אחרי 16 שנות שותפות: רמי שביט פועל לרכישת חלקו של יעקב גיטרץ במשביר

שביט וגיטרץ חתמו על מזכר עקרונות, שלפיו שביט מתכנן לרכוש את החזקות גיטרץ בקבוצת שביט-גיטרץ, המחזיקה בכ-57% ממניות המשביר

רמי שביט מביע אמון בקבוצת המשביר לצרכן (המשביר 365 ) שבשליטתו, ופועל לרכישת החלק של שותפו בחברה, יעקב גיטרץ, אחרי כ-16 שנות שותפות.

המשביר עדכנה כי השניים חתמו על מזכר עקרונות, שלפיו שביט מתכנן לרכוש את החזקותיו של גיטרץ בקבוצת שביט-גיטרץ, המחזיקה בכ-57% ממניות המשביר, ולהפוך לבעל המניות היחיד בה.

פרטי העסקה בין שביט לגיטרץ, הנעשית במסגרת חברה פרטית, לא נמסרו.

במשביר הדגישו כי גם אם תושלם כמתוכנן העסקה בין השניים, הכפופה לתנאים מסוימים, הדבר לא ישפיע על החזקות השליטה בחברה, משום ששביט מחזיק במניית זהב בקבוצת שביט-גיטרץ, המקנה לו את היתר השליטה במשביר.

הפסדי המשביר הצטמצמו

שביט וגיטרץ שותפים בעסקי המשביר מאז שנת 2003, אז רכשו יחד את הקבוצה שהייתה בפשיטת רגל. לפי ההסכם ביניהם, לשביט, המנהל את עסקי המשביר ומכהן כמנכ"ל החברה, הוקצתה מניית הזהב, שכאמור מקנה לו שליטה בפועל וזכויות נוספות; וגיטרץ הוא שותף שקט.

גיטרץ, ד"ר לפיזיקה שעלה לישראל מרוסיה, החזיק בעבר חברה לשיווק דלתות של שיריונית חסם ברוסיה, החברה שבה החל שביט את דרכו העסקית כסוכן מכירות ובתוך זמן קצר הפך לבעליה.

כששביט החליט לרכוש את המשביר, הוא גייס את גיטרץ כמשקיע, והוא היה שותפו בחברה מתחילת הדרך. במהלך השנים הוא אף תמך בחברה כספית כשהייתה זקוקה לכך.

לפני כ-5 שנים עלה שמו של גיטרץ לכותרות בעקבות החלטתו למכור את מניותיו בקבוצת שביט-גיטרץ לידי אלי טולדנו, לשעבר ספק של הקבוצה.

העסקה בין השניים נקבה בתמורה של 43 מיליון דולר (אז כ-150 מיליון שקל) תמורת חלקו של גיטרץ בשותפות, ששיעור החזקותיה במשביר אז היה גדול יותר באופן משמעותי, אולם בסופו של דבר לא יצאה לפועל. מאז צנחה מניית המשביר בכ-75%, והיא משקפת לחברה כיום שווי של כ-180 מיליון שקל.

שווי השוק הנוכחי של החזקות שביט-גיטרץ במשביר עומד על כ-105 מיליון שקל, וכ-12% ממניות המשביר המוחזקות על-ידיהם משועבדות לטובת בנק מרכנתיל דיסקונט במסגרת אשראי שניתן לחברה-בת.

אחרי לא מעט שינויים בשנים האחרונות, כיום תחום הפעילות העיקרי של המשביר הוא בתי הכלבו הנושאים את שם הקבוצה ואחראים לעיקר הכנסותיה. כמו כן, היא פועלת בתחום החזקות ומועדוני לקוחות עם כרטיס אשראי חוץ-בנקאי.

דוחותיה הכספיים של המשביר לרבעונים האחרונים מצביעים על מגמה של הפחתת ההפסדים. בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הפסדי החברה הצטמצמו בכ-60% ל-12 מיליון שקל, תוך שמירה על יציבות בהכנסות, שהסתכמו באותה תקופה ב-724 מיליון שקל.

המהלך שמבצע שביט כעת נעשה בתקופה שבה מתמודד תחום הקמעונות בישראל עם לא מעט אתגרים, ובמרכזם הגברת הרכישות באינטרנט ובחו"ל.

סיום הסכסוך עם הכשרה ביטוח

ככל הידוע, גיטרץ החליט על מימוש חלקו אחרי שנים ארוכות של שותפות. המימוש מתאפשר כעת, זמן קצר לאחר סיום סכסוך בין שביט להכשרה ביטוח שבשליטת אלי אלעזרא.

הטענות של הכשרה ביטוח כלפי המשביר עלו על רקע ירידת ערך ניכרת, של עשרות אחוזים, על השקעה של כ-50 מיליון שקל שביצעה הכשרה במשביר לפני כ-5 שנים, באמצעות הקצאת מניות, נוסף על 10 מיליון שקל שהעניקה למשביר כהלוואה.

בימים האחרונים עדכנו הצדדים בכך שגיבשו הסדר "המסיים את כלל המחלוקות ביניהם". במסגרת ההסדר שונה מנגנון הפיצוי שנקבע להכשרה בהסכם ההשקעה המקורי שלה במשביר, בסכום שעשוי להגיע עד 8 מיליון שקל.

גם חברת הביטוח הפניקס, שהשקיעה במשביר לפני כ-3.2 שנים סכום של כ-30 מיליון שקל, ספגה הפסד ניכר על השקעתה.