-5 שנים, בעל תואר ראשון בכלכלה וניהול ו-MBA מאוניברסיטת בן גוריון, עם התמחות במימון.

מידרוג מקבוצת Moody's היא מחברות הדירוג המובילות בישראל, המדרגת מעל 200 חברות בתחומי תאגידים, חברות החזקה, מוסדות פיננסיים, תשתיות ומימון מובנה.

שי מרום  / צילום: סיון פרג'
 שי מרום / צילום: סיון פרג'