20 אלף רחפנים נכנסים לפיקוח: האם למדינה יש בכלל כלים לאכוף את התקנות החדשות?

התקנות החדשות להפעלת רחפנים קובעות דרישות מחמירות על המפעילים ובעלי הרחפנים: מתשלומי אגרות, דרך גיל מינימלי למפעיל ועד איסור להטיס תחת השפעת אלכוהול

רחפנים / צילום: שאטרסטוק
רחפנים / צילום: שאטרסטוק

הרגולציה על הפעלת רחפנים בישראל יוצאת לדרך: רשות התעופה האזרחית (רת"א) פרסמה בימים האחרונים להערות הציבור טיוטה של תקנות חדשות, שאמורות "לעשות סדר" בכל הקשור להפעלת רחפנים תוך שימת דגש על סוגיית הבטיחות.

חלק מהתקנות מעלות סימני שאלה גדולים בהקשר של אכיפה - למשל, תקנה לפיה תיבחן רמת האלכוהול של מפעיל הרחפן.

התקנות החדשות כוללות פרוצדורות מתחום הרישום: כל רחפן שמשקלו מעל 250 גרם ומשקלו המרבי מעל 25 קילו יידרש להיות רשום במערכת ייעודית שתוקם ברשות התעופה האזרחית, וכך יירשמו גם פרטיו של בעליו של הרחפן. הרישום ייעשה באופן מקוון, ואחת ההתניות לביצועו היא גם מבחן תיאורטי שבעליו ומפעיליו של הרחפן יידרשו לעבור. גם מבחן זה יעשה ברשת, ובו יידרשו המפעילים והבעלים של הרחפנים לגלות ידע ובקיאות בתקנות, כמו אתרים שבהם אסור להטיס רחפנים; גובה טיסה מרבי של רחפן; שעות הפעילות שמותרות לשימוש בכלים אלה ועוד.

על-פי התקנות החדשות, הגיל המינימלי לביצוע רישום בעלות על רחפן הוא 16, אם כי לפי התקנות ילד בן 12 כבר יוכל להפעיל את הרחפן - בתנאי שיעשה זאת תוך השגחה של מבוגר. הרישום של כל רחפן יהיה כרוך בתשלום אגרה של 30 שקל. הכלי עצמו, כך קובעות התקנות, יישא סימני זיהוי שכוללים את סוג הכלי ואת פרטיו של בעליו.

עוד קובעות התקנות שהופצו להערות הציבור כי כל רישום של רחפן יהיה לתקופה של שלוש שנים - וזאת בהלימה לאורך החיים הממוצע של כלים אלה. וכאמור, התקנות אוסרות הפעלת של רחפן בידי מפעיל שנמצא תחת השפעת אלכוהול או כזה ששתה משקה אלכוהולי 8 שעות טרם הפעלת הרחפן. 

התקנות החדשות - מי יוכל להטיס רחפן בישראל
 התקנות החדשות - מי יוכל להטיס רחפן בישראל

אין, אסור, "סכנה לשלום הציבור"

ברשות התעופה האזרחית שקדו על גיבוש התקנות במשך תקופה ארוכה, והן מתבססות על התקינה שנקבעה בנושא זה בארה"ב. אלא שבשונה מהתקנות שהוחלו בשוק האמריקאי בנושא, בארץ הוחלט להתיר לחברות מסחריות להפעיל רחפנים בשעות הלילה. הסיבה לכך היא שבעוד שחברות מסודרות שפועלות בנושא זה על פי הוראות רת"א מנועות מאספקת שירותי הפעלה של רחפנים בשעות החשיכה - "מאכערים" סיפקו שירותים אלה בין כך ובין כך בשעות החשיכה, תוך עבירה על ההוראות.

התקנות החדשות שהופצו לציבור כוללות הנחיות כלליות שלפיהן על מפעילו של רחפן לוודא שכל מערכותיו של הכלי תקינות, באופן שמבטיח את הפעלתו הבטוחה עד להנחתתו על הקרקע; שאינו מטיס את הכלי במרחק שקטן מ-250 מטרים מתשתית כמו כביש, מבנה, שכונה או מקום ששוהים בו אנשים; שבכל מקרה, הפעלת רחפנים מעל בני אדם אסורה; אין להטיס רחפן בגובה שעולה על 50 מטר ועוד.

על פי הערכה של גורמים ברשות התעופה האזרחית, בישראל מעל 20 אלף רחפנים, רובם למטרת ספורט ופנאי, שמפעיליהם לא עברו הסמכות או תהליכי הכשרה מתאימים. הערכה זו מבוססת על רישומי יבוא של רחפנים מהשנים האחרונות. "התקנות הקודמות שחלו בנושאים דומים גובשו בתחילת שנות ה-80 וגובשו בהתייחס להפעלת טיסני רדיו, אלא שבשנים האחרונות התחום השתנה לחלוטין", אמר גורם ברשות בשיחה עם "גלובס". "ברוב המקרים הרחפנים שנמצאים בשוק הם רחפנים סיניים, ואם חלילה מנוע של אחד מהם שבק, הרחפן צונח אל הקרקע כמו שק תפוחי אדמה, כי אין לכלים האלה שום יכולת של דאייה ובאופן שמהווה סכנה לשלום הציבור".

בדברי ההסבר לתקנות המוצעות נכתב בין השאר כי "הגישה החופשית של כל אדם לכטב"מים קטנים, בשל מחיר נמוך, זמינות בכל חנות, היעדר צורך בתשתיות הפעלה מיוחדות , קלות הפעלתם - הדגישו את אי ההתאמה של האסדרה המסורתית בעיקר בכל הקשור לרישוי האישי של המטיסים".

מי שיעבור על התקנות המוצעות יהיה חשוף לסנקציות ויידרש בתשלום קנס כבד שטרם נקבע. על פי הערכות של גורמים שמעורבים בגיבוש התקנות, מדובר בקנסות בגובה של אלפי שקלים - באופן שירתיע את מפעילי הרחפנים מפני הפעלתם באזורים עירוניים, מעל כבישים או בקרבת שדות תעופה ומתקנים אסטרטגיים רגישים. "הרעיון הוא שהקנסות יהיו כבדים ומשמעותיים, כדי שביצוע העבירה במצב הזה לא ישתלם", אמר גורם ברשות.

"כמות הרגולטורים בלתי נגמרת"

כשברקע רשות התעופה האזרחית מקדמת רגולציה חדשה על רחפנים וכלי טייס בלתי מאוישים קטנים, חברות אזרחיות שמעורבות בתחומים אלה מנסות להתאגד בניסיון לשפר את הסביבה הרגולטורית שבה הן פועלות.

בימים האחרונים התקיים במשרד עו"ד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' בתל אביב כנס ייסוד של האיגוד הישראלי לכלי טייס בלתי מאוישים, שמורכב מעשרות חברות אזרחיות שפועלות בענף זה. את האיגוד ייסדו יוצא חיל האוויר, תא"ל (במיל') עדן אטיאס, ואנשי העסקים ניר קלינר ואלון אונגר.

תהליכי ההקמה של האיגוד החדש נמצאים בעיצומם בימים אלה, ולדברי עו"ד יובל ששון שמלווה את מייסדיו "כמות הרגולטורים מסביב לנושאים הקשורים לכלי טייס בלתי-מאוישים היא בלתי נגמרת. יש שתי מגמות סותרות מסביב לפעילות הרגולטורים, וזאת בעיצומה של מהפכה גלובלית בנושא זה, כמו רגולציה מיושנת שלא תואמת את המציאות. בעוד שבמצבים אחרים יש תת רגולציה - ואלו מחייבים פיקוח ואסדרה".

בשיחה עם "גלובס" התייחס עו"ד ששון לנהלים החדשים שגיבשה רשות התעופה האזרחית, ואמר כי "התקנות האלה הן לא פחות מרעידת אדמה בתחום כלי הטייס הבלתי מאוישים, וניתן למעורבים בנושא רק כחודש כדי להגיב עליהן למען קידום הליך תקינה מהיר מאוד. אני מקווה מאוד שהמניע לבהילות הזאת הוא לא הרצון לענות בדרך זו על דוחות מעקב מצד מבקר המדינה".

עו"ד ששון הוסיף כי "אני סמוך ובטוח שהקמת האיגוד החדש שיעסוק בנושאים אלה תאפשר קיום של שיח מועיל בין שחקנים בשוק לבין הרגולטור, ואני בטוח שאחרי שנביע את דעתנו המלאה בנושאים אלה - התקנות ייראו אחרת".