הרגולציה האמריקאית שפכה מים קרים על גיוסי ה-ICO בסוף 2018

הגיוסים באמצעות הנפקות ראשוניות של מטבעות דיגיטליים הסתכמו בשנה שעברה ב-12.3 מיליארד דולר, וכמעט חצי מהסכום הגיע מהנפקות המטבעות של טלגרם ושל EOS במחצית הראשונה של השנה • בדצמבר האחרון גיוסי ה-ICO הסתכמו ב-75 מיליון דולר בלבד, לפי נתוני חברת המחקר TokenData

טלגרם / צילום: רויטרס
טלגרם / צילום: רויטרס

הידוק הפיקוח הרגולטורי על גיוסי ICO (הנפקות ראשוניות שלמטבעות דיגיטליים) במחצית השנייה של 2018, לצד הנפילה במחיר הביטקוין ובשוויים של רוב המטבעות בשוק הקריפטו, הובילו לצמצום משמעותי בהיקף גיוסי ההון שנעשו בשיטה הזאת על ידי סטארט-אפים בתחום הבלוקצ'יין.

אתר Diar, הסוקר את תחום המטבעות הדיגיטליים, פרסם השבוע נתונים של חברת המחקר TokenData, שלפיהם בדצמבר 2018 הסתכמו גיוסי ה-ICO (הנפקות ראשוניות של מטבעות דיגיטליים) בעולם ב-75 מיליון דולר - עלייה של 15% בהשוואה לסכום הגיוסים בנובמבר. נובמבר היה החודש החלש ביותר בגיוסי ה-ICO בשנה שעברה, שבו גויסו רק 65 מיליון דולר.

בסיכום שנתי, הממוצע החודשי של גיוסי ICO בשנה שעברה היה 1.2 מיליארד דולר. לפי הדיווח, בשנת 2018 הסתכמו גיוסי ה-ICO בעולם בסכום כולל של 12.33 מיליארד דולר - גידול של כמעט 8 מיליארד דולר בהשוואה לשנת 2017. ואולם, כמעט מחצית מהסכום שגויס בשנה שעברה הגיע משתי הנפקות בלבד: ה-ICO של טלגרם, שהשלימה במארס גיוס של 1.7 מיליארד דולר; וה-ICO של EOS, שהשלים ביוני גיוס של 4.2 מיליארד דולר.

כפי שפרסמנו ב"גלובס" לפני כחודשיים, בסוף נובמבר חייבה רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) שתי חברות אמריקאיות, CarrierEQ (המוכרת בשם Airfox) ו-Paragon, לרשום את הנפקות המטבעות הדיגיטליים שלהן כהנפקות של ניירות ערך. היתה זו הפעם הראשונה שבה ה-SEC נקטה פעולה כזו מול חברות בלי שהגישה נגדן כל תביעה על הונאת המשקיעים. על פי ההסדר שהתקבל בין החברות לרשות, הן נדרשו להחזיר כספים למשקיעים בהנפקות, לשלם קנסות של 250 אלף דולר ולהגיש לרשות דוחות תקופתיים למשך השנה הקרובה לפחות.

הביטקוין נסחר היום (א') במחיר ממוצע של 3,570 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap, אחרי ירידה של 6% מתחילת 2019. בשנה שעברה צנח מחירו של המטבע הדיגיטלי המוביל ב-73%.