מלונות בראון בוחנת השתלטות על ישראייר בעסקת רכישה ממונפת

עפ"י המתווה המדובר, מלונות בראון תשלם לאי.די.בי 70 מיליון דולר במזומן תמורת מלוא הבעלות על ישראייר, כאשר 30 מיליון דולר מתוך סכום זה יגיעו מהלוואה שתיטול על עצמה ישראייר • מתווה כזה יחייב את אישור בנק לאומי ואת אישור דירקטוריון ישראייר

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

רשת מלונות הבוטיק בראון בוחנת אפשרות לרכוש את חברת התעופה ישראייר מידי קבוצת אי.די.בי בעסקת רכישה ממונפת, שאם תצא אל הפועל, תגדיל משמעותית את פרופיל הסיכון של ישראייר. על-פי המתווה המדובר, מלונות בראון תשלם לאי.די.בי סכום של 70 מיליון דולר במזומן תמורת מלוא הבעלות על ישראייר, כאשר 30 מיליון דולר מתוך סכום זה יגיעו מהלוואה שתיטול ישראייר עצמה.

מתווה כזה יחייב את אישורו של בנק לאומי, המממן העיקרי של ישראייר, וכן את אישורו של דירקטוריון ישראייר, שטרם דן בנושא. אישורים אלה טרם התקבלו, ולפי גורם המעורב במשא-ומתן, מדובר בקונסטרוקציה פיננסית שתסכן את קיומה של ישראייר.

הנהלת ישראייר לא צפויה לתמוך

כמו כן, על-פי הערכות בשוק, מלונות בראון מתכננת כי ההון העצמי שיושקע בעסקה יגיע למעשה מהנפקת אג"ח בהיקף של 50 מיליון דולר שתבצע החברה בחודש מאי, כך שלמעשה הרכישה כולה תמומן בחוב. כך שהצעתה של מלונות בראון, אם תצא אל הפועל, מייצרת מינוף גבוה ביותר לישראייר. מינוף גבוה הוא הגורם העיקרי לנפילת חברות תעופה בעולם בשנים האחרונות, ולכן הנהלת ישראייר עצמה אינה צפויה לתמוך במתווה המודבר.

ישראייר נמצאת בשנה האחרונה על המדף, לאחר שהעסקה למכירתה לחברת אל על לא זכתה לאישור הממונה על הגבלים עסקיים. בעקבות ביטול בעסקה שכרה אי.די.בי את שירותי הבנקאות להשקעות של גיזה-זינגר-אבן, לצורך מציאת רוכש אחר לישראייר. לפי הערכות בשוק, גיזה אמורה לקבל דמי תיווך של כ-3% מתמורת העסקה, כך שמדובר ביותר מ-2 מיליון דולר.

ל"גלובס" נודע כי עקב חיכוכים פנימיים בצמרת אי.די.בי, הנהלת הקבוצה מבקשת לקדם עסקה מכירה מהירה, ולכן היא גם מתלהבת מהצעת מלונות בראון, שמעניקה תמורה גבוהה ביחס להצעות אחרות שהתקבלו מקרן קדמה ומקבוצת אלקו, שנחשבות לחזקות יותר מבחינת הפרופיל הפיננסי.

ישראייר, בניהולו של אורי סירקיס, סיימה את הרבעון השלישי של 2018 עם רווח נקי של 15 מיליון דולר, המשקף צמיחה של 36% לעומת הרבעון המקביל ב-2017. הרבעון השלישי, שכולל את חודשי הקיץ יולי, אוגוסט וספטמבר, נחשב לחזק ביותר עבור חברות התעופה. ברבעון השלישי השנה צמח מחזור המכירות של ישראייר ב-12% והסתכם ב-144 מיליון דולר. בין השאר מציינת החברה כי נתח השוק שלה בקווים הפנים-ארציים צמח השנה בכ-20%.

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 הציגה ישראייר ירידה של כ-27% ברווח הנקי ל-8 מיליון דולר, וזאת עקב שחיקת מחירי המכירה. הכנסות החברה דווקא צמחו בינואר-ספטמבר 2018 בכ-10% והסתכמו ב-296 מיליון דולר.

רשת מלונות בראון נמצאת בבעלותם של ליאון אביגד, ניצן פרי וניר ויצמן, בנו של איל המלונאות מני ויצמן, הפועל בעיקר בגרמניה וככל הידוע מעורב בעסקי רשת המלונות, כמו גם בניסיון ההשתלטות על ישראייר.

הרשת, שלאחרונה נכשל ניסיון לצקת את פעילותה לתוך שלד בורסאי (הרודיום) רוכבת על גל הגאות בתחום מלונות הבוטיק בשנים האחרונות. הקבוצה שוכרת 14 נכסים בתל-אביב ובירושלים, בהם מופעלים כיום 6 מלונות בוטיק והשאר בשלבים שונים של הקמה. כמו כן מנהלת קבוצת לאופרד בית מלון בתל-אביב ובית מלון נוסף בקרואטיה.

הטייסים בעקבות הבונוס

אתמול (ג') נפגשו חברי ועד הטייסים של ישראייר עם מני ויצמן ואנשיו לפגישה ארוכה. בפגישה הוצג לטייסים מתווה העסקה, כשהם מצידם הציגו את דרישותיהם, ובראש ובראשונה שכל רוכש של החברה יקבל את התוכנית העסקית של ישראייר, שכוללת המשך פיתוח החברה ורכישת מטוסים. תוכנית זו גוזרת על ישראייר השקעות, ולכן הטייסים דורשים לא לפגוע בה, כלומר לא להפיל עליה הלוואות אחרות שיקשו על פעילותה. בנוסף דרשו הטייסים לא לפגוע בהסכם העבודה הקיבוצי שסוכם עימם לפני כשנה וחצי ושאמור להיחתם סופית בקרוב.

לדברי גורמים שנכחו בפגישה, לא דובר בה על בונוסים לטייסים, למרות שאלה מצפים לקבל תגמול מסוים במקרה של מכירת החברה. כאשר אלשטיין רכש את אי.די.בי לפני כ-5 שנים, שוויה של ישראייר היה אפסי, בעוד שכעת הוא עומד על כ-270 מיליון שקל לפי העסקה הנוכחית. כך שקיימת הבנה באי.די.בי שהן חברי ההנהלה והן הטייסים ראויים לבונוס במקרה של מכירה, כאשר עבור כלל הטייסים מדובר על כ-5% מתמורת המכירה שתשלום בידי המוכר.

מוועד טייסי ישראייר נמסר כי "טייסי ישראייר אינם יכולים להתייחס למשא-ומתן הנמצא בעיצומו. אנו מודים לאי.די.בי על ההכרה בתרומתנו ועל ההבנות שהושגו עד עתה, ובטוחים שנצליח להשלים את מהלך העברת השליטה ללא צעדים ארגוניים, שמשמעותם הפסד של עשרות מיליוני דולרים לכלל המעורבים".