אראל מרגלית: "יש להעביר סמכויות הגנת הסייבר בזמן הבחירות לשב"כ"

ח"כ לשעבר ד"ר אראל מרגלית משמש יו"ר ומייסד קרן JVP וחבר לשעבר בוועדה החשאית לענייני סייבר • לדבריו, השאלה שחשוב לשאול לקראת הבחירות היא "בכמה נחישות פועלים כדי למנוע מצב כמו זה שבו 416 דפי פייסבוק מסנט פטרסבורג התערבו בבחירות האמריקאיות וקיבלו מיליארד תגובות? האם האחריות על כך צריכה להיות בידיים של מי שאמר שהערבים נעים בכמויות?"

אראל מרגלית בכנס סייברטק / צילום: גלעד קוולרציק
אראל מרגלית בכנס סייברטק / צילום: גלעד קוולרציק

"אנו יכולים לראות בכל אחת מהמדינות - ארה"ב, גרמניה, בריטניה וצרפת - דפוס שחוזר על עצמו, בו גוף בעל אינטרסים חיצוניים וזרים חובר למועמד או גוף עם אינטרסים מקומיים כדי לקדם שינויים פוליטיים וגיאופוליטיים", כך הזהיר אתמול ח"כ לשעבר ד"ר אראל מרגלית, בפתיחת כנס סייברטק 2019. לדבריו, "האזהרה של ראש השב"כ נדב ארגמן, היא תמרור אזהרה המחייב את ועדת הבחירות לבחון מחדש את סמכויות הגנת הסייבר בזמן בחירות בישראל ולהעבירן לאחריות שירותי הביטחון הכללי, הפועל לפי חוק". מרגלית הוא יו"ר ומייסד קרן JVP וחבר לשעבר בוועדה החשאית לענייני סייבר. מרגלית התייחס לדברי ראש השב"כ לפיהם קיימת סכנה של התערבות זרה בבחירות בישראל.

מרגלית טען שהגוף שאמור לפקח על הגנת הסייבר בתקופת הבחירות אמור להיות גוף מנוסה שפועל על פי חוק, זאת לעומת מערך הסייבר שפועל לאור החלטת ממשלה. תזכיר החוק שאמור להסדיר את פעילות המערך נמצא כיום בהליכי גיבוש במשרד המשפטים ולא ברור מתי הוא אמור להיות מוגש לוועדת שרים לחקיקה. לדברי מרגלית, "כל סמכויות הגישה למידע ואבטחת המידע הועברו מהשב"כ לרשות הסייבר, גוף צעיר ולא מנוסה, שכפוף רק לגורם אחד - לראש הממשלה. יש להעביר לאלתר את סמכויות הגנת הסייבר בזמן בחירות מרשות הסייבר שתחת שליטתו הבלעדית של נתניהו לשירות בטחון הכללי הפועל לפי חוק מוסדר."

דברי הביקורת של מרגלית מצטרפים לראיונות שפרסמנו ב"גלובס" לפיהם בכירים לשעבר בשב"כ ובמוסד מזהירים כי בדרגים המדיניים לא מבינים את חומרת האיום וכי קיים הכרח לנטילת אחריות בידי גורם בכיר אחד שירכז את כל המאמצים בתחום מניעת השפעה זרה על התודעה האזרחית בתקופת בחירות.

"השאלה", הדגיש מרגלית בשיחה עם "גלובס", "היא בכמה נחישות פועלים כדי למנוע דברים. בכמה נחישות פועלים כדי למנוע מצב שבו 416 דפי פייסבוק מסנט פטרסבורג שהתערבו בבחירות האמריקאיות וקיבלו מיליארד תגובות. השאלה היא מי היום מונע את הבוטים - אותם גורמים שיוצרים את הפייק ניוז - אותו אדם שאמר שהערבים נעים בכמויות?".

מערך הסייבר הוקם לפני כשנה ואיחד תחת גוף אחד את שני הגופים שפעלו בתחום מתחילת העשור - מטה הסייבר ורשות הסייבר. סמכויות מערך הסייבר הן בעיקר בתחום ההגנה על תשתיות חיוניות החל מתשתיות פיזיות, בתי חולים, תשתיות תקשורת ופיננסיות, כמו גם שורה של גופים נוספים שפעילותם קריטית לתפקודה התקין של המדינה. האחריות על הבחירות נתונה בידי ועדת הבחירות המרכזית שפועלת בתיאום עם המערך. ועדת הבחירות שכרה לאחרונה כיועץ את ראש רשות הסייבר לשעבר בוקי כרמלי. כאמור, למערך אין אחריות ישירה על הבחירות אך מוועדת הבחירות נמסר כי פעילות הוועדה "נעשית בהתייעצות ובשיתוף עם הגורמים המקצועיים הרלוונטיים בישראל, בהם מערך הסייבר הלאומי".

במהלך דבריו, הציג מרגלית דוגמאות להתערבות במערכות בחירות, בארה"ב, גרמניה, בריטניה וצרפת והציג מספר הצעות להתמודדות עם איומי הסייבר במערכות בחירות, בין היתר באמצעות שיתופי פעולה בינלאומיים עם ארה"ב ומדינות נוספות, במטרה "לייצר ברית בינלאומית מול איומי סייבר מדינתיים".