גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היוצר של "אורי זוהר חוזר": "צפינו עם אורי בקטעים התיעודיים והוא ביקש לגנוז אותם"

דני רוזנברג הוא התסריטאי של "מלכות" והמחזאי של "אל נקמות", אבל את המסע שלו אל נבכי נשמתו הוא חייב לשניים, לאביו המנוח ולאורי זוהר, שאת הסרט התיעודי עליו "אורי זוהר חוזר" הוא צילם, גנז ושוב צילם ● ראיון

דני רוזנברג  / צילום: כפיר זיו
דני רוזנברג / צילום: כפיר זיו

כשהיה בן 15 וחצי, דני רוזנברג כתב וצילם את סרטו הראשון. הוא עסק בנער שפוגש מציל לשעבר על החוף, הם מדברים קצת ומתברר שהמציל הוא בעצם אורי זוהר, שעבר ניתוחים פלסטיים ששינו את המראה שלו, כדי שיניחו לו לנפשו. את אורי זוהר, שחיפש בסרטו של רוזנברג את החיים הפשוטים, רחוק מהמצלמות, הטלוויזיה והפרסום וקרוב לעצמו, גילם אבא שלו ז"ל.

כמי שחי חיים דיפוזיים, שבהם האמנות והבדיון חודרים זה לזה, גבולות הז'אנרים המקובלים של דוקומנטרי, עלילתי, פיצ'ר ותיעודי נמסים אחד בשני, בסוף לימודיו בסם שפיגל מצא את עצמו רוזנברג עובד עם אורי זוהר. זוהר ביקש עזרה בבימוי סרט תדמית למדרשת בנות, שאיכשהו הפך לפיצ'ר, שהתגלגל בסופו ל"אורי זוהר חוזר" - סרט תיעודי המלווה את זוהר הבמאי, המספר תוך כדי עשייה על עצמו, ומשודר בערוץ 8 של HOT.

המוטיב הדיפוזי חזר על עצמו במהלך העשור שבו תיעד את זוהר, יחד עם שותפו ליצירה יניב סגלוביץ', ועבד במקביל על סרט אישי בשם "הבשורה על-פי אבא שלי" - שאותו כתב לאביו כשחלה בסרטן ובמקור היה אמור לתאר משפחה שבורחת מת"א לירושלים בעקבות שמועה על הפצצה איראנית. לאחר מות האב, כבר היה בידיו המימון המלא והוא התחיל לעבוד על שני סרטים במקביל: עלילתי, שמספר על המשפחה שמצלמת סרט תוך כדי התמודדות האב עם סרטן, ולצדו סרט תיעודי על אבא שכל-כך אהב.

עיניו החומות של רוזנברג, שצבען חם כמו שערו הג'ינג'י, נרטבות כשהוא מספר על אחת הסצנות המשעשעות בסרט הדוקומנטרי על אבא. "רואים בה אותי ואת אבא צופים יחד ב'עיניים גדולות' של אורי זוהר, כאילו הכול מתחבר להכול. "עוד לפני שאבא חלה, כתבתי עם תום שובל את התסריט לסדרה 'ג'וני ואבירי הגליל' שגם ביימתי. רואים בה שג'וני חוזר הביתה, לגליל, בגלל שאבא שלו חלה בסרטן. נודע לנו שאבא חולה בסרטן ריאות בתחילת הצילומים. זאת לא הייתה הפתעה מוחלטת, כי היה מעשן כבד, והמוות ריחף באוויר כל הזמן. לא סיפרתי לאף אחד שהוא חלה. כשצילמנו את הסצנה שבה עוז זהבי מסתכל במודעות האבל על מות אביו, עלה לי פתאום החום ל-40 מעלות והתמוטטתי. לא הייתי מסוגל יותר להסתיר את זה".

"זה כמו תפירה"

בעידן הנוכחי שבו הדיכוטומיה מתה, רוזנברג מרחיב את הטריטוריה האמנותית שלו מהקולנוע לטלוויזיה ולתיאטרון ובחזרה. הוא אחראי לעיבוד ההצגה "אל נקמות" בקאמרי, עם חברו הטוב איתי טיראן, ומשמש תסריטאי ראשי ושותף-יוצר של הסדרה "מלכות" ב-HOT, שמצלמת בימים אלה את העונה השנייה. עוסק ביידיש, פשע, מין, סרטן, חזרה בתשובה - כל מה שיכול לדייק את החיבור שלו לעצמו ולמורכבות הפנימית שלו. "אחרי שסיימתי את ג'וני ואבירי הגליל, הצטרפתי ל'מלכות' כשהיה לה כבר שלד ושני פרקים כתובים", הוא משחזר. "לימור נחמיאס הביאה את הרעיון, ורותי וגל זייד עבדו עליה. שלושתנו התסריטאים הראשיים ודרור נובלמן הצטרף כתסריטאי ויותר".

בשביל מה צריך כל-כך הרבה תסריטאים? זה לא מקשה על תהליך הכתיבה?

"לימור לא הייתה מעורבת בכתיבה בכלל. נובלמן הגיע בשלב מאוחר יותר ואני אמרתי מראש שלא אהיה מעורב בכתיבת הדיאלוגים, כי הרגשתי שלא אוכל להיות מדויק באקסנט הנדרש לדמויות, אני לא שולט בשפה".

ולעבד את "אל נקמות" של שלום אש שחי בעיירה יהודית במזרח אירופה היה לך טבעי?

"בניגוד ל'מלכות', הטקסט של אש היה לפנינו וגם יצירות קנוניות אחרות מאותה התקופה, כמו מנדלי מוכר ספרים או שלום עליכם. עובדה שנובלמן, שהיה אמון על הדיאלוגים, הצליח לייצר ביטויים שהפכו למטבעות לשון והסדרה 'מלכות' הפכה לנצפית ביותר ב-HOT מאז 'הבורר'. אני הייתי אחראי על השלד, שהוא העיקר בסדרה מרובת דמויות כזאת, כי יש שם צירי עלילה שצריכים להשתלב אחד בשני. זה כמו תפירה. סבתא שלי הייתה תופרת וממנה למדתי שאתה לא יכול לגמור שרוול אחד אם אתה לא עובד על השני במקביל, צריך להתקדם לכל הכיוונים ולהחזיק את כל החוטים ביחד".

ובסרט על אורי זוהר, איך זה עבד?

"זאת דוגמה הפוכה, כי הוא המנוע היחיד בסרט, הוא מוביל את העלילה. יש כמה צירים, אבל כולם הם חתך רוחב שלו. יש את הסרט שהוא מצלם ואת המונולוג הפנימי שלו, ותוך כדי, הוא משתלב ומתנגש בעשייה הקולנועית העכשווית. בפגישה הראשונה שלנו עם אורי, אחרי שרנן שור ביקש מיניב וממני לעזור לאורי, התברר שמדובר בכלל בסרט עלילתי שהוא יכתוב ויביים - ויספר על הרקדנית הכי מוכשרת בארץ, שמגלה את אלוהים ומתלבטת אם לעזוב את האמנות".

שזה בעצם הסיפור על אורי זוהר.

"הבנו את זה מיד ולכן ביקשנו לתעד אותו בתמורה לעזרה שלנו והוא הסכים".

כמה התרגשת לפני הפגישה ההיא?

"כאן יש הבדל ביני לבין יניב. אני לא הכרתי אז את כל הסרטים שלו, ויניב המומחה הכי גדול לעשייה הקולנועית של זוהר. צילמנו את הסרט והוא הצליח. צפינו עם אורי בקטעים התיעודיים ואורי ביקש לגנוז אותם".

למה?

"היה לו קשה לחשוף את עצמו, אבל אז זה לא היה מונולוג שמופיע בסרט. המונולוג הזה הוא תולדה של עשרות שעות שיחה איתו בעשור האחרון, שהקלטנו בשיעורים איתו על הרמח"ל".

אתה לא נראה לי הטיפוס שילמד על הרמח"ל.

"הרמח"ל הוא פילוסוף יהודי ענק והלימודים עם אורי היו הדרך שלנו לשמור על מערכת יחסים רציפה וחברות שמבחינתו אינה ביטול תורה. אורי זוהר הוא אדם מרכזי בחיי. הוא היה אחד הראשונים שידעו שאני הולך להתחתן, שבת הזוג שלי לשעבר בהיריון ושנולד לי ילד. הוא היה בחתונה שלי ועשה לי את פדיון הבן".

ואז אורי הסכים

באופן משונה כמעט, לרוזנברג לא היה אכפת שהסרט התיעודי על זוהר נגנז. לסגלוביץ' בער להוציא אותו. מה גם שאחרי תשע שנים - בגרות, פיכחון, ילדים וחיים - נקודת המבט שלהם על זוהר השתנתה ועמה המשמעות של "הסגידה לעגל הזהב של הקולנוע" שניסה להעביר להם. "הייתי אב לילד, אבא נפטר, התגרשתי והקולנוע כבר לא היה כל חיי", מסביר רוזנברג. "גם אורי התרכך, בעיקר מאז המוות של אריק איינשטיין, והיה פחות מסוגר ויותר בשל לשתף. הוא היה מוכן לדבר על זיכרונות העבר ממקום יותר מפויס.

"יניב אמר שכדאי לנסות לחזור לסרט ואורי הסכים. הבעיה הייתה שלא הרגשתי שיש לנו סרט, משהו לא היה ממוקד. בינתיים, גם HOT8 נכנסו לפרויקט והקרן לקולנוע. עשינו ניסוי. תמללנו את השיחות ויניב התחיל לערוך אותן. אורי הוא היחיד שיכול להתחיל לדבר על רמח"ל, לקפוץ לרמב"ם ומשם לפיקאסו, גרשום שלום ולסגור באריק איינשטיין. הוא אמן אמיתי במובן של הבנה למה פסל ישפשף שנים אבן, כדי להגיע לשלמות אלוהית, כמו בחפירה במילה. לקחנו חתיכה מהשיחות והלבשנו אותן על מה שנשקף מהחלון בדרך מירושלים ואליה. ואז אמרנו שנצלם אותו באוטו כדי שיהיה סיפור מסגרת לשיחות המוקלטות, בדרך לצילומי הסרט שביים. יום הצילום הפך לימי צילום והוא דיבר. הבנו שבכל הסרטים שלו היה מוטיב שחזר על עצמו - גיבור גבר, שמתמודד עם יצר הרע שקיים בתוכו, נאבק בו, ומפסיד".

הוא היה מודע אז שהוא מספר על עצמו?

"חד-משמעית תת-המודע שלו זעק לעזרה, תראו כמה רע לי וכמה אני עושה רע לאחרים. זה מגיע אצלו ממקום יותר ראשוני, של ילד יחיד במשפחת מהגרים שמגיע לשומר הצעיר וצריך למחוק כל סממן נשי ויהודי שהיה בו, ולהפוך לגבר-גבר, אלים, גס. הניתוק מעצמו פצע אותו, החזרה בתשובה החזירה אותו למקום הרך, המכיל, היהודי".

הוא ברא לעצמו עולם חדש מהתחלה.

"כאב, כבן זוג שמכבד את אליה ויודע לאהוב אותה, שנותן ביטחון ומחזק את הילדים שלו. הוא היה מודע לזה שהוא פוגע באנשים".

ממש לפני סיום, כשאני שואלת אותו עד כמה הייתה הפרנסה שיקול בהתפרסות הרוחבית שלו לכל-כך הרבה כיוונים, הוא צוחק. "אם הפרנסה הייתה מעניינת אותי, לא הייתי עוסק בתחום. אולי זאת פסיכולוגיה בגרוש, אבל מאז שהבן שלי נולד ואבא נפטר, יש בי מין שלווה כזאת שהכול יהיה בסדר. היו לי המון חרדות כלכליות בעבר, אבל אני מאמין שכל עוד אקום כדי ליצור, יהיה בסדר. אני לא חושב מה יהיה עוד חמש שנים, אלא רק בעוד כמה חודשים קדימה".

דני רוזנברג | אישי: 39, גרוש + 1, מתגורר בתל אביב | אקטואלי: "אורי זוהר חוזר" ישודר ב-HOT8 במוצ"ש ב-21:00 ובראשון ב-20:50, וכן זמין ב-HOTVOD

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת