נשיא אוסטריה בביקור בקרן JVP: "מקווה להיפגש עם נתניהו מחר או מחרתיים"

פגישתו המתוכננת של ראש הממשלה עם אלכסנדר ון דר בלן נדחתה מסיבות בריאותיות של נתניהו • נשיא אוסטריה בשיחה עם "גלובס": צריך לזרז את שיתוף-הפעולה הכלכלי בין המדינות"

נשיא אוסטריה אלכסנדר ון דר בלן בביקור ב-JVP / צילום: אורי ברקוביץ'
נשיא אוסטריה אלכסנדר ון דר בלן בביקור ב-JVP / צילום: אורי ברקוביץ'

"אני מבין שמדובר בזמן קשה, הבחירות בפתח והפריימריז במפלגות השונות, אבל אני בכל מקווה שניפגש מחר או מחרתיים. אנחנו עדיין כאן" - כך הגיב היום (ג') בשיחה "גלובס" נשיא אוסטריה, אלכסנדר ון דר בלן (הירוקים), במהלך ביקור בקמפוס קרן ההון סיכון JVP בירושלים, לדחיית פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. פגישת השניים נדחתה מאתמול להבוקר ואז נדחתה פעם נוספת בשל מצבו הבריאותי של נתניהו.

בהיעדרו של מנהל הקרן, ח"כ לשעבר אראל מרגלית, קיבל ון דר בלן סקירה אודות הקרן מיואב צרויה, שותף כללי בקרן, ומשותפי הקרן מיכל דריימן וגדי פורת. לצד הנשיא ורעייתו, הגברת דוריס שמידאואר, השתתפה באירוע פמליית הנשיא שמנתה למעלה משלושים נציגי ממשלה, דיפלומטים, נציגים של המגזר העסקי ושל הקהילה היהודית, בהם שרת הדיגיטל והכלכלה מרגרט שראמבוק, וכן כ-12 עיתונאים אוסטריים.

צרויה ופורת פרטו אודות "מודלים לפיתוח כלכלי וכיצד חדשנות יכולה לשנות מציאות חיים של עיר או אזור" ושמו דגש על פעילות הקרן בירושלים ובפריפריה - בחממת הסייבר של JVP בבאר שבע ובחממת הפודטק בקרית שמונה. צרויה דיבר במפגש על שיטת ההשקעה של הקרן במיזמים חברתיים - "לא צריך חמישים שנה. אלא לשאוף להצלחה מהירה ומשם האקוסיסטם משלים את העבודה". צרויה שיבח את התרומה של עולי ברה"מ לשעבר בשנות התשעים לשגשוג הכלכלי של ישראל והתלוצץ ואמר "פוטין כבר לא ייתן לנו שוב מיליון מהנדסים". בתגובה אמר שגריר אוסטריה בישראל מרטין וייס "אולי פליטים מסוריה".

בהמשך הביקור נפגשו הנשיא ופמלייתו עם 4 סטארט-אפים ישראלים בהם משקיעה הקרן: ארי אפלבאום, סמנכ"ל שיווק באניקליפ (Anyclip) הציג את פלטפורמה שמאפשרת לבעלי אתרים להיות פלטפורמת תוכן וידאו. את נאניט (Nanit), שפיתחה מוניטור למעקב וניתור שנת תינוקות ייצג מייסד החברה, תור עברי.

את דומטוק (DouxMatok) ייצג ערן בניאל, מנכ"ל מייסד משותף, שהעניק לנשיא צנצנת שוקולד המבוססת על הפיתוח של דומתוק המאפשר להפחית עד 40% מתכולת הסוכר המקורית במוצרים שונים, תוך שמירה על פרופיל טעם זהה וללא טעמי לוואי "על-ידי מקסום יעילות הובלת הסוכר לקולטני הטעם והעצמת מסר המתיקות המשודר למוח". דורית דדי, שותפה באם-מיוז ( Mmuze), הציגה הציגה ממשק חיפוש קולי מבוסס בינה מלאכותית לאתר קניות.

בשיחה עם "גלובס" עם תום המפגש, אמר הנשיא ון דר בלן כי "התרשם משיתוף-הפעולה בין המוסדות השונים ברמות השונות - האוניברסיטאות ומכוני המחקר, יחד עם קרנות ההון, למטרת סיוע לצעירים בעלי רעיון - לא רק לשם התאגדות, אלא גם לצורך קבלת המידע הנכון בזמן הנכון, בהיבט הכלכלי והארגוני".

איזה מסר אתה של שיתוף-פעולה אתה יכול לקחת איתך בחזרה לאוסטריה?

"אעביר את המסר שישראל מובילה על פני אוסטריה בסטארט-אפים פר תושב, אז ברור מאליו שאנחנו יכולים ללמוד משהו - איך עושים זאת מתי עושים זאת, איך מנהלים את זה".

אולי זה בגלל שאנחנו לא חושבים יותר מדי על חוקים?

"(צוחק) ייתכן. אבל שוב, בעצם, כל מדינה היא שונה. אנחנו לא חייבים לחקות אתכם - אנחנו יכולים לעשות זאת אחרת ועדיין להצליח".

אילו צעדים צריך לקחת מכאן אם רוצים לבנות עתיד שבו יש התקרבות בין ישראל לאוסטריה? מה אתה יכול לעשות?

"אדבר עם שר הכלכלה ועם שר המדע, שגם הוא היה אמור להיות כאן היום, אלמלא היה חולה, וגם עם ראש לשכת הסחר, כדי לזרז את העניינים. המאמצים שלנו צריכים לקבל חיזוק".

אמרת שבעיניך ירושלים עברה שינוי משמעותי. איזה מסר אתה יכול להעביר מסר בארצך לגבי האפשרויות ששיתוף-פעולה כלכלי עם ישראל טומן בחובו?

"הדבר המעניין היום היה שיתוף-הפעולה בין המוסדות השונים ברמות השונות - האוניברסיטאות ומכוני המחקר קרנות ההון סיכון בדרך כלל אנשים צעירים שיש להם רעין שצריך לעזור להם להתאגד ולקבל את המידע בזמן וכל זאת לא רק במובן הכלכלי אלא בצד הארגוני - קורסים לילדים, אכפתיות לסביבה וזה מה שתורם לשינוי של ירושלים כעיר".