המשקיע האגדי ג'ון בוגל - והשיטה שהגדילה את עושרם של מיליארדי חוסכים בעולם

ג'ון בוגל, שהלך לעולמו החודש, הצליח לשנות לנצח את עולם ההשקעות המודרני וליצור שיטת השקעה, שתורמת רבות לרווחה האישית של ציבור החוסכים

המשקיע האגדי ג'ון בוגל / צילום: רויטרס
המשקיע האגדי ג'ון בוגל / צילום: רויטרס

בטורים של מדור זה, "מדדים למתקדמים", התוכן ממוקד באופן טבעי במדדי ניירות ערך. לעתים נדירות יוצא לי להזכיר אדם זה או אחר במסגרת המדור. הסיבה לכך היא שעולם ההשקעות הפאסיביות הוא עולם של תהליכים ומספרים ולא עולם של "כוכבים", כמו מקבילו האקטיבי.

לא תמצאו בתעשיית המדדים פנומנים כמו וורן באפט או ביל גרוס, כי מדובר בעולם שונה לחלוטין מעולם ההשקעות המסורתיות. ובכל זאת, יש אדם אחד שמזוהה יותר מכל עם השקעות במדדים וכולנו חבים לו רבות על שיטת ההשקעות שהפיץ בעולם בארבעת העשורים האחרונים.

סביר להניח שג'ון בוגל, שהלך לעולמו החודש, הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר בהיסטוריה הפיננסית על העושר האישי של חלק ניכר מתושבי כדור הארץ כיום. בניגוד לענקי השקעות כדוגמת קנת' גריפין (מנהל קרן הגידור סיטאדל, שקנה לאחרונה את הפנטהאוז היקר באמריקה), אשר רובם משרתים שכבה מצומצמת מאוד של אוכלוסייה בעולם, בוגל התמקד ביצירת ערך לחוסך הפשוט, גב' כהן מחדרה אם תרצו.

הקרנות המחקות של בוגל יצרו ערך משמעותי
 הקרנות המחקות של בוגל יצרו ערך משמעותי

אם אתה לא יכול לנצח אותו, קנה אותו

בשנת 1972 הושקה בארה"ב קרן נאמנות חדשנית בשם Qualidex, אשר פותחה על מנת לעקוב אחר הדאו ג'ונס. מדד זה היה בעצמו מדד המניות הראשון בעולם אשר הגיח לעולם בסוף המאה ה-19 הודות לממציאיו צ'ארלס דאו ואדגר ג'ונס, מייסדי העיתון וול סטריט ג'ורנל, שבו פורסם בימיו הראשונים.

שנתיים מאוחר יותר ייסד בוגל את חברת ההשקעות ונגארד ולקח את הרעיון הפשוט של קרן עוקבת מדד לספרה אחרת לגמרי. ביום המסחר האחרון של שנת 1975, יצאה לדרך קרן נאמנות חדשה בשם First Index Investment Trust. הייתה זו הקרן המחקה הראשון במספר של ונגארד, אחת מבין רבות הצפויות להגיח לעולם בעשורים הבאים ולשנות לעד את מפת ההשקעות הגלובליות.

לימים ישונה שמה ל-Vanguard 500 Index Fund והיא תעקוב אחר 500 החברות הציבוריות בעלות שווי השוק הגבוה בארה"ב - מדד המוכר לכולנו בשם S&P 500. בחלוף השנים הקרן תצמח ותגדל בקצב מפלצתי עד לסך הנכסים הנוכחי שלה כיום, העומד על יותר מ-400 מיליארד דולר. למעשה, זה מכשיר ההשקעה עם היקף הנכסים הגבוה ביותר בעולם קרנות הנאמנות בארה"ב.

כיום, מוצרי מדד הם חלק בלתי נפרד מהנוף הפיננסי ומהווים מרכיב משמעותי בכל תעשיית קרנות נאמנות בעולם. אבל בזמנו בוגל היה מהפכן פיננסי ועוף מוזר ואף מוקצה בתחום. מומחים טענו כי אין בכלל מקום למוצר שמטרתו המרכזית והמוצהרת היא לנסות ולהשיג תשואות בינוניות. לתפיסתם, על משקיעים להתמקד בהשגת תשואה מקסימלית בתיקי ההשקעות ולא להסתפק בביצועי השוק הכללי.

אף על פי כן, בוגל התעקש והסביר לציבור המשקיעים בארה"ב כי במקום לנסות לנצח את המדד, במקרה שלו את S&P 500, ניסיון שמחקריו העידו כי הסיכויים לכך אינם גבוהים, עדיף לקנות את המדד כמות שהוא, כלומר להשקיע ב-500 החברות הגדולות שנסחרות בארה"ב בהתאם למשקלן היחסי במדד. באופן זה, טען בוגל כי מטרת המשקיע היא להתמקד בהפחתת עלויות השקעה ולא בניסיון להכות את השוק תוך תשלום דמי ניהול גבוהים למנהלי הקרנות.

יצירת ערך לכלל המשקיעים

מהלך משמעותי שביצע בוגל בזמן ביסוס ונגארד כאלטרנטיבה לעולם ניהול ההשקעות המסורתי היה שינוי מבנה הבעלות של החברה כך שהמשקיעים עצמם יהיו למעשה הבעלים שלה. באופן זה, דמי הניהול המשולמים על ידי מחזיקי הקרנות מגיעים אליהם בחזרה, אחרי כיסוי עלויות השקעה כדוגמת תפעול הקרנות, ניהול ההשקעות וכו'.

רק לסבר את האוזן עד כמה מהותית החלטה זו עבור המשקיע הפשוט - דמי הניהול הממוצעים בחברת המדדים ונגארד עמדו ב-2017 על 0.11% בלבד, לעומת ממוצע של 0.62% בתעשיית קרנות הנאמנות בארה"ב.

מבנה הבעלות הייחודי שיצר בוגל גרם לכך שאף על פי העובדה שפועלו הציף ערך אדיר עבור החברה שיסד וניהל, הוא עצמו הפך לאדם אמיד אך רחוק מאוד ממיליארדר בדומה ל"כוכבי השקעות" בתעשייה הפיננסית. למעשה, הערך העצום שיצר התחלק בחלוף השנים עם כלל המשקיעים.

החדשנות שהביא בוגל לעולם ההשקעות החלה לקרום עור וגידים במהלך שנות ה-80 ומאז החל הבום הגדול בעולם המדדים וטריליונים של דולרים החלו לזרום למכשירי השקעה שחרטו על דגלם את סמל ה"בינוניות", כלומר להסתפק בתשואת המדד שאחריו עקבו ולא מעבר לכך.

זאת המורשת שהותיר אחריו ג'ון (ג'ק) בוגל האגדי - כשיש מגוון רחב של פתרונות לבעיה מסוימת, לרוב מומלץ לבחור בפתרון הפשוט ביותר ליישום. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהגופים המצוינים לעיל נמנים על לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.