קו הרכבת המהירה שמאיים על הקואליציה האיטלקית

פרויקט התשתית שנועד לחבר בין איטליה לצרפת, וכולל מנהרה באורך 56 ק"מ מתחת להרי האלפים, גורם לפיצול בין שתי מפלגות השלטון שמייצגות ציבור בוחרים ואידאולוגיות מנוגדים לחלוטין

הפגנה בטורינו בעד פרויקט הרכבת. / צילום: רויטרס Massimo Pinca
הפגנה בטורינו בעד פרויקט הרכבת. / צילום: רויטרס Massimo Pinca

הקואליציה הפופוליסטית באיטליה עלתה לשלטון בשנה שעברה על גבי ההתמרמרות נגד הממסד הפוליטי ואי יכולתו לטפל בבעיות הרבות במדינה. הממשלה החדשה הבטיחה פעולה.

אבל כעת, מאבק על קו רכבת מהירה שיכלול מנהרה באורך 56 ק"מ מתחת להרי האלפים מאיים לשסע את הממשלה הצעירה בגלל עובדה לא נוחה: שתי מפלגות השלטון מייצגות ציבור בוחרים ואידאולוגיות מנוגדים לחלוטין.

תנועת חמשת הכוכבים החדשה מהשמאל, והליגה מהימין הקיצוני, ביססו את הברית שלהן על פשרה שלפיה הליגה קיבלה גיל פנסיה נמוך יותר לעובדים, ואילו תנועת חמשת הכוכבים קיבלה תוכנית רווחה של מיליארדי אירו לעניים ולמובטלים.

הנושאים שבמחלוקת מצטברים, כולל בנושאי ההגירה והחוק והסדר, אבל דווקא הרכבת החדשה שמחברת בין איטליה לצרפת, שידועה בראשי התיבות האיטלקיים TAV, חשפה את המחלוקות בצורה הברורה ביותר.

i25
 i25

15% מהפרויקט כבר הושלמו

15% מן המנהרה העיקרית של קו הרכבת כבר הושלמו, ומכונות הכרייה עובדות סביב השעון, עם התקדמות ממוצעת של 15 מטר ביום, לפי החברה הצרפתית-איטלקית שאחראית על העבודות.

תנועת חמשת הכוכבים מתנגדת לכל הפרויקט, ורבים מתומכיה באיטליה קוראים לעצירה מיידית של העבודות. הליגה רוצה להמשיך. לוח הזמנים של הבנייה מחייב פתרון של הוויכוח הזה בחודשים הקרובים.

הממשלה הקודמת התחייבה לכסות 35% מעלות המנהרה, 8.6 מיליארד אירו. האיחוד האירופי מממן עוד 40%, וצרפת התחייבה ל-25%. צרפת כבר החלה לבצע מודרניזציה של קו הרכבת שמוביל למנהרה בצד שלה, ואילו הצד האיטלקי טרם החל בכך.

תנועת חמשת הכוכבים נולדה מתנועת שמאל עממית שגינתה עבודות ציבוריות גדולות בנימוק שהן מובילות לשחיתות ומזיקות לסביבה. מאז שהיא נוסדה לפני כמעט עשור, התנועה הזו הפכה את עצירת קו הרכבת בין טורינו לליון למוקד המצע הפוליטי שלה, שאינו מאפשר פשרה בנושא.

הליגה, לעומת זאת, נהנית מתמיכה רחבה של יזמים בצפון העשיר של איטליה, שקוראים זה שנים למודרניזציה של התשתיות המתיישנות במדינה. רבים מהעסקים הקטנים שתומכים בליגה תלויים בשוקי היצוא האירופיים, ולכן תומכים ברכבת שתקדם בהרבה את התחבורה ואת הובלת המטענים בין איטליה לצרפת.

מבחן קריטי לכוח האלקטורלי

תומכי TAV טוענים גם שהיא תסייע לסביבה על ידי הסטת תנועת מטענים ממשאיות אל הרכבת. הפרויקט נתמך על ידי 62% ממצביעי הליגה ורק 28% ממצביעי חמשת הכוכבים, לפי סקר דעת קהל אחרון. הפרויקט מפצל גם את החברה האיטלקית שמעבר לשתי המפלגות הללו.

אחד הצדדים יצטרך בקרוב לוותר, וזהו תרחיש כואב על רקע הבחירות לפרלמנט האירופי שיהיו במאי. שתי מפלגות הקואליציה רואות בבחירות הללו מבחן קריטי לכוחן האלקטורלי.

תחושת הדחיפות הזו באה לאחרונה לידי ביטוי בהפגנות של שני הצדדים ברחובות טורינו, העיר שמרוחקת 64 ק"מ מהגבול הצרפתי.

בשבוע שעבר, אנדראה בורלו נמנה עם עשרות אלפי מפגינים בטורינו, כשהוא אוחז בכרוז שקורא לממשלה להמשיך בבניית המנהרה. כשהוא עטוף בדגל האיחוד האירופי, הסטודנט בן ה-19 קרא לממשלה החדשה לנקוט פעולה. "העתיד אינו איטליה או צרפת וגרמניה. העתיד הוא אירופה, ואירופה זקוקה לתשתיות מודרניות שיחברו את הערים הראשיות שלה".

הפגנת התמיכה הזו ב-TAV, שנערכה בפיאצה בטורינו שמציעה נוף של ההרים שתחתם תחלוף המנהרה, באה בעקבות הפגנה גדולה של מתנגדי TAV בעיר בדצמבר.

תנועת חמשת הכוכבים טוענת שאיטליה צריכה תחילה לתקן את מערכות הכבישים וקווי הרכבת שלה לפני שתתחיל עבודות תשתית אחרות. הסכנות של תשתיות מתפוררות הודגמו היטב בשנה שעברה, כאשר גשר של כביש מהיר קרס בעיר גנואה, ו-43 בני אדם נספו באסון.

מבחינת מרקו דלי אנג'לי, חבר המועצה מטעם חמשת הכוכבים שנבחר השנה בעיר הצפונית קרמונה, הצורך לטפל בתשתית הקיימת הוא העליון. ב-2017 הבחין איכר מקומי בסדק בגשר כביש עמוס לאורך הנהר פו סמוך לקרמונה. הרשויות המקומיות סגרו את הגשר כדי למנוע אסון אפשרי ולבצע בו תיקונים.

בהתחשב בתקציב המתוח יתר על המידה של איטליה, "למה צריך לחשוב אפילו על השקעה של מיליארד אירו ב-TAV כשיש לנו כה הרבה בעיות תשתית קטנות יותר לטפל בהן", אומר דלי אנג'לי.

אם הקמת קו TAV תימשך, לואיג'י די מאיו, מנהיג תנועת חמשת הכוכבים וסגן ראש הממשלה, מסתכן בהתקוממות של בסיס הבוחרים שלו. התנועה הזו כבר נסוגה מהבטחות לחסום צינור גז טבעי במחוז פוליה בדרום המדינה, ומהתנגדות למנהרת רכבות חדשה בין מילאנו לעיר הנמל גנואה.

בשני המקרים, המפלגה הודיעה שדמי הביטול של הפרויקטים הללו יהיו גבוהים יותר מעלות ההשלמה שלהם, וההסבר הזה הכעיס רבים מתומכיה.

המנהיג התקיף של הליגה, מתאו סלביני, שמכהן גם הוא כסגן ראש ממשלה, מסתכן בזעם של בעלי עסקים קטנים אם הוא יוותר על פרויקט TAV. בסיס התומכים שלו לא רק רואה את המיזם הזה כחוליה חשובה בתשתית שמחברת את איטליה לשווקים האירופיים שלה, אלא גם כאיתות למשקיעים זרים שאיטליה פתוחה לעסקים.

איטלקי כמו מרצ'לו מונטנרו, רופא בן 61 שהשתתף בהפגנה בעד TAV בשבוע שעבר בטורינו יחד עם אשתו ובתם, סבור שהשלמת הפרויקט תראה שאיטליה נעה קדימה למרות הקשיים של צמיחה נמוכה ואבטלה גבוהה.

"עד שזה יסתיים אני אהיה כבר זקן, אבל אני כאן כי צריך להשלים את TAV בשביל הילדים שלי", הוא אמר.