הליש"ט עולה 0.6% מול הדולר: "לאירופה אינטרסים רבים מול בריטניה"

בקבוצת פריקו מעריכים כי "הליש"ט צפויה להתחזק במקרה של העלאת ריבית כצעד מקדים ללחצים אינפלציוניים" • השקל מתחזק מול הדולר והאירו, בעוד מדד הדולר אינדקס מצביע על יציבות • הדולר השיל 0.19% ושערו היציג נקבע על 3.683 שקלים • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

הליש"ט והאירו ראש בראש / אילוסטרציה: Shutterstock
הליש"ט והאירו ראש בראש / אילוסטרציה: Shutterstock

המסחר בשוק המט"ח מתנהל היום על רקע הירידות בשווקים, כשמדדי המניות בוול סטריט רשמו אמש את פתיחת השבוע הגרועה זה ארבעה שבועות.

האירו  נסחר כעת ללא שינוי סביב 1.136 דולר, הליש"ט  עולה 0.6% ל-1.30 דולר, ואילו מדד הדולר אינדקס (DXY) נסחר ללא שינוי. 

בשוק המקומי, האירו  איבד 0.15% מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.1868 שקלים, בעוד הדולר  השיל 0.19% ושערו היציג נקבע על 3.683 שקלים. 

כלכלני פריקו מציינים בסקירתם החודשית: "להערכתנו, לאירופה אינטרסים רבים בקשרי מסחר 'בריאים' עם שוק הביטוח והפיננסים הבריטי - דבר המלמד על הרצון בשני הצדדים לאפשר סיום נוח בפרידה של בריטניה מהאיחוד האירופי, כמו גם שאלת הגבול הפתוח שבין בריטניה לאירלנד החברה באיחוד האירופי. ואולם עד כה כל ההסדרים וההסכמות שגובשו בין אירופה לממשלת בריטניה נדחו בפרלמנט האנגלי. על רקע אי הוודאות צלל שער הליש"ט אל מתחת לרמת ה 1.28 דולר לליש"ט, כאשר בשבוע האחרון היא מתאוששת קלות".

"לדעתנו, בשווקים טרם ניתן ביטוי מלא למשמעות ההחלטה של בריטניה לנטוש את האיחוד האירופי. פוטנציאל המשברים הפנים אירופיים, משבר המיעוטים, ומצבה של הבנקאות האיטלקית, דרישות להעלאות שכר באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, העלייה הנדרשת בהוצאות הביטחון ושינוי תנאי הסחר אל מול ארה"ב ועוד, מפחיתים מהלחץ על הליש"ט ומותירים לליש"ט פוטנציאל התאוששות במיוחד אל מול האירו ומפנים את תשומת הלב לסוגיות פנים אירופאיות", כתבו בפריקו.

להערכתם, "הליש"ט צפויה להתחזק במקרה של העלאת ריבית כצעד מקדים ללחצים אינפלציוניים. ליציאת בריטניה מחברותה באיחוד צפויה השפעה גורפת על הכלכלה האנגלית בכלל ועל סקטור השרותים האנגלי בפרט. להערכתנו, כפי שפירטנו בעבר בסביבת שער חליפין גבוה (1.41-1.45 דולר לליש"ט) צפויים להמשיך להתקבל הצעי ליש"ט מצד הגופים העסקיים והפיננסיים. חוסנו של האירו והציפייה להתחזקותו, תורמים רבות להתייצבות הליש"ט מעל לרמת 1.26 דולר לליש"ט ולהתאוששות בשערה. על רקע הריבית הגלובלית הנמוכה ואף השלילית, לעלייה בריבית הליש"ט תהא השפעה חיובית ומשמעותית על הביקוש לליש"ט. במבט לטווח ארוך חולשת ראשת הממשלה, משבר היציאה מהאיחוד ומעמד הקשר שבין אירלנד לבריטניה פוגעים בתנאי הסחר של בריטניה עם אירופה מותירים לליש"ט פוטנציאל החלשות הנבלם כעת בתחום הביקושים של 1.34-1.26 ליש"ט לדולר".