קו החוף של חיפה לא ישתנה: נדחתה תוכנית של תשובה להקמת 4 מגדלים בחוף הכרמל

חברה בשליטת תשובה ביקשה להקים את הפרויקט בהיקף 65 אלף מ"ר בחוף הכרמל • ועדת ערר קבעה היום כי, "לא נמצאה כל הצדקה לפגיעה בסביבה החופית"

מגדלי חוף כרמל / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
מגדלי חוף כרמל / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

ניצחון לארגונים הירוקים. ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, דחתה ערר שהוגש נגד דחיית תוכנית להקמת 4 מבני ענק בחוף הכרמל. את הערר הגישה חברת "חוף הכרמל נופש ותיירות", חברת בת של דלק נדל"ן, בשליטת איש העסקים יצחק תשובה, שמבקשת מזה שנים להקים על שטח בשליטתה את ארבעת המבנים, לצידם של שניים שכבר קיימים כיום בשטח, בקרבת קו החוף החיפאי. מדובר בתוכנית שמשתרעת על שטח של כ-75 דונם ובו זכויות להקמת ארבעה מבנים בשטח בנייה עיקרי של כ-65 אלף מ"ר בגובה של עד 24 קומות.

לתוכנית התנגדו לאורך השנים ארגונים סביבתיים, בטענה לפגיעה קשה בסביבה החופית. בעבר דחתה וועדת התכנון המחוזית את התוכנית, ועל החלטתה הוגש ערר. תפנית מסוימת בעלילה התרחשה כשעל הפרק עמדה תכנית להעברת זכויות החברה למתחם קרקע אחר, וזאת בחסות עיריית חיפה.

לפי מסמך של ועדת המשנה לעררים "במסגרת פגישה שהתקיימה ביום 10.4.2016 הגיעו נציגי עיריית חיפה להסכמה עם העוררת על ה"תמורה" שוות ערך לניוד זכויותיה של העוררת למתחם משא. בתמורה להסכמתה של העוררת להיעתר לבקשתה של העירייה לנייד את זכויותיה ממקרקעיה למתחם, תקודם על ידי העירייה תכנית למתחם משא שתעניק לעוררת זכות אקוויולנטית לבניית 465 יחידות דיור בבניה רוויה, חלף זכויותיה הקיימות היום להקמת 4 מבנים בצמוד לחוף הים" כתבה הוועדה.

הליך זה היה אמור לייתר את הדיון על הקמת המבנים בחוף הכרמל, אלא שקשיים בתוכנית העברת הזכויות, החזירו את הדיון על הבנייה בחוף הכרמל לוועדת הערר.

בהחלטה שהתקבלה כעת בוועדה שבראשה נציגת שרת המשפטים, אורית קוטב כי "הגענו פה אחד להבנה כי לא ניתן לאשר את המשך קידומה של התכנית". כן נאמר כי " לא נמצאה כל הצדקה לפגיעה בסביבה החופית". עם זאת , חברי הוועדה לא סתמו את הגולל על בנייה באיזור באופן מוחלט. בדברי הסיכום כתבה הוועדה כי, "מובן שאם היזמים ימצאו כי עולה בידם לתת מענה לנושאים שלטעמנו בלתם לא ניתן לבחון לעת עתה את התוכנית, הם יוכלו לשוב ולהגיש תכנית חדשה לוועדה, שהרי סגירת התוכנית על ידי הוועדה המחוזית ודחייתה לא מונעת מהיזמים לשוב ולגבש תכנית חדשה, שאותה אם ירצו, יוכלו להגיש למוסדות התכנון לבחינתם על בסיס תסקיר מלא ומקיף, והצגת תכלית ראויה".

בחברה להגנת הטבע, שהתנגדה להקמת המגדלים ופעלה בשנים האחרונות לביטול התכנית, בירכו על ההחלטה ומסרו: "הזמנים בהם יזמים קיבלו אישורים והיתרים לבנייה על חופי הים, השייכים לכלל הציבור, נגמרו. טוב עשתה הוועדה שדחתה את התכנית והשאירה את החוף טבעי, ללא בינוי מיותר. ההפקרות של חלוקת משאבי הטבע של כולם, למעטים בלבד, הסתיימה. החברה להגנת הטבע תמשיך ותפעל למען שמירה והגנה על חופי הים, מפני פיתוח מזיק".

עו״ד אלי בן ארי, יועמ״ש לאדם טבע ודין מסר בהמשך להחלטה כי: "החלטת ועדת הערר לדחות את תכנית ייבוש הים לטובת המשך בנייה במקום, הינה החלטה אמיצה וראויה. אך עדיין, יש במקום זכויות להקמת ארבעה מבנים נוספים, דבר שעדיין יכול להתממש. לכן אנו קוראים לכל מקבלי ההחלטות, לקבל את עמדת אט"ד ולהורות על בחינה מחדש של תכניות ישנות, וכן להוריד מסדר היום הצעות, כמו עירוב מגורים ומלונאות מול הים, המעודדות בניה פגענית דוגמת זו שאושרה בפרויקט חוף הכרמל".