האחים ששרדו את המפולת: "התרסקות שוק הקריפטו הייתה שיעור טוב להרבה שחקנים"

אחרי הטלטלה שעבר שוק הקריפטו ב-2018, מוצאת עצמה eToro בסיטואציה מאתגרת, לאחר שגייסה בשנה שעברה 100 מיליון דולר לפלטפורמת ההשקעות החברתיות שלה והקימה בורסת קריפטו בארה"ב • "הרבה לקוחות שבאו להשקיע בביטקוין, עברו לסחור במניות", מספרים האחים יוני ורונן אסיא, מייסדי החברה

האחים יוני (מימין) ורונן אסיא, מייסדי eToro / צילום: איל יצהר
האחים יוני (מימין) ורונן אסיא, מייסדי eToro / צילום: איל יצהר

"אנחנו כל הזמן רוצים לחפש משהו ייחודי במה שאנחנו עושים", אומר יוני אסיא, מנכ"ל eToro, כשאני פוגש אותו ואת אחיו רונן אסיא, מנהל המוצר של החברה, במשרדיהם שבמגדל צ'מפיון מוטורס בבני ברק. מה שמייחד את eToro, ללא ספק, מול חברות אחרות שמפעילות זירות מסחר בשוק ההון, הוא ההתמקדות שלה בשנים האחרונות בפעילות בשוק המטבעות הדיגיטליים.

"הרבה מהצמיחה של eToro בשנתיים האחרונות באה מהצמיחה המטאורית בעולם הקריפטו", אומר יוני. "ב-eToro התחלנו לסחור במטבעות קריפטו כבר ב-2013. זה נורא עניין אותנו באופן אישי כטכנולוגיה חדשה, והיינו מאוד מעורבים בקהילה שצמחה סביב הקריפטו, אבל ראינו שאת הלקוחות שלנו בעולם ב-2014-2016 הקריפטו לא כל כך עניין. רק 2% מהלקוחות שלנו אז סחרו במטבעות קריפטו.

"עד 2017 הלקוחות התעניינו במניות, סחורות ומדדים בשוקי ההון הרגילים. ב-2017 הוספנו את מטבע הקריפטו של את'ריום (את'ר, סימול ETH ), ואז בתוך חצי שנה הוא נתן קפיצה מכ-10 דולר לכ-400 דולר. לאחר מכן הוספנו את המטבעות ריפל (XRP ), סטלר (XLM ), ניאו (NEO ), דאש (Dash ) ועוד מטבעות קריפטו, עד שבסוף 2017 כבר 90% מהלקוחות שלנו סחרו בקריפטו. החברה צמחה במאות אחוזים ב-2017-2018. בשנה האחרונה ראינו המון לקוחות שהגיעו קודם כי הם התעניינו במטבעות דיגיטליים, וכיום הם כבר סוחרים בניירות ערך. הרבה אנשים באו לקנות ביטקוין, ונשארו כדי להשקיע במניית אפל".

במארס האחרון, כפי שפורסם ב"גלובס", השלימה eToro סבב גיוס של 100 מיליון דולר, שלדבריה, נועד לצורך המשך התרחבות לשווקים חדשים, מחקר ופיתוח בתחום הבלוקצ'יין ודיגיטציה של נכסיה. על פי הערכות בשוק, הגיוס, שאותו הובילה חברת ההחזקות הסינית China Minsheng Financial, שיקף לחברה הפרטית שווי של 800 מיליון דולר . eToro מעסיקה כיום 570 עובדים, מתוכם 350 בישראל.

"השוק בארה"ב צפוף, אבל עוד לא רווי"

כששואלים את האחים רונן (42) ויוני (37) אסיא אם החברה שלהם רווחית, הם משיבים בחיוב, אבל לא מפרטים יותר מכך. "אנחנו מהחברות הבודדות בעולם שפועלות תחת רגולציה פיננסית ומאפשרות למשקיעים לסחור גם במניות וגם במטבעות דיגיטליים, וגם מאפשרות למשתמשים להחזיק ולשלוח את מטבעות הקריפטו באמצעות ארנק דיגיטלי", אומר יוני.

eToro, שנוסדה על ידי האחים אסיא ב-2006 והקימה רשת חברתית למשקיעים, מפעילה כיום זירת מסחר בינלאומית עם 10 מיליון משתמשים רשומים ב-140 מדינות בעולם, שמבצעים דרכה השקעות בהיקף של מיליארדי דולרים. המטרה של החברה הייתה להפוך את המסחר הפיננסי נגיש לכל אחד, בכל מקום ולהפחית את התלות במוסדות פיננסיים מסורתיים.

עולם ההשקעות מעולם לא היה זר לאחים אסיא, ואפשר לומר שהם גדלו לתוכו. אביהם, דויד אסיא, מייסד חברת התוכנה מג'יק, הוא יזם ומשקיע הייטק ותיק ומוכר. מור אסיא, אשתו של יוני, היא מייסדת ומנכ"לית שותפה של iAngels, פלטפורמה להשקעות הון סיכון, יחד עם שותפתה, שלי הוד-מויאל.

איך הקמתם את eToro?

יוני: "כילדים כל הזמן היינו מדברים בבית על מניות, ועיתון 'גלובס' היה פרוס אצלנו על השולחן בארוחת הערב. התחלתי להשקיע בבורסה כבר בגיל 13. אבא לימד אותנו קצת על מניות לקראת הבר מצווה. אני נורא אהבתי את התחום הזה והתעניינתי בו, ותמיד סחרתי במניות מהבית. ב-2006, אחרי שרונן סיים את התואר השני שלו בעיצוב תעשייתי ברויאל קולג' אוף ארט בלונדון, הסתכלנו על אתרים פיננסיים בעולם כמו בלומברג, והוא אמר שהממשק נוראי וזה נראה כמו תחביב לרואי חשבון. ישבנו יחד ועשינו סיעור מוחות כדי לחשוב איך מתקנים את העולם הזה - ומכאן צמח הרעיון של eToro".

כיום, נוסף על מסחר במניות, במט"ח, בסחורות ובקרנות סל, הפלטפורמה של eToro מאפשרת גם השקעות במטבעות קריפטו וכוללת כלים של בינה מלאכותית, שמדרגים את תיקי ההשקעות וממליצים על אלה שנותנים את התשואה הגבוהה ביותר. באחרונה התרחבה פעילותה למדינות נוספות, ובהן אוסטרליה, תאילנד וארה"ב, שבה הקימה זירת מסחר ייעודית למטבעות דיגיטליים וגם ארנק דיגיטלי, המיועד לשימוש במטבעות אלה, תחת השם eToroX.

ב-eToro רואים בכניסה לפעילות בארה"ב מנוע צמיחה פוטנציאלי, ובעתיד בכוונתה להרחיב את הפלטפורמה שם גם למסחר במניות. לדברי יוני אסיא, השוק של בורסות הקריפטו בארה"ב "צפוף, אבל עוד לא רווי". מלבד בורסת הקריפטו הגדולה Coinbase, לדבריו, שאר הפלטפורמות האמריקאיות "עדיין לא מאפשרות חוויית לקוח פשוטה, שקופה ונוחה". נוסף על כך, אין כיום בארה"ב פלטפורמה שמשלבת בין מסחר קריפטו למסחר בניירות ערך. בהמשך מתכננת eToro להרחיב את פעילותה בעוד מדינות, כמו הונג קונג ודרום אפריקה.

העבודה מול סוחרים במדינות שונות מחייבת אתכם להחזיק חברה בכל מדינה?

יוני: "eToro הוא המותג המרכזי שלנו, שתחתיו פועלות החברות בכל המדינות שאנחנו פועלים בהן. יש לנו חברה אחת באירופה שמרכזת את הפעילות שלנו במדינות האיחוד האירופי. באנגליה יש לנו חברה שאחראית על הפעילות בבריטניה, ויש לנו חברות גם בדרום אפריקה ובארה"ב. נוסף על כך, הקמנו גם את eToroX, חברת הקריפטו שלנו. בשווקים שבהם יש רגולציה מותאמת לחברות פינטק, בדרך כלל נקים חברה, אבל יש מקומות אחרים שבהם הרגולציה מאפשרת לבורסות לעבוד מול חברה זרה".

ואיפה קשה לכם יותר לפעול מבחינה רגולטורית?

יוני: "בכל מקום הרגולציה דורשת מאיתנו הרבה עבודה. כיום בערך חמישית מהעובדים שלנו מתעסקים ברגולציה, אכיפה, ברמת הטכנולוגית או המשפטית. אנחנו רואים הרבה רגולטורים שמאוד רוצים פינטק. האתגר הוא שאנחנו צריכים להתאים את הפלטפורמה בהרבה מדינות לרגולציה המקומית. יש מדינות כמו ארה"ב, שבהן יקר יותר לפעול מבחינת הקמת התשתיות".

איך eToro עושה כסף? מה המודל העסקי שלכם?

יוני: "זה די פשוט: אנחנו חברת ברוקראז', שמציעה ללקוחות עלויות הרבה יותר נמוכות מבנקים או בתי השקעות. בשנה שעברה היה לנו ב-eToro מחזור מסחר של בערך טריליון דולר, והעובדה שיש לנו מחזורים משמעותיים מאוד בכל הנכסים, מאפשרת לנו בסופו של דבר להסתפק בעמלות נמוכות מהלקוחות. מעבר לכך, אנחנו פועלים כחברה אינטרנטית, פרוסים על הרבה מאוד מדינות, והפעילות שלנו לא דורשת תשתית מקומית רחבה או משרדים מפוארים. לכן, העלות שלנו פר לקוח יחסית נמוכה מאוד".

הייתה לכם מחשבה להפוך לחברה ציבורית?

רונן אסיא: "היו לנו דיונים על כך בעבר, אבל בשנים האחרונות אנחנו רואים דעיכה במספר ההנפקות של חברות בבורסות - כך שאולי ביום מן הימים זה יהיה רלוונטי, אבל כרגע, כמו שהשווקים נראים, זה עוד לא שם".

מי המתחרות העיקריות שלכם בשוק הברוקראז'?

רונן: "בכל מדינה יש מתחרות אחרות. ברוב המדינות השווקים דומים מאוד לשוק בישראל, שבו מי ששולט זה בעיקר הקרטל של הבנקים. בריטניה אולי יוצאת דופן בהיבט הזה. חסם הכניסה הכי גדול של שחקנים כמונו זה באמת להילחם בשחקנים המקומיים הוותיקים, ששולטים בשוק כבר 100 שנה ויש להם תשתיות מבוססות, למרות שיש להם מוצרים לא טובים ורמת תמחור לא אטרקטיבית. ככל שהמשקיעים מתחלפים בדור הצעיר יותר, אפשר לראות שינוי בשוק. אנשים מצפים כיום לקבל חוויה דיגיטלית ופחות נשענים על מה שמציע להם הבנק, כמו שאולי אבא או סבא שלהם עשו".

ובמה אתם שונים מזירות מסחר דיגיטליות אחרות בעולם, כמו Plus500 או Robinhood?

רונן: "הבידול העיקרי שלנו הוא שאנחנו מציעים רשת חברתית של משקיעים, עם אפשרות להעתיק השקעות של משתמשים אחרים אצלנו. זה מאוד מחזק את רמת האמון של המשתמשים בפלטפורמה, ולכן גם אפשר לראות אצלנו מגוון רחב של לקוחות ממקומות שונים בעולם ומשכבות סוציו-אקונומיות שונות. יתרון נוסף הוא שאנחנו מציעים השקעות בהרבה סוגי נכסים, כולל מטבעות דיגיטליים".

מאיפה מגיעים המשקיעים עם הכי הרבה עוקבים ב-eToro?

רונן: "זה ממש 'מגדל בבל', משקיעים מהמון מקומות - ממדינות המפרץ, אירופה, המזרח הרחוק, אוסטרליה וכמעט כל מקום בעולם - וגם משכבות גיל שונות. אתה יכול למצוא שם אלפי סוחרים עם ביצועים אטרקטיביים, שאפשר להעתיק את פורטפוליו ההשקעות שלהם, ואפשר לראות שזה כל הזמן משתנה. הצעירים בדרך כלל משקיעים במניות הטכנולוגיה או בטרנדים החמים בשוק, ולעומתם, לאלה שכבר יש להם 'שיער לבן' יש פורטפוליו עם אסטרטגיה מובנית יותר".

ומה לגבי השקעות במניות ישראליות?

רונן: "עד היום אנחנו פחות פעילים בישראל, אז גם לא הצענו ללקוחות ב-eToro מניות ישראליות. אנחנו אמנם מאפשרים לסחור ב-ADR (תעודות פיקדון אמריקאיות) של חברות דואליות, אבל אצלנו יש לזה פחות ביקוש. אם בעתיד נשיק פעילות בישראל, אז נציע כמובן גם מניות של חברות מישראל".

מהן המניות הפופולריות ביותר אצלכם?

רונן: "המניות שהן סביב עולמות הטכנולוגיה בדרך כלל מושכות יותר את קהל היעד של eToro, שהוא צעיר יחסית. בני דור ה -Y (ילידי שנות ה-80 וה-90) מעדיפים בדרך כלל להשקיע במותגים פופולריים שהם מכירים. אפשר לראות, למשל, אנשים שמשקיעים במניות אפל או אמזון, כי הם אוהבים את המוצרים של החברות האלה. לעומת זאת, אם תסתכל על דור קודם, נניח הדור של אבא שלי, הם בדרך כלל לא חשבו להשקיע בחברה בגלל שהם אהבו אותה או את המותג שלה, אלא הסתכלו על המניות בניתוח קר. מעניין לראות איך התפיסה הזאת השתנתה".

איך השפיעה עליכם הנפילה של שוק הקריפטו בשנה האחרונה?

יוני: "אין ספק שב-2018 הייתה נפילה של שוק הקריפטו, ורוב הפעילים בו לא ממש שמו לב לנפילה הזאת עד למחצית השנייה של 2018. כולם היו שיכורים מהאפטר-פארטי של 2017, ולא הבחינו שצמחה פה במהירות בועה - שגם התפוצצה מהר מאוד. ובכל זאת, אם תסתכל על המספרים, השוק כיום עדיין גבוה משמעותית מהרמות של 2016. כתוצאה ממה שקרה בשנה שעברה, הרבה מאוד מהלקוחות שהגיעו ל-eToro כדי לסחור במטבעות דיגיטליים, עברו לסחור במניות. אלה אנשים שקנו אצלנו בהתחלה ביטקוין (BTC ) או את'ר (ETH), ובסוף מצאו את עצמם עם תיק מגוון יותר, כשהם משקיעים גם במניות".

שוק הקריפטו לא מסוכן מדי לדעתכם?

רונן: "ההתרסקות של השוק היא שיעור טוב מאוד בענווה להרבה שחקנים ופעילים בשוק. אני מרגיש טוב מבחינה זאת שאנחנו מציעים ב-eToro 'סופרמרקט' של נכסים פיננסיים, ולא רק מטבעות דיגיטליים. אבל אין ספק שראינו זחיחות של הרבה מאוד אנשים וחברות בתחום. לדעתי, מה שקרה בחודשים האחרונים יגרום לכך שהשוק יגיע לבשלות ולבגרות בצורה טובה הרבה יותר בסיבוב הבא שיגיע, גם מבחינת תשתית רגולטורית וגם מבחינת מחשבה על לקוחות הקצה, שבסופו של דבר סוחרים בנכסים האלה, וגם במובן של הפרדה בין הטכנולוגיה לבין ההשקעות הספוקלטיביות. בכל ההייפ האחרון שהיה, הדברים האלה התערבבו, ויש הרבה חברות בלוקצ'יין שעכשיו נכוות מזה שלא בצדק. היו הרבה אופורטוניסטים, שהשוק הזה עכשיו ניער אותם. בסוף זה יעשה סדר".

לדברי יוני, "התפיסה שלנו ב-eToro היא שמצד אחד אנחנו מסתכלים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין כעל חדשנות משבשת לשוקי ההון בעולם, שתיצור תשתית פיננסית גלובלית חדשה - ויכול להיות שזה ייקח עוד שנה, 5 שנים או 10 שנים; ומצד שני, אנחנו רוצים לאפשר ללקוחות לגוון את ההשקעות בכל העולם הפיננסי הקיים, בין אם זה קרנות סל (ETF), מניות, אג"ח או סחורות.

"אנחנו בתוך עולם הקריפטו לעתיד הרחוק, אבל מבחינתנו מטבעות קריפטו זה רק סוג אחד של נכסים פיננסיים, וזה באמת סוג מעניין מאוד, אבל יש סוגי נכסים נוספים. גם כשהלקוחות שלנו איבדו עניין בקריפטו, עדיין יכולנו להציע להם מניות ונכסים פיננסיים אחרים. בזמן שיש שוק דובי בקריפטו והרבה חברות בתחום מחפשות את עצמן, יש לנו בית השקעות דיגיטלי שמסוגל להציע את כל סוגי ההשקעות - וזה מייצב אותנו".

עם זאת, מוסיף יוני, "היית מצפה שאנשים לא ימכרו כמעט מטבעות קריפטו אחרי הנפילה של השוק. אבל למעשה, במונחים של יחידות מטבע, היקף המסחר בקריפטו ב-eToro לא ירד ב-2018 בהשוואה ל-2017, ובמטבעות מסוימים ההיקף אפילו עלה. כלומר, אנשים המשיכו להחזיק במטבעות הדיגיטליים גם במהלך 'החורף' של שוק הקריפטו".

הפלטפורמה של eToro מציעה לסוחרים לעקוב אחרי משקיעים בעולם. עד כמה המסחר האלגוריתמי דומיננטי אצלכם?

יוני: "גם בפלטפורמה של eToro יש הרבה מאוד אלגוריתמים, שבסופו של דבר בוחרים את ההשקעה עבור המשקיעים אצלנו. מעבר לכך, יש לנו גם צוות בינה מלאכותית (AI), שהכלים שהוא פיתח עוקבים אחרי כל ההשקעות של כלל הלקוחות שלנו. בכל פעם שמשקיע מעתיק השקעה ממשקיע אחר, בעצם יש פה מכונה שמעתיקה את ההשקעה עבורך, כך שזה בעצם מסחר אוטומטי. כשאתה מעתיק, למשל, פורטפוליו מסוים ב -eToro, שעוקב אחרי 10 משקיעים, זה למעשה מכונה שמשתמשת בבינה מלאכותית ומעתיקה עבורך השקעות. אז יש אצלנו למידה ממוכנת, שמבוססת על החלטות השקעה של אנשים. מה שייחודי אצלנו הוא שיש לנו מגוון רחב של משקיעים מכל כך הרבה מדינות, שבעצם שמים את הידע שלהם בתוך eToro".

חברת eToro איטורו / צילום: איל יצהר
 חברת eToro איטורו / צילום: איל יצהר

"אנחנו רוצים לוודא שלא יעבירו חוקים שיהרגו את תעשיית הבלוקצ'יין"

יוני אסיא, מנכ"ל eToro, הוא גם חבר בפורום הבלוקצ'יין הישראלי ובאיגוד הביטקוין הישראלי, והיה שותף להקמתם. "האיגוד מתמקד יותר באזרח הישראלי, ואילו הפורום בחברות הישראליות", הוא אומר.

לדבריו, כיום הוא מעורב בהקמה של פורומים של חברות בלוקצ'יין גם בארה"ב וגם בבריטניה. "בכל מקום אנחנו רואים שהמדינה על מוסדותיה צריכה שיעזרו לה להבין את הטכנולוגיה הזאת ולהסיר את החסמים על הפעילות בתחום", הוא אומר.

"המדינה צריכה להבין שיש פה הזדמנות שאסור לה לפספס. בישראל יש כבר כ-2,000 איש שעוסקים בתחום, וזאת כבר תעשייה משמעותית, אבל יש לה בעיות ייחודיות. למשל, כיום קשה מאוד לחברות ישראליות חדשות, שפועלות בתחום, לפתוח חשבון בנק. אנחנו עדיין רואים אצל הרגולטורים חששות, שנובעים בעיקר מרצון להגן על האזרחים ולהימנע מסיכונים סיסטמטיים בתחום. אנחנו רוצים לוודא, בין השאר, שלא יעבירו חוקים שיהרגו את התעשייה הזאת".

מור אסיא, אשתו של יוני, מנהלת פלטפורמה להשקעות הון סיכון בשם iAngels שאותה הקימה יחד עם שותפתה, שלי הוד-מויאל. בראיון למגזין "ליידי גלובס" לפני שנה סיפרה מור אסיא, בין השאר: "יוני ואני התחלנו לקנות ביטקוין כשהוא עוד היה שווה פחות מדולר, והמלצנו גם לחברים להשקיע בביטקוין".

באיזה סטארט-אפים אתה משקיע?

"את ההשקעה בסטארט-אפים אני עושה דרך iAngels. גם eToro השקיעה בכמה חברות בתחום הבלוקצ'יין. למשל, בחברה Blox, שעשתה גם ICO ופיתחה פלטפורמה לניטור וניהול השקעות על בלוקצ'יינים שונים.

"נוסף על כך, עשינו סוג של ספין-אוף והשקענו בחברת Colu, שהוקמה על ידי אנשי eToro לשעבר (עמוס מאירי, מארק סמרגון ודודו רינג). המייסדים של Colu התחילו יחד איתנו ב -eToro לפתח את פלטפורמת ה -Colored Coins (תוכנה שמאפשרת רישום נכסים דיגיטליים על גבי הבלוקצ'יין של ביטקוין), ואנחנו עד היום מעורבים בקולו וגם יושבים בדירקטוריון שלהם".

"ברמה האישית, אני חושב שתחום הבלוקצ'יין מאוד מעניין ושאנחנו רק בהתחלה של התפתחות הטכנולוגיה - שבסופו של דבר, תאפשר להגשים את החזון שלנו, של פתיחת השווקים הפיננסיים לכולם. אחת הבעיות המרכזיות של שוקי ההון היא שהתשתיות שלהם מקומיות, ואז אנחנו צריכים להישען על בנקים או בתי השקעות כדי להיכנס לשוק. כתוצאה מהבלוקצ'יין, תיווצר בשוקי ההון תשתית דיגיטלית יותר וגלובלית יותר".

eTORO : תעודת זהות
 eTORO : תעודת זהות