יאיר לפיד מאשים. אבל האם תקציב הרשות לחדשנות באמת קוצץ?

שר האוצר לשעבר לפיד האשים את הממשלה היוצאת בקיצוץ כולל של יותר ממיליארד שקל מתקציב הרשות הלאומית לחדשנות • ואולם מתברר כי לא רק שהתקציב לא ספג קיצוצים, הוא אף גדל ב-6% • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

"הממשלה הזאת כל שנה הורידה עוד 300 מיליון שקל מתקציב הרשות הלאומית לחדשנות, יחד זה יותר ממיליארד". את הדברים הללו אמר חבר הכנסת יאיר לפיד, במסגרת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שנערכה בדצמבר האחרון. אלא שבדיקת המספרים מגלה סיפור אחר לחלוטין.

בתקציב 2014, האחרון בממשלה בה לפיד היה שר האוצר, אישרה הממשלה להעביר לרשות החדשנות כ-1.3 מיליארד שקל, שאליהם היו צפויים להצטרף 450 מיליון שקלים כהוצאה מותנית בהכנסה. בשלוש מהשנים שעברו מאז, נערכו קיצוצים קטנים יחסית בתקציב, בשיעור שנע בין 2% ל-4%. התקציב שהעבירה המדינה בפועל לרשות לחדשנות ב-2014 היה 1.37 מיליארד שקל, ואילו ב-2017 הועברו בפועל 1.45 מיליארד שקל - גידול של כ-6%.

עם זאת, בדצמבר 2018 הלין מנכ"ל הרשות לחדשנות אהרון אהרון על כך שתקציבי הרשות, שצריכים היו לגדול לאורך השנים, נמצאים בקיפאון, למעט העלאות ברמת המיקרו.

בשורה התחתונה: אמירתו אינה נכונה. תקציב רשות החדשנות לא ספג תחת הממשלה הנוכחית קיצוץ גדול חד פעמי או קיצוץ נשנה, ההפך. בארבע השנים האחרונות גדל התקציב המועבר על ידי הממשלה לרשות לחדשנות בכ-6%. תקציב המענקים, המרכיב העיקרי בתקציב הרשות, נותר דומה לתקציב המענקים בתקופתו של לפיד במשרד האוצר.

פורסם במקור ב-19.12.2018