בג"ץ שולח את האוצר לקיים הידברות עם סתיו שפיר וירון זליכה

זאת לצורך "שיפור הפיקוח הפרלמנטרי והגברת השקיפות בנתוני התקציב" • ההחלטה התקבלה במסגרת עתירה שהגישו שפיר וזליכה בבקשה לאפשר לחברי הכנסת גישה למערכת ניהול התקציב הממשלתית "מרכב"ה"

ח"כ סתיו שפיר / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ח"כ סתיו שפיר / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בג"ץ שולח את משרד האוצר לקיים הידברות עם חברת הכנסת סתיו שפיר והחשב הכללי באוצר לשעבר, פרופ' ירון זליכה, לצורך "שיפור הפיקוח הפרלמנטרי והגברת השקיפות בנתוני התקציב".

ההחלטה התקבלה היום (ב') על-ידי השופטים יצחק עמית, יעל וילנר ועופר גרוסקופף בעתירה שהגישו שפיר וזליכה בבקשה לאפשר לחברי הכנסת גישה למערכת ניהול התקציב הממשלתית "מרכב"ה". העתירה הוגשה לפני כשנה, ולאחרונה התקיים בה דיון בבג"ץ.

"על רקע ההידברות בין משרד האוצר לבין משרד המחקר והמידע של הכנסת, ובעקבות הדיון שנערך בפנינו - מתבקשים הצדדים והמשיבים בינם לבין עצמם לקיים הידברות ביניהם על-מנת לבחון את האפשרות להגיע להסכמות/נוהל/מזכר הבנות, לצורך שיפור הפיקוח הפרלמנטרי (על התקציב. ח',מ'). זאת, על-מנת להגביר את שקיפות נתוני התקציב הן ברמת התכנון והן ברמת הביצוע בפני ועדת הכספים או ועדה אחרת של הכנסת", פסקו השופטים.

שופטי בג"ץ הורו לצדדים להליך להגיש השלמות טיעון עד לתחילת אוגוסט 2019 בשאלה שהועלתה על-ידי השופטים בדיון - האם בפרלמנטים במדינות אחרות קיימת סמכות מעין זו שנתבקשה בעתירה.

יצוין כי במהלך הדיון בעתירה בשבוע שעבר, מתח בג"ץ ביקורת על כך שהאוצר לא מאפשר לחברי הכנסת לעיין במערכת "מרכב"ה" שבה מנוהלים כל תקציבי המדינה פרט לתקציבי הביטחון. באותו דיון אמר שופט העליון גרוסקופף לנציג האוצר כי "יצא המרצע מן השק, אתם חושבים שחברי כנסת רשאים אך ורק לקבלת מידע מתווך",‏ ושאל: "מה הנזק? מה העלות של זה שהכנסת תוכל להשתמש בכלי הזה? למה לא לאפשר לכנסת את היכולת לעיין בנתונים בעצמה?" (בג"ץ 9957/17).

ח"כ שפיר מסרה היום בתגובה: "אני מברכת על החלטה חשובה של בית המשפט העליון, שמבין היטב שלאזרחי ישראל יש זכות לדעת מה קורה בכספי המסים שלהם, ושחובתנו בכנסת להכיר את כל הנתונים כאשר אנו מצביעים על התקציב".

ח"כ שפיר הוסיפה כי "בשנים האחרונות חשפתי איך כספי ציבור גולגלו על-ידי פוליטיקאים לשחיתויות במיליארדי שקלים, וכיצד האוצר הסתיר מהכנסת רזרבות תקציביות של 20 מיליארד שקל. את הכסף הזה צריך ואפשר להפנות מיידית לבתי החולים הקורסים ולקשישים, ורק כשיהיה פיקוח צמוד ומלא על איך מתנהלת הקופה הציבורית, נוכל להגיע לשם. שקיפות היא התרופה היחידה נגד שחיתות - ואם לא היה לאוצר מה להסתיר, הם היו מצטרפים למאבק שלי כבר מזמן, ולא מתנגדים לו".

עו"ד חגי קלעי, שייצג את ח"כ שפיר בעתירה, מסר: "ניסיונות ההידברות למען הגברת השקיפות קודם להגשת העתירה, כמו גם אחריה, נותרו ללא מענה. ניתן לקוות שהאוצר יפעל לא רק בהתאם ללשון ההחלטה אלא גם בהתאם לרוחה, ויאפשר פיקוח אמיתי של הכנסת על תקציב המדינה. זהו האינטרס הציבורי המשותף לכל הצדדים, ויש לפעול להגשמתו".