הפסד לשגריר השוויצרי: ליד מעונו ברמת גן ייבנה בניין בן 12 קומות

השגריר התנגד לבנייה, שלדבריו תסכן את ביטחונו האישי, היות ומהבניין ברחוב מקדונלד ניתן יהיה להשקיף לחצר ביתו • הווילה שעל המגרש ברחוב מקדונלד 18 תיהרס, ובמקומה יוקם בניין בן 12 קומות ובו 45 דירות

רחוב מקדונלד 18 ברמת גן /צילום: איל יצהר
רחוב מקדונלד 18 ברמת גן /צילום: איל יצהר

נדחו מרבית ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית לבנות בניין מגורים בן 12 קומות בשכונת תל בנימין ברמת-גן, סמוך למעונו הרשמי של שגריר שווייץ בישראל שהיה בין המתנגדים לתוכנית הבנייה. המשמעות היא כי הווילה שעל המגרש (בית אוארבוך) ברחוב מקדונלד 18 תיהרס, ובמקומה יוקם בניין בן 12 קומות ובו 45 דירות.

על המגרש חלה תוכנית מאושרת המתירה להנפיק היתר בנייה כבר היום. התוכנית כוללת 2,700 מ"ר שטחים עיקריים למגורים, 285 מ"ר שטחי מסחר, בבניין בן 11 קומות ו-30 יחידות דיור (מרחוב ז'בוטינסקי שנמצא במיקום נמוך יותר מדובר בבניין בן 17 קומות). החברה היזמית - ב.ש אביב יזמות ובנייה בע"מ, הגישה בקשה לתוספת זכויות בנייה לתוכנית המאושרת, כך שהיא תכלול 12 קומות ו-45 יחידות דיור ושטחי מסחר ותעסוקה מוגדלים. התוספת המבוקשת כללה 1,000 מ"ר שטחים עיקריים למגורים ותוספת 15 יחידות דיור, תוספת 550 מ"ר שטחי מסחר, תוספת 650 מ"ר שטחי תעסוקה ותוספת 120 מ"ר עבור גן ילדים.

לאחר שבקשת היזמים אושרה בוועדה המקומית והופקדה להתנגדויות הציבור בוועדה המחוזית, הוגשה לה מספר התנגדויות בין היתר של שגרירות שווייץ, תושבי שכונת תל בנימין ומהנדסת עיריית רמת-גן. הוועדה המחוזית שמעה את המתנגדים ואת החברה היזמית והחליטה לאשר את התוכנית בכפוף לשינויים. את החברה היזמית ייצגה עו"ד ענת בירן.

כזכור, שגרירות שווייץ הגישה התנגדות לתוכנית, בשם השגריר שביתו ממוקם ברחוב מקדונלד 14, כאשר הנימוק המרכזי להתנגדות היה ביטחונו האישי של השגריר. בהתנגדות טענה השגרירות כי המרפסות בבניין הגבוה המתוכנן במקדונלד 18, ישקיפו אל חצר בית השגריר שמקיים במקום אירועים עם דיפלומטיים ממדינות שונות, מהוות סכנה ממשית לבטחונו של השגריר ושל אורחיו.

הוועדה המחוזית בראשות דניאלה פוסק החליטה לדחות את ההתנגדות בנימוק כי התוכנית שכוללת מרפסות בבניין רב קומות כבר אושרה בשנת 2008, ותוספת זכויות הבנייה המבוקשת כעת, אינה משנה זאת. השגרירות שמיוצגת על ידי ע"ד מיכאל פפה, טרם החליטה האם לערער על ההחלטה.

לגבי ההתנגדות שהגישו תושבי שכונת תל בנימין באמצעות עו"ד רמי פרגן ממשרד פרגן פלס, והתנגדות שהגישה מהנדסת עיריית רמת-גן עליזה זיידלר גרנות, החליטה הוועדה המחוזית לקבל חלק מהן. הוועדה לא קיבלה את הטענה כי תוספת 15 יחידות דיור תשנה את אופי השכונה, וקבעה כי מדובר בתוספת מינורית יחסית למספר היחידות המאושרות, שגם תוספת התנועה בעקבותיה אינה משמעותית.

יחד עם זאת, קיבלה הוועדה את הטענות ביחס לחשיבות ההפרדה בין שימושי המגורים לשימושי המסחר והתעסוקה על מנת שצביונו של רחוב מקדונלד לא ייפגע. על כן קבעה הוועדה המחוזית כי הכניסה לשימושי המסחר והתעסוקה תיקבע מרחוב ז'בוטינסקי בלבד ולא תותר מרחוב מקדונלד שממנו תותר רק כניסה למגורים. עוד היא קבעה כי ייקבע מפרץ חנייה ברחוב ז'בוטינסקי לפריקה וטעינה, ולא תותר פריקה טעינה מרחוב מקדונלד. לצורך כך נקבע תנאי למתן היתר בנייה, והוא ביצוע הרחבת רחוב ז'בוטינסקי הסמוך למגרש לצורך הקצאת מפרץ החנייה. בנוסף לכך העמידה הוועדה המחוזית את מספר החניות המקסימלי בתוכנית על 42 חניות. בנוסף קיבלה הוועדה המחוזית את הטענה כי הוספת גן ילדים במקם תחריף את מצוקת התנועה בשכונת תל בנימין, והורתה על קביעת שימושים נוספים לשטח הציבורי כמו קהילה, רווחה, תרבות ומשרדי עירייה שמטבעם זקוקים למספר מועט של מקומות חנייה ביחס לגן ילדים.

לדברי עו"ד גל אראל ממשרד פרגן פלס שייצג את התושבים המתנגדים: "פרט להחלטת הוועדה להתיר תוספת של 15 יחידות דיור בתוכנית, אשר נסמכת על השינויים התכנוניים החלים בדרך ז'בוטינסקי בכלל ועל מערכת התחבורה עתירת הנוסעים שתעבור בו בפרט, נוטרלו למעשה כמעט לחלוטין כל ההשפעות על שכונת תל בנימין".

הועדה המחוזית דחתה את ההתנגדות של המועצה לשימור אתרים שטענה כי המבנה מוגן מהריסה לאחר שבשנת 2015 אושרה תוכנית שימור לשכונת תל בנימין, וקבעה כי הוועדה המחוזית כבר החליטה בשנת 2015 שבית אוארבוך לא ישומר, אך תנאי להיתר בנייה יהייה הגשת תיק תיעוד מלא למבנה.