לאייר את ההתנגדות לטראמפ: ראיון עם האמן אדל רודריגז

"האיור הפוליטי יכול לעבוד כמו מראה - ולהראות באיזה נקודת שפל אנחנו נמצאים" • האמן הקובני-אמריקאי אדל רודריגז מספר על התהליך שמאחורי השערים המדוברים שאייר למגזין "טיים" ול"דר שפיגל" • פרויקט שנתיים לטראמפ

שערים של אדל רודריגז במגזין "טיים"
שערים של אדל רודריגז במגזין "טיים"

"אין שום דבר נורמלי בעידן הזה בפוליטיקה האמריקאית, הוא מאפשר איורים שבזמנים אחרים היו יכולים להיראות מגוחכים" - כך אומר בראיון ל-G ממיאמי האמן הקובני־אמריקאי אדל רודריגז, שאחראי לשערי המגזינים המזוהים ביותר עם ההתנגדות לנשיא טראמפ. בין השאר, אייר רודריגז סדרות שערים עבור מגזין טיים ועבור השבועון הגרמני דר שפיגל. באחד משערי הדר שפיגל, טראמפ מחזיק ביד אחת סכין מגואלת בדם וביד השנייה את ראשה הכרות של אלת החירות, לצד הכיתוב "אמריקה תחילה". באיור אחר הוא חובש מצנפת לבנה של הקו קלוקס קלאן.

פרויקט מיוחד: שנתיים לטראמפ

כך טראמפ שיבש לחלוטין את המפה הפוליטית גם באירופה

גם כשרק 30% מהאמריקאים תומכים בו, דונלד טראמפ מסרב להיות נורמלי - ולא במקרה

ארט-דיקטטור: שלטון טראמפ הוליד גל של אמנות פוליטית

חדשות רעות: עלייתו ונפילתו של נשיא פוקס ניוז רוג'ר איילס

מה מצבה של האמנות הפוליטית בארה"ב?

"אמנים רבים שעסקו בנושאים פוליטיים, ממשיכים לעשות זאת ולהגיב למה שקורה. אמנים אחרים הפכו מעורבים יותר, בעיקר עם יצירות גרפיות במצעדי מחאה ופעילויות אחרות, אבל מאחר שהפוליטיקה לא הייתה במרכז היצירה שלהם, בסופו של דבר חזרו לעסוק בתחומים שבהם עסקו קודם. אני חושב שעולם האמנות חזק מאוד בהתמודדות עם מה שקורה בנשיאות של טראמפ. זה נהדר לראות את המחויבות של הרבה אמנים לנושא".

איך אתה מתחיל לעבוד על איור פוליטי?

"אני עוקב אחרי החדשות על בסיס קבוע, ולפעמים אני מדמיין את התרחישים האפשריים לפני שהם קרו. לעיתים קרובות יש לי רעיונות ברורים בראש ובפעמים אחרות אני רושם כמה אפשרויות ורואה לאן התהליך הולך. השלב הבא הוא להתחיל לצייר או לעבוד על הגרפיקה דיגיטלית. אני עובד במהלכים מהירים, זאת הדרך להוציא את הרעיונות שיש לי בראש שלי אל התודעה הציבורית".

אני מניחה שברוב הפעמים, המציאות עולה על הדמיון בתקופה הזו.

"לכן אני מנסה לדחוף את האיור הפוליטי כמה שיותר, כי אני חושב שזה יכול לעבוד כמו מראה - להראות באיזו נקודת זמן נמוכה אנחנו".

האיורים שלך הופכים לוויראליים ומאוד מוכרים ברחבי העולם. כמה השפעה יש להם לדעתך?

"אני חושב שלאיורים שלי יכולה להיות השפעה בשתי דרכים: הדרך הראשונה היא בכך שהם מעודדים אנשים להישאר מעורבים, לא לאבד את האמונה, להבין שהם לא לבד. הממשל הזה משקר כל הזמן, והשקרים גורמים לאנשים לחשוב שאולי הם לא שומעים דברים בצורה נכונה, או שהם משתגעים. האיורים שלי שם כדי להראות את המצב הנוכחי. דרך נוספת שבה הם משפיעים היא בכך שהם מעודדים אנשים להצביע, להיות מעורבים. אנשים רבים לא מצביעים כי הם לא חושבים שזה ישפיע. לכן, אני רוצה להראות להם מה קורה, כדי שהם כן ישתתפו בבחירות".

שערים של אדל רודריגז ב"דר שפיגל" הגרמני
 שערים של אדל רודריגז ב"דר שפיגל" הגרמני

קיבלת מהממשל תגובות לאיורים שלך?

"לא קיבלתי תגובות מפקידי הממשל, אבל הבן של דונלד טראמפ צייץ את אחד מהשערים שעשיתי למגזין טיים, שבו איור עם דמותו של טראמפ ככדור הריסה שמחריב את המדינה. הוא אמר שזה בדיוק מה שהם מנסים לעשות למוסדות המדינה, להרוס אותם ולהכניע אותם. אלה האנשים שאנחנו מתמודדים איתם היום בארה"ב".