ביקורת קולנוע: הסרט "המועדפת" עומד להפתיע כמה אנשים

"המועדפת" של הבמאי המבריק יורגוס לנתימוס לא דומה לשום סרט "בתי מלוכה", ולא במקרה הוא מועמד ל-10 פרסי אוסקר • ביקורת

מתוך "המועדפת" / צילום: באדיבות א.ד. מטלון ופורום פילם
מתוך "המועדפת" / צילום: באדיבות א.ד. מטלון ופורום פילם

"המועדפת" עומד להפתיע כמה אנשים. אם נספר לכם שאתם עומדים לצפות בדרמה היסטורית על תככי חצר המלוכה הבריטי במאה ה-18 בכיכובן של זוכות האוסקר אמה סטון ("לה לה לנד") ורייצ’ל ווייס ("הגנן המסור"), אתם ודאי תכינו את עצמכם למשהו בסגנון "הכתר" הנטפליקסי, או אולי "מרי מלכת הסקוטים" שמוקרן גם הוא כרגע בבתי הקולנוע. האמת, עם זאת, די רחוקה מזה. זאת מכיוון שהאיש מאחורי "המועדפת" הוא הבמאי יורגוס לנתימוס, ואם יש משהו שלמדנו מהקריירה הקצרה והמרשימה של הבחור בן ה-46, זה ששום דבר מהציפיות שלנו לא יתממש.

מדובר באחד היוצרים הכי קיצוניים, משונים, ובאותה נשימה גם מבריקים וחשובים שפועלים כיום. לנתימוס הוא האיש שהחזיר את הקולנוע היווני למרכז המפה עם "שן כלב" ב-2009, שהביא לו מועמדות מפתיעה לסרט הטוב ביותר בשפה זרה. לאחר מכן שב אל האוסקר כמועמד בפרס התסריט עם "הלובסטר", ובדיוק לפני שנה הוקרן בארץ סרטו השישי "להרוג אייל קדוש" שלמרבה הצער לא שהה זמן רב באולמות.

"המועדפת", שנחשף בפסטיבל ונציה, החזיר את לנתימוס לאוסקר, ובגדול - הסרט מוביל את רשימת המועמדים השנתית עם לא פחות מ-10 מועמדויות (בתיקו עם "רומא"). הסרט מתרכז בשלוש נשים. האחת היא מלכת אנגליה, אן (אוליביה קולמן), אישה חולה ואומללה שמנסה לנהל את המלחמה נגד צרפת ב-1708, קורבן לא רק של שיגיונותיה ובדידותה, אלא גם של אנשי החצר שמתמרנים אותה. השנייה היא הגברת מרלבורו (רייצ’ל ווייס), יד ימינה של המלכה שמאוד נהנית ממעמדה הרם ותומכת נלהבת במלחמה שבחוץ, שאותה מוביל בעלה המצביא. השלישית היא אביגיל (אמה סטון), אחייניתה של מרלבורו, שמשפחתה איבדה את נכסיה והיא מגיעה לארמון על מנת למצוא לעצמה עבודה הגונה לאחר חיים ברחוב. אביגיל מתחילה כמשרתת, אבל במהרה מוצאת הזדמנות להתקרב למלכה ובכך פוצחת במלחמה אכזרית בינה ובין הגברת מרלבורו, כזו שיהיו בה יותר בגידות וסכנות מאשר הקרב המתרחש במקביל מול צרפת.

אומנם בשונה משאר סרטיו, לנתימוס לא כתב את התסריט ל"המועדפת" (שעליו חתומים דבורה דיויס וטוני מקנמרה), אבל הדנ"א שלו נמצא בכל מקום, במיוחד גישתו חסרת הרחמים להתנהלות האנושית, כזו שמוגשת בפאר קולנועי של אשף. "המועדפת" הוא קודם כול יצירה מרהיבה. הסרט צולם בפילם שמצריך מסך ענק, ודבר גם לא נחסך מהתלבושות, העיצוב והסאונד. אבל זה לא הכול. בזכות הכתיבה המבריקה, לנתימוס מוציא הופעות שיא משלוש הנשים הנפלאות שלו, שמעניקות תפקידים מאוד שונים ממה שאנחנו רגילים לקבל מהן.

כל המרכיבים האלו הצטברו לכדי מעשייה מרתקת על נשים המנסות לשרוד בעולם שמעניק להן רק חסרונות ועל משחקי כוח שמאבדים שליטה, שבסופם קשה להבין מי ניצח ומי הפסיד. כך שעל אף שזהו כנראה סרטו הקל ביותר לעיכול של לנתימוס, מדובר בחוויה שלא תעזוב אתכם במהרה.