השקעה בשווייץ: אי של יציבות (יחסית) אירופית

המוניטין של שקט ויציבות המאפיינים את המדינה האלפינית ניכרים גם בשוק המניות, ובולטים על רקע האירועים הגלובליים והרעש הכלכלי והפוליטי ביבשת • השוק השווייצרי יכול להוות מקלט בטוח נוכח הסיכונים הכרוכים בסביבה של סוף מחזור כלכלי, והרמות הנוכחיות עשויות לייצג נקודת כניסה אטרקטיבית להשקעה

ציריך, שוויץ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ציריך, שוויץ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נתוני המאקרו באירופה בהידרדרות, הפוליטיקה מבולגנת וליבשת יש חשיפה גבוהה ליצוא - תוך כדי מלחמת סחר רותחת. האם במצב עניינים כזה כדאי להימנע מלהשקיע באירופה או אולי דווקא לבלות קצת זמן בשטח ניטרלי ביבשת - שווייץ.

שוקי המניות השווייצרים, ובמיוחד מדד המניות הגדולות SMI המוטה כלפי חברות שלא תלויות במחזור הכלכלי, משקפים איכויות נוספות שבהן נודעת המדינה: גישה הגנתית ואדישות יחסית להתפתחויות בפוליטיקה העולמית. המניות השווייצריות נעשו זולות משמעותית מאז תחילת 2018 למרות התייצבות בציפיות הרווח, כאשר מדד ה-SMI נסחר כעת במכפיל רווח עתידי של 14.3, המכפיל הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2013 (חוץ מבדצמבר שעבר). הרמות הנוכחיות עשויות לייצג נקודת כניסה אטרקטיבית להשקעה בשווייץ, שוק שיכול להוות מקלט בטוח נוכח הסיכונים הכרוכים בסביבה של סוף מחזור כלכלי.

מכשיר ההשקעה במניות הגדולות בשווייץ הוא תעודת iShares SMI ETF (סימול: CSSMI SW). מדד היחס של התעודה הוא SMI שווייץ, המחזיק את 20 המניות הגדולות ביותר במדינה. תעודת CSSMI SW הציגה בששת החודשים האחרונים ביצועי יתר של 5.3% על מדד Stoxx 600 האירופי, הפסד של 2.6% לעומת הפסד של 7.9%, בהתאמה. הגורמים להמלצה על המניות הגדולות בשווייץ הם: סביבה פוליטית יציבה ונטייה משמעותית לסקטורים דפנסיביים.

 MSCI Switzerland - תעודת זהות
  MSCI Switzerland - תעודת זהות

אקלים פוליטי יציב ושקט

האירועים הגלובליים האחרונים הדגישו את האקלים הפוליטי השקט של שווייץ ואת הסיכון הנמוך לכותרות מרעישות. לשכנים האירופיים יש ויכוחי תקציב רועשים (איטליה), חברי האיחוד האירופי עסוקים במשא ומתן על ההתנתקות (בריטניה), ובארצות הגדולות האחרות ביבשת מתמודדים עם חששות מקשיים בסחר הבינלאומי בעיקר מול ארה"ב וסין (גרמניה). שווייץ נמנעה מהמחלוקות שהובילו לפופוליזם במדינות השכנות, ומחוץ לגוש האירו, והיא בעלת שליטה טובה יותר על המטבע המקומי. נראה גם ששווייץ נהנית מהפוגה פוליטית אטרטקטיבית, לפחות בטווח הקרוב, אפיון הבולט על רקע הרעש הפוליטי באירופה ובאזורים נוספים.

המניות הדפנסיביות ביותר באירופה

המניות השווייצריות הן הדפנסיביות ביותר בכל אירופה מנקודת מבט סטטיסטית וסקטוריאלית. מנקודת מבט סטטיסטית, הניתוח שלנו באמצעות נתוני בלומברג מראה כי שווייץ מאופיינת בביתא (כלומר, רגישות לשינויים) של 0.94, נמוך משמעותית מאשר 1.19 בגרמניה, 1.11 בספרד, ו-1.07 בצרפת (מול מדד MSCI אירופה). נתונים סטטיסטיים אלה הם תוצאה ישירה של התפלגות הסקטורים במדינה: שווייץ עומדת במשקל יתר בשירותי הבריאות (37.8% לעומת 13.1% ל-Stoxx 600) ושל מוצרי צריכה (17.7% לעומת 12.9%), ונמוך משמעותית במשקל למגזרי צריכת מותרות (5.5% לעומת 9.0%) ותעשייה (8.4% לעומת 13.6%).

ענקיות פארמה, צריכה ופיננסים

תעודת הסל CSSMI SW מבוססת על מדד ה-SMI, המייצג מגוון רחב של החברות הגדולות ביותר בשווייץ. החזקות משמעותיות כוללות את ענקיות הפארמה Roche (מהווה 18.1% של התעודה) ונוברטיס (17.7%), חברת הצריכה הבסיסית נסטלה (17.6%), ובנק UBS (האחראי ל-6.1%). משקלים אלה בקרן הסל נותנים חשיפה יחסית גדולה לחברות יציבות ומבוססות. מצד התמחור, התעודה נסחרת כיום במכפיל רווח לשנת 2019 של 14.3x, פרמיה מול 12.8x של מדד ה-Stoxx 600. מדד ה-SMI צפוי לצמוח ברווח למניה בשנת 2019 בשיעור של 46%, יותר מה-21% בצפוי למדד ה-Stoxx 600.

iShares SMI ETF - תעודת זהות
 iShares SMI ETF - תעודת זהות

חשיפה לשווייץ: שתי תעודות לבחירה

משקיעים המעוניינים בהשקעה במניות שווייצריות יכולים לבחור בין שתי תעודות: iShares SMI ETF (סימול: CSSMI SW) של בלקרוק ו-iShares MSCI Switzerland ETF (סימול: EWL), גם היא של בלקרוק. ההבדלים העיקריים בין שתי התעודות הם מדד הייחוס והמטבע: המניות הנכללות ב-CSSMI SW נמנות על מדד ה- SMI בפרנק שווייצרי ו-EWL מחזיקה במניות המרכיבות את מדד ה-MSCI Switzerland בדולרים. השפעה של ההבדל במדדים היא שתעודת CSSMI נוטה יותר למניות גדולות ו-EWL נוטה יחסית יותר למניות בינוניות. מתחילת שנת 2018, הציגה CSSMI תשואה כוללת של 1.8%- מול 4.8%- ב-EWL. תעודת CSSMI SW גדולה יותר, היקף נכסיה המנוהלים הוא כ-2.04 מיליארד דולר לעומת 852 מיליון דולר ב-EWL. במונחי דמי ניהול, CSSMI SW היא מעט יותר זולה, 0.35% לעומת 0.50% ב-EWL. התעודות מחזיקות מספר שונה של מניות, CSSMI SW מחזיקה כיום ב-20 ו-EWL מחזיקה ב-45 מניות. תעודת CSSMI SW הושקה באוקטובר 1999 ו-EWL במרץ 1996. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.