אריסון ממשיכה לחסל את פעילותה העסקית: מכרה את חברת מיה ב-260 מיליון דולר

מיה המתמחה בייעול מערכות מים אורבניות ופתרונות מתקדמים לתאגידי מים עירוניים בעולם נמכרה לקרן ההשקעות הבינלאומית ברידג'פוינט • בתוך פחות משנה מימשה אריסון החזקות ביותר מ-3.5 מיליארד שקל

שרי אריסון / צילום: עינת לברון
שרי אריסון / צילום: עינת לברון

המיליארדרית שרי אריסון עשתה צעד נוסף בחיסול פעילותה העסקית. לאחר שסיכמה במהלך החודש שעבר על מכירתה של חברת תעשיות מלח לקרן ההשקעות פורטיסימו במחיר שנתפס כנמוך של כ-160 מיליון שקל, חתמה אריסון על הסכם למכירת חברת המים מיה לפי שווי של כ-260 מיליון דולר לידי קרן ההשקעות הבינלאומית ברידג'פוינט (Bridgepoint). מהדוברת של קבוצת אריסון נמסר כי מיה הוקמה בשנת 2008 בהשקעה של 100 מיליון דולר, כך שהעסקה הנוכחית מגלמת תשואה יפה של יותר מ-150% על ההשקעה בתוך עשר שנים.

מיה הרשומה בלוקסמבורג מתמחה בייעול מערכות מים אורבניות (בעיקר מניעת אובדן מים) ומעניקה פתרונות מתקדמים לתאגידי מים עירוניים בעולם. פעילותה של החברה ממוקדת בפורטוגל - מיה היא הבעלים של Indaqua, תאגיד מים המשרת שבעה תאגידים שונים באזור צפון-מערב פורטוגל. התאגיד מספק מים ליותר מ-600 אלף תושבים.

מכירת ההחזקות של שרי אריסון
 מכירת ההחזקות של שרי אריסון

מהלך המכירה של מיה משלים עבור אריסון מימושים בהיקף של יותר מ-3.5 מיליארד שקל בתוך פחות משנה והוא מגיע, כאמור, כשבועיים בלבד לאחר מכירת חברת מלח הארץ במחיר של 160 מיליון שקל בלבד - לעומת מחיר של 250-300 מיליון שקל שאריסון ציפתה לקבל. מלח הארץ, שהינה מונופול בתחום ייצור המלח בישראל, היא חברה בעלת פעילות תעשייתית יציבה, הון עצמי של כ-200 מיליון שקל, קרקע המיועדת לבניית עשרות יחידות דיור וכן יתרות מזומנים נכבדות בקופה.

מאידך, כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", פעילותה של מלח הארץ מתאפיינת ברווחיות נמוכה של 20-25 מיליון שקל (EBITDA) בשנה - והיא מוגבלת מבחינת יכולתה לצמוח. בנוסף, ישנו חוסר ודאות לגבי עתיד קרקעות החברה, בעיקר באילת, שם מקדמת העירייה תוכנית מתאר חדשה לשינוי ייעוד הקרקעות לבניית מגורים ומלונאות.

בהמשך: מכירת עוד נתחים מהפועלים

את המימושים הגדולים יותר של החזקותיה בארץ ביצעה אריסון בחברת שיכון ובינוי ובבנק הפועלים. ביוני 2018 השלימה אריסון את מכירת השליטה (כ-47%) בקבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב) לאיש העסקים נתי סיידוף תמורת כ-1.1 מיליארד שקל. העסקה נעשתה בהנחה משמעותית של 15% על מחיר השוק באותו זמן. מאז העסקה, אגב, ירדה מניית שו"ב בכ-10% על רקע הרעה מתמשכת בתוצאות העסקיות של החברה.

בנובמבר אשתקד, ולאחר שכבר הודיעה כי תמכור באמצעות הבורסה את מניות השליטה בבנק הפועלים, מכרה אריסון 4.3% ממניות הבנק לגופים מוסדיים בארץ ובעולם, תמורת כ-1.4 מיליארד שקל (במחיר של 25 שקל למניה, הנחה של 6% על המחיר בשוק), מה שהפך גם את הפועלים לבנק המנוהל ללא גרעין שליטה (לצד לאומי ודיסקונט).

לאחר המכירה נותרה אריסון עם החזקה של קרוב ל-16% ממניות בנק הפועלים (בשווי נוכחי של כ-5.2 מיליארד שקל). היא התחייבה כלפי הברוקרים שביצעו את המכירה שלא לממש נתחים נוספים מהחזקותיה במשך 90 יום ממועד השלמת העסקה. בכוונתה של אריסון להמשיך ולמכור נתחים נוספים מההחזקה בבנק בשנים הקרובות ובכך לצמצם למינימום את פעילותה העסקית בישראל לצד המשך פעילותה הפילנטרופית. 

שרי אריסון מסרה היום: "לאחר הרבה כתבות, שחלקן מדוייקות וחלקן לא - אני רוצה לשים דברים על דיוקם. קודם כל אני אוהבת את ישראל ונשארת בארץ. זה הבית שלי ושל משפחתי. לאורך השנים הובלתי בשליחות את העסקים שלי והטמענו חזונות כמו חירות פיננסית בבנק הפועלים, קיימות בשיכון ובינוי, חיות במלח הארץ ושפע במיה.

"במקביל, השקעתי בהשקעות שונות מתוך ראיה של השקעות למען החברה והסביבה. לאורך השנים האחרונות מכרתי את רוב מניותיי בקרניבל קרוז ונשארתי עם אחוזים בודדים שאינם מהווים חלק מקבוצת השליטה. השקעתי בעשרות חברות ברחבי העולם מתוך אותה אסטרטגיה של השקעות למען החברה והסביבה. השקעתי בתחומים הבאים: טכנולוגיות בחינוך, אנרגיות מתחדשות, תשתיות ירוקות, פתרונות בנושא אקלים ועוד.

"החלטתי למכור את החברות האופרטיביות בארץ ובעולם על-מנת להמשיך בשליחות שלי, יחד עם חזון אישי של עשייה הרמונית. עובדי המטה של קבוצת אריסון בישראל ובעולם ממשיכים לפעול במרץ בהשקעות ובפילנתרופיה. אנו מכוונים לעוד השקעות , בין היתר בתחומים: FOOD TECH, טכנולוגיות שנותנות מענה לצרכים בסיסיים אנושיים, בריאות בדגש על רפואה מונעת ועוד.
"בפילנתרופיה אנו ממשיכים בפעילות העניפה של הקרן המשפחתית על-שם תד אריסון - קרן פרטית מכספי המשפחה שתרמה עד היום למעלה מ-1.6 מיליארד שקל ללמעלה מ-1600 ארגונים וממשיכה בפעילותה ובתרומתה בתחומי חינוך, ספורט, תרבות, אמנות, בריאות, רווחה ומחקר. מהות החיים ממשיכה בפעילותה הכוללת את רדיו מהות החיים, אתר אינטרנט, מרכז המבקרים מהותי, הכולל סדנאות להעצמה אישית ולשלום פנימי.

"עמותת רוח טובה ממשיכה לחבר בין ארגונים שזקוקים למתנדבים לבין מתנדבים. רוח טובה ממשיכה להפעיל את יום המעשים הטובים בו צפויים להשתתף השנה למעלה מ-2 מיליון ישראלים ועוד מיליונים בלמעלה מ-100 מדינות בעולם. גודנט - מיזם אינטרנטי לעשיית טוב ממשיך להפיץ את הטוב ברשת ויוצרים שינוי ממשיכה לאפשר למאות תלמידים להיות יוזמים חברתיים ומעורבים בקהילה וכולננה הפועלים למען לכידות חברתית".

שרי הוסיפה ואמרה: "מעבר לכל ההשקעות והפילנתרופיה שאני ממשיכה להוביל בארץ ובעולם אני רוצה לקדם שיח חיובי, בונה, מגשר ומאחד בעם ואפעל למען שליחות זו - אהבת חינם".